Vyjádření Ústeckého kraje k rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ve věci správních žalob DPÚK. Tisková zpráva DPÚK: Nejvyšší správní soud dal za pravdu Dopravnímu podniku Ústeckého kraje.
Reklama
Vyjádření Ústeckého kraje k rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ve věci správních žalob DPÚK. Tisková zpráva DPÚK: Nejvyšší správní soud dal za pravdu Dopravnímu podniku Ústeckého kraje.
Vyjádření Ústeckého kraje k rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ve věci správních žalob DPÚK

Vyjádření Dopravního podniku Ústeckého kraje a.s.:
Ústecký kraj zasahuje do výkonu přenesené působnosti krajského úřadu a účelově překrucuje vyjádření DPÚK
V tiskové zprávě z 3.7.2007 Ústecký kraj po svém interpretuje rozsudek Nejvyššího správního soudu v Brně (dále jen NSS) a pokouší se pro veřejnost vykládat a komentovat tiskové zprávy DPÚK. DPÚK opakovaně zdůrazňuje, že v řízeních, jichž se rozsudek NSS týkal, nebyl Ústecký kraj účastníkem a proto nemohl zákonným způsobem rozsudek získat. Pokud mu ho některý ze správních úřadů poskytl, neoprávněně tak nakládal s citlivými údaji DPÚK, neboť tyto údaje poskytl subjektu, kterého se netýkají.

DPÚK se v dané souvislosti vždy vyjadřoval pouze a jen k činnosti Krajského úřadu Ústeckého kraje, tedy správního úřadu, který vykonává veřejnou správu v přenesené působnosti. Tento úřad nemá s Ústeckým krajem nic společného. Pokud jeho rozhodovací činnost Ústecký kraj jakkoliv komentuje a vykládá, zasahuje tím nepřípustným způsobem do výkonu veřejné správy v přenesené působnosti.

Podstata nezákonných rozhodnutí tkví v rozhodovací činnosti Krajského úřadu Ústeckého kraje, které by měl Městský soud v Praze, zcela v intencích rozsudku NSS zrušit.

Narozdíl od Ústeckého kraje nebude DPÚK komentovat činnost nezávislých soudů a pokoušet se je v jejich rozhodování jakkoliv ovlivňovat vlastní interpretací námitek.

K argumentaci Ústeckého kraje je nutno opětovně zdůraznit, že v dané době úředníci krajského úřadu nedodrželi zákonem stanovenou lhůtu pro vydání rozhodnutí o nových licencích a po jejím uplynutí DPÚK protiprávně pokutovali. Tato skutečnost je kraji známa, jen ji jaksi opomněl zmínit.

Závěrem je nutno vyvrátit ještě jeden ze zkreslených argumentů kraje. Mimo to, že budou vráceny uložené pokuty, bude současně rozhodnuto o vrácení nákladů řízení včetně nákladů advokátního zastoupení. Jak je všem známo, Ústecký kraj za právní spory s DPÚK, které ještě nebyly zdaleka ukončeny, již nyní vynaložil řádově desítky miliónů korun.

Marek Ženkl, tiskový mluvčí, Dopravní podnik Ústeckého kraje a.s.
Tisková zpráva DPÚK:
Nejvyšší správní soud dal za pravdu Dopravnímu podniku Ústeckého kraje
Krajský úřad Ústeckého kraje ve více než deseti případech porušil práva Dopravního podniku Ústeckého kraje. K takovému závěru dospěl 31. května 2007 Nejvyšší správní soud v Brně.

Ve spojeném řízení Nejvyšší správní soud konstatoval, že rozhodnutí Krajského úřadu Ústeckého kraje, kterými uložil pokuty Dopravnímu podniku, jsou ze závažných věcných a procesních důvodů závadná.

Podstata věci spočívá v tom, že Dopravní podnik ihned po svém vzniku řádně požádal o vydání nových licencí a pokračoval v dopravě občanů podle platných jízdních řádů bez licencí, které z důvodu nesouladu českých zákonů před zápisem do obchodního rejstříku mít nemohl, což také potvrdil Nejvyšší správní soud. Úředníci krajského úřadu však namísto toho, aby vydání licencí zajistili v zákonné lhůtě, tak po jejím uplynutí Dopravní podnik protiprávně pokutovali. O škodách, které tím DPÚK vznikly a které dosahují milióny korun, budou vedena samostatná řízení.

Proti tomuto rozhodnutí není odvolání přípustné a Městský soud v Praze je právním názorem Nejvyššího správního soudu vázán.

Vysvětlení:

DPÚK vznikl dne 26.11.2004 rozdělením ČSAD BUS Ústí nad Labem pro naplnění požadavků Evropské komise. Kraj bojkotoval vydání nových licencí přestože na DPÚK jako právního nástupce přešla všechna práva a povinnosti, které plynou z Obchodního zákoníku.

Doplnění:

V řízeních před Nejvyšším správním soudem, kde byl DPÚK úspěšný nebyl Ústecký kraj účastníkem, neboť se jednalo o přezkum správních rozhodnutí v řízeních, kde vystupoval toliko krajský úřad v přenesené působnosti. Právě jeho nezákonná rozhodnutí byla mimo jiné předmětem soudního přezkumu. Jelikož se jednalo o řízení o správních deliktech, zastupovalo žalovanou stranu za Českou republiku Ministerstvo dopravy ČR. V současnosti se předmětné věci vrací Městskému soudu v Praze, který by měl v souladu s rozsudkem Nejvyššího správního soudu zrušit jak vlastní napadená rozhodnutí Krajského úřadu Ústeckého kraje, tak i na ně navazující rozhodnutí Ministerstva dopravy ČR.

Ústecký kraj v dané věci není a nebude účastníkem správních řízení. Účastníkem řízení jsou v daném případě správní úřady s nimiž Ústecký kraj nemůže mít podle zákona nic společného a tudíž by se k dané věci neměl v zájmu objektivity vůbec vyjadřovat. Právě možné prolínání vlivů kraje na rozhodování krajského úřadu bylo jedním z namítaných důvodů nezákonnosti v postupu krajského úřadu.

Spory v nichž mělo DPÚK úspěch se týkají zahájení jeho činnosti v roce 2004 a svou podstatou uvozují situaci loňského léta, kdy spory mezi ním a Ústeckým krajem kulminovaly. Další probíhající soudní spory přímo spojené s loňskými událostmi dopravní výluky v Ústeckém kraji nejsou dosud pravomocně skončeny a to včetně sporných řízení ve věci výpovědi a rozhodnutí ÚOHS o němž kraj prohlašuje, že je platné. Ani o tomto dosud nebylo pravomocně rozhodnuto, stejně tak jako nebylo rozhodnuto o slovním spojení "Ústecký kraj". S vyjádřením proto DPÚK vyčká do konečného rozhodnutí soudů.

Marek Ženkl, tiskový mluvčí, Dopravní podnik Ústeckého kraje a.s.