Původně měly první autobusy s palivovými články jezdit v Ostravě už letos. První veřejnou soutěž v polovině roku 2022 dopravní podnik zrušil a po úpravě zadávacích podmínek 2. března znovu zahájil.
Původně měly první autobusy s palivovými články jezdit v Ostravě už letos. První veřejnou soutěž v polovině roku 2022 dopravní podnik zrušil a po úpravě zadávacích podmínek 2. března znovu zahájil.
Předmětem veřejné zakázky je, stejně jako v roce 2021, dodávka až 10 ks nových jednočlánkových autobusů na vodíkový pohon (H2). Předpokládané hodnota činí 185 milionů korun. Nákup bude spolufinancován z IROP.
Termín pro podání nabídek je stanoven na 11. 4. 2023 (4. 4. 2023). Při přípravě zadávací dokumentace dopravní podnik vycházel z předběžných tržních konzultací se společnostmi ŠKODA EKOVA, SOLARIS CZECH, Iveco CR, Ganz-Skoda Electric, ŠKODA ELECTRIC, SOR Libchavy a TRAM FOR ENVI.
Technickou kvalifikaci podle podmínek prokáže dodavatel, který za posledních 15 let dodal alespoň 1 nový elektrobus nebo autobus s pohonem na vodík pro provoz s cestujícími v nízkopodlažní úpravě pro provoz v MHD, a který splňoval příslušnou legislativu EU (na takové zakázce se také mohl podílet s jinými dodavateli).
Kritérii pro hodnocení je celková nabídková cena (85 %), vybrané technické parametry (10 %), výhodnost servisních podmínek (5 %).
Prvních pět vozidel má být dodáno do 15 měsíců od objednání. Dalších pět na základě další objednávky nejpozději ve druhém kvartálu roku 2025.
Dopravní podnik Ostrava (DPO) také znovu zveřejnil veřejnou zakázku na vybudování vodíkové plnící stanice "Rozvoj vodíkové mobility v Ostravě", zakázka je rozdělena na stavební a technologickou část, stavba má být pro instalaci vodíkové čerpací stanice připravena do 6 měsíců. Dodavatel technologie čerpací stanice má na realizaci maximálně 20 měsíců. Doba plnění autobusů vodíkem je stanovena na maximálně 18 minut (pří prázdné nádrži). Termín pro podání nabídek je v obou částech 3. 4. 2023.
Vodíková plnička s plnicími samoobslužnými stojany bude součástí autobusových garáží Dopravního podniku Ostrava (DPO) na Hranečníku.
K vodíkové budoucnosti se ve svém memorandu zavázalo město Ostrava i Moravskoslezský kraj. Původně měly autobusy na vodík v Ostravě vyjet již v letošním roce. Soutěž na dodávku vozidel z dubna 2021 však DPO zrušil. Důvodem bylo rozhodnutí předsedy ÚOHS, který došel k závěru, že zadávací podmínky zadavatele nebyly co do požadavků na technickou kvalifikaci vymezeny v souladu se zákonem. Více se problematice věnoval server zdopravy.cz.
Kromě autobusů s palivovými články hledá DPO také dodavatele 6 kusů dvoučlánkových nízkopodlažních trolejbusů. Předpokládaná hodnota je 90 milionů korun. První čtyři budou dodány do 17, resp. 18 měsíců od účinnosti smlouvy.