Dopravný podnik Bratislava testoval kloubový autobus  Citelis CNG
Citelis CNG 18m v Trutnově. Foto Dopravák.

Nízkopodlažní městský autobus Citelis s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) o délce 18 metrů zapůjčila Dopravnímu podniku Bratislavy prostřednictvím dodavatele těchto autobusů společnosti Iveco Czech Republic ve Vysokém Mýtě dopravní společnost Osnado,
Nízkopodlažní městský autobus Citelis s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) o délce 18 metrů zapůjčila Dopravnímu podniku Bratislavy prostřednictvím dodavatele těchto autobusů společnosti Iveco Czech Republic ve Vysokém Mýtě dopravní společnost Osnado,
která tento ekologický autobus provozuje od prosince loňského roku v rámci MHD města Trutnova.
Možnost vyzkoušet si autobus před jeho eventuálním pořízením v reálném provozu je u dopravců zajišťujících veřejnou hromadnou dopravu ve městě, na linkách či zájezdech velmi oblíbená. Autobus Irisbus Citelis CNG 18M jezdil na bratislavských linkách od 11. do 21.května a během těchto 11 dnů najezdil téměř 1800 km. Kromě ovladatelnosti a jízdních vlastností sledovali řidiči a vedoucí dopravních provozů zejména spotřebu tohoto velkokapacitního autobusu. Plynový Citelis jezdil každý den na jiné lince, různé byly i počty najetých kilometrů – od 66 km do 424 km denně. Podle provozu a trasy se měnila i spotřeba, která oscilovala od 33 kg CNG/100 km po 60 kg CNG/100 km. Celkový vážený průměr spotřeby během 1770 najetých kilometrů představoval 44,5 kg stlačeného zemního plynu na 100 km.
Dopravný podnik Bratislava (DPB) provozuje přibližně 460 autobusů a až 140 z nich jezdí na stlačený zemní plyn. V loňském roce zde byla navíc otevřena jedna z největších čerpacích stanic na CNG v Evropě. Vzhledem k tomu a dlouholetým pozitivním zkušenostem s tímto typem autobusů počítá DPB s vozy na CNG i do budoucna. Podle slov ředitele divize autobusů ing. Karola Kállaye jsou pro Bratislavu nezbytné nové velkokapacitní autobusy: „Dopravný podnik Bratislava bude muset v průběhu příštího roku nahradit dosluhující kloubové Ikarusy 280 novými vozy a nízkopodlažní Irisbus Citelis CNG o délce 18 metrů je samozřejmě jednou z možností. Vzhledem k našim posledním zkušenostem s plynovými autobusy však budeme klást velký důraz nejen na pořizovací cenu a provozní náklady, ale zejména na bezpečnost, spolehlivost, výskyt mimořádných situací a pohodlí obsluhy a cestujících. Reference a dlouholeté zkušenosti s výrobou těchto autobusů budou hrát významnou roli při výběru dodavatele.“

Pozitivní zkušenosti s půlročním provozem autobusu potvrdil i jednatel dopravní společnosti Osnado ing. Martin Bělovský: „První výsledky měření spotřeby předčily všechna očekávání, autobus s průměrnou spotřebou pod 40 kg/100 km jezdí skutečně velmi úsporně. Velmi pozitivně přijali kloubový nízkopodlažní autobus s pohonem na zemní plyn i naši cestující. Ti oceňují zejména bezbariérový přístup ve všech čtyřech dveřích a extrémně nízkou hladinu hluku. Irsibus Citelis CNG 18M je naší vlajkovou lodí a díky dobrým zkušenostem s jeho provozem jsme od společnosti Iveco CR objednali další nízkopodlažní Citelis s pohonem na zemní plyn, tentokrát v provedení s délkou 12m.“

Irisbus Citelis CNG 18M v modelovém provedení roku 2007 přináší svým uživatelům celou řadu vylepšení. Maminky s kočárky, starší lidé či tělesně hendikepovaní ocení bezbariérový přístup do vozu všemi dveřmi - nástupní výška u předních dveří 320 mm a u středních a zadních dveří 330 mm nabízí při využití přikleknutí vozu (kneeling) nástup z ostrůvku do vozu v jedné rovině bez nutnosti využití nástupní rampy. Na vysoké úrovni je i komfort cestování, autobus Citelis s pohonem na zemní plyn má vůbec nejnižší hladinu hluku na trhu! Prostorné platformy v prostoru u vstupních dveří zaručují plynulý nástup a výstup z vozu a výrazně tak zkracují čas strávený na zastávkách. Řízení vozidla maximálně eliminuje nerovnosti městských komunikací, provozovatelé pozitivně hodnotí jednoduchý úklid a údržbu vozidla, které přináší zkrácení prostojů a servisních časů.

Tisková zpráva červenec 2007 Iveco CR
První plynový autobus na MHD v Trutnově.