Dopravní podnik města Hradce Králové oslaví 7. října několik výročí
Na Den otevřených dveří a oslavu výročí do Dopravního podniku města Hradce Králové zve také trolejbus Škoda 30Tr. Foto DPMHK

Letos uplyne 95 let od založení prvního podniku MHD a od provozu první autobusové linky v Hradci Králové. Před 15 lety byl otevřen moderní terminál hromadné dopravy. Dopravní podnik při této příležitosti otevře brány pro veřejnost a nabídne pestrý program pro celou rodinu.

Letos uplyne 95 let od založení prvního podniku MHD a od provozu první autobusové linky v Hradci Králové. Před 15 lety byl otevřen moderní terminál hromadné dopravy. Dopravní podnik při této příležitosti otevře brány pro veřejnost a nabídne pestrý program pro celou rodinu.

Den otevřených dveří pořádá Dopravní podnik města Hradce Králové po pěti letech a s velkou parádou. Akce, která proběhne v sobotu 7. října od 9 do 15 hodin v prostorách dopravního podniku v Pouchovské ulici 153 a na Terminálu hromadné dopravy, připomene nejen ekonomický, stavební  či technický rozvoj za 95 let, ale i generace lidí, kteří se na vzniku a provozu městské veřejné dopravy podíleli. Součástí bude doprovodný a kulturní program a okružní jízdy zvláštní linkou s historickými vozy.

Na lince označené číslem 95 se můžete svézt několika skvosty:

Autobusem KAROSA ŠD 11 (v provozu od roku 1969) a největším autobusovým kabrioletem - Škoda 706 RTO s otevřenou střechou (jen v případě pěkného počasí), který vyrobil závod ČSAD 101 Praha Florenc (později ČSAD Klíčov). Myšlenka, proč kabriolet - v Praze začal cizinecký ruch, a tak se vedení ČSAD Florenc rozhodlo, že z autobusu, který měl nabouranou střechu, udělá kabriolet, a bude tak konkurovat Čedoku. Majitelem obou těchto vozů je ČSAP, s.r.o. Nymburk.

Trolejbusy Škoda 8Tr9 – ev. číslo 136 z roku 1960, Škoda 9TrHT28 – ev. číslo 358 z roku 1980, kloubový Škoda 200Tr Sanos 01 - ev. číslo 329 z roku 1987 (v samotném Hradci Králové tento typ trolejbusu na lince MHD nikdy nejezdil!) - Dopravního podniku města Pardubic a Pardubického spolku historie železniční dopravy.

Žlutým USA SCHOOL BUS zn. Navistar International S 1700, tzn. legendární americký školní autobus, pana Stanislava Lišky, a to v kratší verzi pro 20 osob. Výrobce Navistar International, rok výroby 1987, naftový motor V8 o objemu 7,4 litrů.

Článkovým meziměstským autobusem Ikarus 280.10 z roku 1989, který patřil ČSAD KNV Praha, dopravní závod 116 Beroun. Vůz byl nasazován především na linkách do okolí Berouna až do roku 1998, kdy byl kvůli nadbytečnosti, respektive z důvodu klesající poptávky ve veřejné dopravě odstaven. Následně byl v listopadu 1999 odprodán do nově vznikající sbírky pana Milana Jiroše, kam patří i do dnešních dnů.

Autobusem KAROSA B 732.1654, ev. č. 202 (rok výroby 1993) z majetku Dopravního podniku města Hradce Králové.

Připraveny k prohlídce budou:

Karosa ŠD 11 - dálkový meziměstský autobus vyráběný národním podnikem Karosa Vysoké Mýto v 60. a 70. letech 20. století. Vůz ŠD 11 byl nástupcem dálkové verze autobusu Škoda 706 RTO označené jako 706 RTO LUX. Po ukončení výroby vozidel Karosa řady Š byl v produkci nahrazen vozem Karosa LC 735.

Historické automobily členů spolku Veteran car club Hradec Králové. Hasičská vozidla, motocykly Harley-Davidson a další.

A současná nejmodernější vozidla MHD v Hradci - SOR NS 12 a SOR NS 18, zájezdové vozy MAN a SOR, vozidla autoškoly a dílenská a montážní vozidla.

Setkat se můžete také s Alešem Lopraisem a jeho dakarovým speciálem Praga V4S DKR. Aleš Loprais je český jezdec v dálkových motoristických soutěžích, zejména v Rallye Dakar, jehož se účastní od roku 2006. Je vítězem 11 etap na Dakaru. Bude připraveno krátké povídání o závodění, technických specifikacích a také se uskuteční autogramiáda.

Celý program na 7. října 2023 zde.