Pracovní vůz Škoda 14 Tr určený k nanášení nemrznoucí směsi na trolejové vedení trolejbusů. Foto DPMB.
Novinkou je speciální zařízení pevně namontované na zvlášť k tomu určený trolejbus Škoda 14 Tr k aplikaci nemrznoucí směsi na troleje.
Novinkou je speciální zařízení pevně namontované na zvlášť k tomu určený trolejbus Škoda 14 Tr k aplikaci nemrznoucí směsi na troleje.
Loňská zima byla poměrně mírná, nicméně hned na začátku prosince potrápila dopravce po celé republice ledovka, která způsobila doslova kalamitní stav. Kombinace deště a teplot kolem 0°C způsobila namrzání trolejového vedení, což pak znemožnilo jízdu tramvajím a trolejbusům. DPMB se na letošní zimní sezónu na podobnou situaci připravil. „Novinkou je speciální technické zařízení na trolejbusu, které bude vzniku námrazy předcházet, případně bude následky vzniku námrazy výrazně eliminovat. Nemrznoucí směs se musí aplikovat v předstihu, takže hodně záleží na přesnosti krátkodobé předpovědi počasí, kterou bedlivě nepřetržitě sledujeme,“ vysvětlil provozní ředitel DPMB Jiří Valníček.
Jde o speciální zařízení, které je pevně namontované na zvlášť k tomu určený trolejbus Škoda 14 Tr. Zařízení nanáší na trolejové dráty nemrznoucí směs Fridex Eco, která je nanášena přes smyk trolejbusové botky na sběrači pomocí malých čerpadel. „Zařízení absolvovalo náročný proces homologace a je již Drážním úřadem schváleno do provozu. Systém vyvinuli a zkonstruovali přímo naši pracovníci,“ řekl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Námrazou bývá nejčastěji ohrožena trolejbusová trať v úseku mezi Slatinou a Šlapanicemi, která vede mezi poli a je dost často zatížena silným větrem.
Dopravní podnik dále zakoupil pět srážecích lišt, které se po jedné umístí na sběrače pěti tramvají. Tyto tramvaje ráno vyjíždí z vozovny jako první a vyčistí od námrazy trolejové vedení pro své „kolegyně“, které vyjíždí o něco později. Tramvaje se srážecími lištami nejsou speciální vozidla vyřazena z běžného provozu, ale normálně jezdí celodenně na linkách. Nejčastěji námrazou ohroženým úsekem je tramvajová trať v blízkosti Brněnské přehrady.
Autobusové a trolejbusové vozovny DPMB již od září postupně přezouvají pneumatiky na všech vozidlech – v součtu se jedná o více než 450 trolejbusů a autobusů. Na zimu musí mít všechny pneumatiky hloubku vzorku minimálně 6 milimetrů. Takto bylo za měsíc a půl přezuto necelých 1 600 pneumatik. DPMB má na svých vozidlech MHD v provozu 3 396 pneumatik.
TZ DPMB
Jde o speciální zařízení, které je pevně namontované na zvlášť k tomu určený trolejbus Škoda 14 Tr. Zařízení nanáší na trolejové dráty nemrznoucí směs Fridex Eco, která je nanášena přes smyk trolejbusové botky na sběrači pomocí malých čerpadel. „Zařízení absolvovalo náročný proces homologace a je již Drážním úřadem schváleno do provozu. Systém vyvinuli a zkonstruovali přímo naši pracovníci,“ řekl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Námrazou bývá nejčastěji ohrožena trolejbusová trať v úseku mezi Slatinou a Šlapanicemi, která vede mezi poli a je dost často zatížena silným větrem.
Dopravní podnik dále zakoupil pět srážecích lišt, které se po jedné umístí na sběrače pěti tramvají. Tyto tramvaje ráno vyjíždí z vozovny jako první a vyčistí od námrazy trolejové vedení pro své „kolegyně“, které vyjíždí o něco později. Tramvaje se srážecími lištami nejsou speciální vozidla vyřazena z běžného provozu, ale normálně jezdí celodenně na linkách. Nejčastěji námrazou ohroženým úsekem je tramvajová trať v blízkosti Brněnské přehrady.
Autobusové a trolejbusové vozovny DPMB již od září postupně přezouvají pneumatiky na všech vozidlech – v součtu se jedná o více než 450 trolejbusů a autobusů. Na zimu musí mít všechny pneumatiky hloubku vzorku minimálně 6 milimetrů. Takto bylo za měsíc a půl přezuto necelých 1 600 pneumatik. DPMB má na svých vozidlech MHD v provozu 3 396 pneumatik.
TZ DPMB
Detail smyku trolejbusové botky s otvorem pro nanášení nemrznoucí směsi. Foto DPMB.
Detail srážecí lišty na tramvajovém sběrači. Foto DPMB.