Trolejbus 9Tr, který Dopravní podnik města Brna zachránil před sešrotováním z Ukrajiny renovuje do své retro sbírky. Vůz z roku 1980 prošel generální opravou karosérie ve vozovně v Komíně a nyní získává svou původní červeno-krémovou barvu v lakovně v Medlánkách. Pak se vrátí do komínských dílen, kde budou náročné opravy pokračovat. Letošní oslavy v Brně nestihne, s cestujícími by se mohl projet na jaře příštího roku.
Trolejbus 9Tr, který Dopravní podnik města Brna zachránil před sešrotováním z Ukrajiny renovuje do své retro sbírky. Vůz z roku 1980 prošel generální opravou karosérie ve vozovně v Komíně a nyní získává svou původní červeno-krémovou barvu v lakovně v Medlánkách. Pak se vrátí do komínských dílen, kde budou náročné opravy pokračovat. Letošní oslavy v Brně nestihne, s cestujícími by se mohl projet na jaře příštího roku.
„Příběh tohoto vozu je pro Brno velmi osobní. Vozil zde cestující v 80. a 90. letech minulého století, což si mnozí naši příznivci pamatují. Pak ho odkoupilo ukrajinské město Rovno. Nám se ho podařilo zachránit před sešrotováním a převézt zpátky v roce 2019. Jeho stav byl bohužel žalostný a daleko horší, než jsme očekávali. Přesto se nevzdáváme a v renovacích pokračujeme. Věřím, že se vynaložené úsilí vyplatí a výsledek potěší nejen nás, ale i Brňany a naše fanoušky, kteří se na dokončení oprav těší,“ řekl Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.
Trolejbus má za sebou generální opravu karoserie a přesunul se do lakovny ústředních dílen. „Vůz má nyní základovou barvu a čeká ho ještě minimálně týden tady v ústředních dílnách, během kterých provedeme finální lakování všech částí karoserie. Vůz odsud vyjde ve svém původním červeno-krémovém designu. Celkem použijeme 50 kg barvy,“ sdělil Tomáš Kadlec, vedoucí ústředních dílen DPMB. Práce pak budou pokračovat ve vozovně Komín, kde do vozu instalují podlahu, provedou obložení boků a stropu, dělníky čeká i výroba a ukládání kabelových svazků a vybavování střechy. „Celkově je pro nás tato renovace extrémně náročná. Vzhledem k technickému stavu vozu jsme nuceni desítky součástek sami vyrábět nebo si je nechat vyrobit, což celý proces podstatně zdržuje,“ dodal Marian Čech, vedoucí technického provozu trolejbusů DPMB.
Dopravní podnik města Brna předpokládá, že by se opravený trolejbus 9Tr pod svým původním evidenčním číslem 3136 mohl do sbírky retro vozů zařadit na jaře příštího roku. Cestující bude vozit při speciálních příležitostech, jako jsou dny otevřených dveří, Dopravní nostalgie a podobně.
Trolejbusy Škoda 9Tr vyráběl závod Škoda Ostrov v letech 1958–1981, zhotoveno jich bylo více než sedm tisíc. Brněnský dopravní podnik v letech 1963–1981 postupně zařadil do provozu celkem 121 trolejbusů této typové řady. Poslední vůz byl z provozu s cestujícími vyřazen v roce 1996. Trolejbus 9Tr, který v Brně jezdil pod ev. č. 3136, byl spolu s dalšími šesti vozy v tomto roce odprodán do Rovna. Zpět do Brna dorazil po 23 letech, 7. května 2019 v roce, kdy si DPMB připomínal 70 let trolejbusové dopravy ve městě.
Trolejbusová doprava v Brně letos slaví. Před 75 lety se cestující svezli na trati od hlavního nádraží do Slatiny na Přemyslovo náměstí. Od té doby je dopravní podnik největším provozovatelem trolejbusové dopravy v zemi. Aktuálně má 134 trolejbusů, které jezdí na 13 linkách. Letos si město také připomíná 155 let veřejné dopravy a výročí oslaví 17. srpna.