Dopravní podnik hl. m. Prahy bude provozovat pražskou MHD dalších 22,5 roku
Provozování pražské MHD svěří Hlavní město Praha svému vnitřnímu provozovateli, Dopravnímu podniku hl. m. Prahy, napřímo do 30. 6. 2047. Foto DPP

Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP). Touto smlouvou bude zajištěn provoz městské hromadné dopravy v Praze na období od 1. 1. 2025 do 30. 6. 2047. Nová smlouva plynule naváže na tu stávající s platností do konce letošního roku. Délka trvání 22,5 roku byla zvolena s ohledem na mimořádně velké investice do nových infrastrukturních projektů jako je nová linka metra D, nové tramvajové a trolejbusové tratě či nákup nových zejména bezemisních vozidel. Po dobu trvání objedná Praha téměř 4,6 tisíc vozových km.

Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP). Touto smlouvou bude zajištěn provoz městské hromadné dopravy v Praze na období od 1. 1. 2025 do 30. 6. 2047. Nová smlouva plynule naváže na tu stávající s platností do konce letošního roku. Délka trvání 22,5 roku byla zvolena s ohledem na mimořádně velké investice do nových infrastrukturních projektů jako je nová linka metra D, nové tramvajové a trolejbusové tratě či nákup nových zejména bezemisních vozidel. Po dobu trvání objedná Praha téměř 4,6 tisíc vozových km.

Provozování pražské MHD svěří Hlavní město Praha svému vnitřnímu provozovateli napřímo, což je obvyklým způsobem smluvního zajištění s městskými dopravními podniky, a je plně v souladu s evropskou legislativou. Smlouva obsahuje vyhrazené změny, které je nutné realizovat pro naplnění dlouhodobé koncepce veřejné dopravy, a dává Praze možnost pružně reagovat na měnící se potřeby města. Dlouhodobá smlouva také umožňuje kontinuitu fungování a zaručuje udržení vysoké kvality pražské MHD. Zároveň v ní ale nechybí potřebné kontrolní mechanismy a zakotvení DPP v rámci systému Pražské integrované dopravy.  

Záměr uzavřít smlouvu na provoz MHD přímým zadáním vnitřnímu provozovateli schválila Rada hl. m. Prahy již v roce 2022, aby bylo možné učinit všechny přípravné kroky k uzavření smlouvy do začátku roku 2025. Nová smlouva s DPP, kterou jménem Hl. m. Prahy uzavírá organizace ROPID, vychází v mnoha ohledech ze stávající smlouvy. „Zajistili jsme pokračování moderní, ekologické a efektivní MHD na více než dvě dekády dopředu! Nová smlouva nám umožní pokračovat ve velkých infrastrukturních projektech jako je metro D, tramvajový okruh, nové trolejbusové tratě, nebo v nákupu moderních bezemisních vozidel. Praha má druhou nejlepší MHD na světě a my neustále pracujeme na tom, abychom ji posunuli ještě o kus dál. Nové linky, moderní vozy, inteligentní systémy – to vše nás přiblíží k první příčce,“ říká náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Smlouva počítá samozřejmě i s kompenzací rostoucích nákladů například vlivem inflace, růstu personálních nákladů či cen energií. „Aby provoz mohl fungovat, musí mít funkční infrastrukturu a adekvátní vozový park. A protože přecházíme stále intenzivněji na ekologické dopravní prostředky, které mají delší dobu návratnosti a vyšší pořizovací náklady, je potřeba uzavírat tomu odpovídající smlouvy. Dává to jistotu dopravci, že po něm tu službu bude město chtít, a městu, že ji bude mít kde objednat a jak zafinancovat,“ vysvětluje Zdeněk Kovářík, radní pro oblast financí, rozpočtu, fondů a podpory podnikání.

Předpokládaná hodnota smlouvy v nákladech v cenách roku 2025 za 22,5 roku činí 664 mld. Kč, při započítání všech předpokládaných opcí a přiměřeného zisku (ten je určen především na obnovovací investice) je hodnota smlouvy 984 mld. Kč. Město však zaplatí jen kompenzaci, čili tyto náklady budou sníženy o tržby z jízdného a ostatní výnosy. Celkem bude za 22,5 roku objednáno 4 587 171 tisíc vozových km.

Důležitou součástí smlouvy jsou také Standardy kvality PID, které definují kvalitu poskytované služby pro jednotlivé druhy dopravy – aktuálně je připravována nová verze standardů pro metro a chystá se i nový standard stanic metra a zastávek povrchové dopravy. DPP se také zavazuje implementovat výsledky projektu Čitelná Praha, jakožto komplexního informačního a navigačního systému s dopadem hlavně na vzhled a vybavení stanic metra i zastávek povrchové dopravy. Upřesněn je také systém kontroly a sankcí v případě neplnění smluvních povinností.

Nová smlouva je vyústěním intenzivní práce expertního týmu složeného z odborníků z DPP a ROPID a právníků z advokátních kanceláří Havel & Partners; Němec, Bláha & Navrátilová a advokátní kanceláře Portos. Odborné posudky ekonomického charakteru zajistil Deloitte Advisory. „Připravit smlouvu s takovým finančním objemem, rozsahem vyhrazených změn a investic pro tak dlouhé období nebyl snadný úkol a strávili jsme na tom s kolegy stovky hodin práce a náročných vyjednávání. Musím však ocenit konstruktivní přístup a profesionalitu všech zúčastněných, zejména při tvrdých vyjednáváních o ekonomice i vzájemných kompetencích,“ uvádí vedoucí týmu pro přípravu nové smlouvy, ekonomická náměstkyně ROPID Miroslava Staňková.  

Co je nového oproti stávající smlouvě

Na základě zkušeností s pandemií koronaviru je v nové smlouvě více pamatováno na nutnost flexibilně reagovat na mimořádné překážky a vnější vlivy. Popsány jsou nově také postupy ohledně investic, financování obnovy vozového parku ekologicky čistými vozidly i podmínky pro využití dobíjecí infrastruktury pro elektrobusy jiných dopravců.

Nová smlouva dává možnost v souladu s evropskou legislativou o otevírání trhu soutěžit až 5 % výkonů každý rok (nejdříve od roku 2027), nejvíce však 15 % z nasmlouvaného objemu autobusové dopravy. V této souvislosti smlouva obsahuje i ochranu investic například na pořízená bezemisní vozidla a související infrastrukturu.

„Praha získává novou smlouvou vyšší kontrolu nad plněním objednávky veřejné dopravy, ale i jednotlivých systémových služeb potřebných pro fungování PID, které bude i nadále pro všechny dopravce PID na území Prahy zajišťovat DPP. Konkrétně jde třeba o prodej a distribuci jízdních dokladů, přepravní kontrolu nebo informování cestujících. DPP se nově zavazuje poskytovat ROPIDu potřebná a kvalitnější on-line data, například o aktuálních polohách vozidel, počtech cestujících či prodaných jízdenkách, která chceme využívat pro další zlepšování služeb cestující veřejnosti,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.   

TZ ROPID