Dopravák 2/2009:Z  BDS Velká Bíteš vznikla v loňském roce 1. 10. 2008

odštěpením společnost BDS-BUS, s.r.o. Ta v loňském roce rozšířila vozový park o dva autobusy Irisbus Iveco Croossway LE.
Reklama
odštěpením společnost BDS-BUS, s.r.o. Ta v loňském roce rozšířila vozový park o dva autobusy Irisbus Iveco Croossway LE.
Bítešská dopravní společnost, spol. s r.o., má už ve svém názvu vyjádřený jeden z hlavních předmětů činnosti – tedy dopravu. Jak v BDS bilancují uplynulý rok, ve kterém provozování silniční motorové dopravy provázely nemalé problémy a co plánují pro rok 2009, jenž kvůli dopadům celosvětové finanční krize má být pro tento obor ještě složitější, na to jsme se zajeli zeptat do sídla firmy ve Velké Bíteši. Rozhovoru na dané téma byli přítomni jednatelé společnosti – ředitel Miloslav Kliment a ekonomický ředitel Ladislav Studený spolu s Michalem Klimentem.

„Loňský rok byl skutečně pro dopravní firmy, včetně Bítešské dopravní společnosti, velice složitý. Naši činnost negativně ovlivňovaly zejména tři faktory. Prvním z nich byla zvyšující se cena PHM, která strmě rostla až do září 2008, dalším pak nepříznivý kurs eura vůči koruně a v neposlední řadě nám problémy způsoboval nedostatek řidičů na trhu práce. V závěru roku k nim navíc přibyl ještě tlak zákazníků na snížení cen za přepravy, což jsme vzhledem k velké konkurenci museli v mnoha případech akceptovat,“ řekl hned v úvodu Miloslav Kliment s tím, že se tyto negativní faktory pochopitelně promítaly do hospodaření celé společnosti. „Podle předběžných čísel odhadujeme, že hospodářský výsledek Bítešské dopravní společnosti za rok 2008 se bude pohybovat někde mezi jedním až dvěma miliony korun. Toho bylo ovšem dosaženo jen za cenu doslova „drastických“ úsporných opatření. Zisk jsme generovali i díky nedopravním činnostem, především servisu a obchodní činnosti, v nichž se nám loni dařilo,“ upřesnil dále. „K pozitivům roku 2008 patří například úspěšný rozvoj spedičních služeb, u nichž se nám podařilo navýšit obrat na dvojnásobek,“ dodal Ladislav Studený.

Problémy zmiňované v úvodu se nejvíce dotkly provozování nákladní dopravy. A to především mezinárodní kamionové dopravy, která tak skončila ve ztrátě. O něco lépe si vedla vnitrostátní doprava a mlékárenské přepravy (svoz mléka a rozvoz mlékárenských výrobků), na něž se v BDS specializují. Přesto v nákladní dopravě i loni pokračovala – především kvůli zajištění konkurenceschopnosti na trhu a požadavkům obchodních partnerů - obnova vozového parku. Konkrétně bylo pořízeno šest souprav MAN TG s návěsy KRONE a jedna mlékárenská souprava MAN s vlekem a nástavbou Jánský.
AUTOBUSOVÁ DOPRAVA VYČLENĚNA DO BDS-BUS, s.r.o.
Nová vozidla přibyla v loňském roce také do vozového parku osobní dopravy – jednalo se o dva nízkopodlažní autobusy Irisbus Iveco Crossway LE, určené pro střediska ve Velké Bíteši a ve Znojmě, kde byly nasazeny na linky provozované v rámci dopravní obslužnosti a integrované dopravy.

Naprosto zásadní, nejen pro samotnou osobní dopravu, ale také z pohledu celé Bítešské dopravní společnosti, bylo ovšem vyčlenění této činnosti do nově založené BDS-BUS, s.r.o. „Jedním z hlavních důvodů pro toto rozhodnutí byl stále se zvyšující tlak ze strany krajů a státních orgánů na větší průhlednost financování a hospodaření autobusové dopravy v závazku veřejné služby. Což jsme mimo jiné pociťovali například stále narůstajícím počtem kontrol ve firmě. Rozhodným obdobím pro realizaci tohoto záměru byl leden 2008 s tím, že jsme pro založení nové společnosti zvolili formu rozdělení odštěpením. Oficiálně společnost BDS-BUS, s.r.o. vznikla k datu 1. 10. 2008, kdy byla zapsána do obchodního rejstříku,“ vysvětlil Miloslav Kliment.

Společnost BDS-BUS, s.r.o. má sídlo rovněž ve Velké Bíteši a další provozovnu pak ve Znojmě. Zaměstnává 29 pracovníků (z toho je 24 řidičů) a provozuje 24 autobusů. Jak zdůraznil ředitel, tato společnost převzala veškerá práva, povinnosti a závazky týkající se provozování osobní dopravy. Do BDS-BUS, s.r.o. přešli z Bítešské dopravní společnosti všichni pracovníci tohoto střediska, zachován růstal také dosavadní rozsah provozovaných linek. „Ani z pohledu cestujících se nic nezměnilo, mnozí z nich změnu provozovatele tak možná ani nezaznamenali. Přispívá k tomu skutečnost, že logo BDS-BUS, s.r.o. a nové označení autobusů jsou hodně podobné logu Bítešské dopravní společnosti, spol. s r.o., včetně tradičního modrobílého provedení. To bylo i naším úmyslem, protože chceme jednoznačně zachovat vzájemnou firemní identitu,“ doplnil Michal Kliment. Jak poté spolu s ekonomickým ředitelem Ing. Studeným shodně potvrdili, celý proces týkající se vyčlenění autobusové dopravy z BDS a založení nové společnosti byl velice náročný, a to jak po stránce organizační, tak legislativní a v neposlední řadě i finanční.
ROZŠÍŘENÍ SERVISU MAN
Jak dále zdůraznil ředitel Miloslav Kliment, vzhledem k celkovým problémům v dopravní sféře, vyhlásili v Bítešské dopravní společnosti v roce 2008 „podporu“ nedopravním činnostem: „Konkrétním vyjádřením této strategie bylo zejména rozhodnutí o další investici týkající se našeho autorizovaného servisu MAN v areálu firmy ve Velké Bíteši - vybudování administrativní budovy pro příjem oprav a rekonstrukci olejového hospodářství v celkovém nákladu cca devíti milionů korun. Realizací této akce, kterou jsme zahájili loni v prosinci a jejíž dokončení plánujeme na závěr prvního pololetí 2009, dojde jednak ke splnění autorizačních podmínek a jednak ke zvýšení kapacity servisu o dvě stání v délce 40 metrů“. Dodejme, že servis MAN, ve kterém v současnosti pracuje 21 mechaniků, realizoval v průběhu loňského roku 3500 zakázek s celkovým obratem ve výši 60 mil. Kč.

Podle ekonomického ředitele Ladislava Studeného v rámci plánovaných investic pokračovali kromě už vzpomínaných nákupů dopravní techniky či zahájení rozšiřování servisu MAN také v zateplování objektů s cílem snížit náklady na energie. Celková výše investic tak v BDS za rok 2008 dosáhla výše 33 mil. Kč.
ÚSPĚŠNÁ RECERTIFIKACE ISO
V samotném závěru minulého roku proběhl ve firmě recertifikační audit zavedeného systému managementu jakosti dle norem ISO 9001:2000, ve kterém úspěšně obstála. Certifikátem od renomované auditorské společnosti 3EC-NSF International se tak mohou v Bítešské dopravní společnosti prokázat pro další tři roky na činnosti: Servis užitkových transportních a nákladních vozidel, návěsové a přívěsové techniky, Prodej souvisejících náhradních dílů a příslušenství, Provozování nákladní automobilové mezinárodní i vnitrostátní přepravy a zasilatelství. BDS-BUS, s.r.o. pak tuto vysokou známku kvality obdržela pro provozování autobusové osobní přepravy.
PRORITY PRO ROK 2009
Protože už je za námi prvních pár týdnů nového roku, je na místě otázka, jakou strategii a záměry přijalo vedení Bítešské dopravní společnosti pro rok 2009. „Lze předpokládat, že hlavní dopady celosvětové finanční krize a hospodářské recese do České republiky teprve přicházejí. Na to musíme být připraveni tak, abychom tyto těžké časy přečkali. Proto pro letošní rok je jednoznačně prioritou maximální snižování nákladů a úspory ve všech oblastech. Pokud jde o samotné provozované činnosti, „zelenou“ – jak jsem již předeslal - dáváme především nedopravním aktivitám. To ale neznamená, že od dopravy jako takové ustupujeme. Opatrnější jen budeme v obnově vozového parku nákladní dopravy, ale i tak jsme pro ni už v lednu pořídili jednu novou soupravu MAN, objednali vozidlo s cisternou pro svoz mléka a ještě předpokládáme nákup dvou menších vozů na rozvoz mlékárenských výrobků. U BDS-BUS, s.r.o. pak počítáme s nákupem dvou nízkopodlažních autobusů,“ uvedl ředitel Miloslav Kliment. S dovětkem: „Jediným pozitivem této doby je, že oproti loňsku je najednou hodně řidičů. Denně nám volá kolem deseti lidí z okolí a ptá se po zaměstnání. Konečně dochází ke stavu, že si kvalitní šoféry můžeme vybírat.“
Jarmila Chromá

Dopravák 2/2009:Z  BDS Velká Bíteš vznikla v loňském roce 1. 10. 2008
Dopravák 2/2009:Z  BDS Velká Bíteš vznikla v loňském roce 1. 10. 2008