Dopravák 6/2012: Z jednání valné hromady ADSSF v Luhačovicích
© Jarmila Chromá, Dopravák 6/2012

K obnově vozového parku autobusů v ČR by měl napomoci i speciální fond pro podporu nákupu vozidel s alternativním pohonem.
K obnově vozového parku autobusů v ČR by měl napomoci i speciální fond pro podporu nákupu vozidel s alternativním pohonem.
LUHAČOVICE (Ch) – Pouhé dva měsíce po první letošní valné hromadě Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska se představitelé členských firem tohoto významného podnikatelského sdružení opětovně sešli na rokování o situaci v české ekonomice a dopravě. Hosty jednání, které tentokrát proběhlo v hotelu Pohoda v Luhačovicích ve dnech 30. a 31. května tr., byli JUDr. Michalčík z Ministerstva dopravy ČR, výkonný ředitel Svazu dopravy České republiky Petr Kašík, prezident partnerské středočeské asociace ADSSS Ing. Neterda a početná reprezentace společnosti Iveco Czech Republic a.s., Vysoké Mýto.

Úvodní část programu květnové valné hromady patřila již tradičně informacím o aktuálním ekonomickém a politickém vývoji v České republice s důrazem na naplňování resp. přípravu záměrů ke zvýšení její konkurenceschopnosti, stav čerpání a přealokaci strukturální fondů, praktickou implementaci proexportní strategie i na další priority např. v oblasti technického školství. Podrobný a zasvěcený výklad k tomuto tématu přednesl prezident ADSSF Ing. Jaroslav Hanák, který své vystoupení doplnil rovněž o aktuality z Bruselu týkající se oblasti podnikání a dopravy a v neposlední řadě o závěry z jednání statutárních orgánů Svazu dopravy ČR s ministrem dopravy Dobešem, na němž se řešily otázky související zejména se situací na české železnici (otvírání trhu, nová legislativa, rovné konkurenční podmínky), priority dopravní infrastruktury a čerpání evropských fondů.

Poměrně obsáhlý byl i bod týkající se nové či připravované legislativy v silniční dopravě. Jak připomněl JUDr. Michalčík z ministerstva dopravy, od 1. června 2012 vstupuje v platnost novela zákona č. 111/1994 Sb., která mj. adaptuje tři předpisy EU. Na jejich základě se např. mění podmínky pro podnikání, ukládání kaucí se bude nově týkat i vnitrostátních dopravců, prodlužuje se lhůta pro vystavení licencí, ruší se záznam o provozu vozidla v linkové dopravě. Od března příštího roku by pak měla platit další novela zákona implementující evropské nařízení o právech cestujících, obsahující také vysoké pokuty pro dopravce např. při zpoždění spojů – v případě vnitrostátní dopravy bude však MD ČR žádat o výjimku na dobu pěti let. Připravuje se rovněž nová vyhláška o jízdních řádech, která dle věcného záměru by měla umožnit dopravcům prodloužit dobu platnosti JŘ až na 5 let.

Dalším z hlavních témat jednání valné hromady ADSSF byla problematika veřejné dopravy. K palčivým problémům, které potvrdili v diskusi představitelé členských firem z řad autobusových dopravců, patří i nadále financování veřejné dopravy a také výběrová řízení krajů na dopravní obslužnost. Ačkoliv vysoká cena nafty a dalších vstupů se razantně podepisuje na nákladovosti autobusové dopravy, většina krajů, které jsou objednavateli dopravy v závazku veřejné služby, nepřistoupila ke zvýšení dotací anebo jen v malé míře. Ve výběrových řízeních pak hraje roli především nejnižší cena dopravního výkonu, která v mnoha případech nepokrývá reálné náklady.

V návaznosti na nedávno zveřejněné údaje o přestárlém vozovém parku autobusů v České republice (viz např. Dopravák č. 5/2012) se hovořilo rovněž o konkrétní situaci v jednotlivých členských firmách ADSSF – průměrné stáří autobusů je zde však většinou hluboko pod celostátním průměrem – a o možnostech, jak rychleji pokročit v obnově vozového parku. Podle Ing. Hanáka, kromě využití evropských peněz v rámci regionálních operačních programů, je jednou z cest i využití finančních příspěvků z ministerstva životního prostředí na nákup autobusů s alternativním pohonem. O zřízení speciálního dotačního fondu ze své pozice prezidenta Svazu průmyslu a dopravy a současně prezidenta Svazu dopravy ČR v současné době intenzívně jedná s rezortním ministrem. Jak dále zdůraznil, nejenom obnovavozového parku si zaslouží větší pozornost vlády a státních orgánů. Proto je iniciátorem zřízení odborné komise, která by měla zpracovat komplexní materiál „Na podporu veřejné dopravy“.

Valná hromada se zabývala také problematikou nákladní dopravy, ke které vystoupili JUDr. Antonín Hrazdíra (DONAK Vyškov) a Ing. Radislav Kusák (ČSAD Uherské Hradiště). Mimo jiné připomněli, že v rámci novely silničního zákona se ruší povinnost dvouleté praxe řidičů v mezinárodní nákladní dopravě, novinkou je i povinnost uchovávat doklady o vztahu dopravce k nákladu rok od ukončení přepravy. Podrobné informace byly podány také ke schváleným slevám na mýtném, pro něž má ministerstvo dopravy pro rok 2013 a další vyčleněno vždy po 350 mil. Kč , dále k výkladům některých paragrafů zákonů i zákoníku práce, jako je konkrétní místo pro uložení kopie pracovní smlouvy u řidičů, plánování směn řidičů atd. Zajímavé údaje pak vyplynuly ze statistiky o výsledcích kontrol, podle níž nejvíce závad (23 %) vykazovala vozidla registrovaná v Německu, na druhém místě skončilo Rakousko (18,4 %) a na třetím česká vozidla (11,2 %).

Pracovní část květnového zasedání valné hromady ADSSF byla ukončena prezentací společnosti Iveco Czech Republic, a.s., Vysoké Mýto a firmy SKD TRADE, a.s. Některé z jejich nabízených vozidel – autobusů se značkou Iveco Irisbus a minibusů Stratos na podvozku Iveco Daily byly k vidění na malé výstavce v areálu hotelu Pohoda.
Stejně jako tomu bylo na předchozích valných hromadách, také na květnovém zasedání Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska v Luhačovicích byl nedílnou součástí programu slavnostní společenský večer. Ten se opětovně nesl v duchu připomenutí životních jubileí představitelů členských firem. Hlavními osobami večera tak tentokrát byli Ing. MARTIN BĚLOVSKÝ (jednatel společnosti TRANSCENTRUM bus Kosmonosy) a Ing. RADISLAV KUSÁK (generální ředitel ČSAD Uherské Hradiště a.s. a předseda revizní komise ADSSF), kteří oslavili 50. narozeniny a dále „čtyřicátník“ Bc. RADEK HRAZDÍRA (jednatel společnosti DONAK Vyškov). Každému z nich jménem statutárních orgánů asociace a jménem svým pogratuloval 1. viceprezident ADSSF Ing. František Luža, který neopomněl připomenout i jejich profesní charakteristiku a zásluhy na rozvoji mateřských dopravních společností resp. celého oboru silniční dopravy. Blahopřání k narozeninám s přáním mnoha dalších pracovních úspěchů a spokojenosti v osobním životě se pak všem třem jubilantům dostalo také od dalších účastníků valné hromady.
Jarmila Chromá, Dopravák 6/2012
Z VH ADSSF: Tématiku dopravní obslužnosti doplnila prezentace Iveco CR

Dopravák 6/2012: Z jednání valné hromady ADSSF v Luhačovicích
© Jarmila Chromá, Dopravák 6/2012
Dopravák 6/2012: Z jednání valné hromady ADSSF v Luhačovicích
© Jarmila Chromá, Dopravák 6/2012
Dopravák 6/2012: Z jednání valné hromady ADSSF v Luhačovicích
Viceprezident ADSSF Ing. Luža (druhý zprava) spolu s jubilanty zleva Ing. Bělovský, TRANSCENTRUM bus Kosmonosy, Ing. Kusák, ČSAD Uherské Hradiště a Bc. Hrazdíra, DONAK Vyškov © Jarmila Chromá, Dopravák 6/2012