Dopravák 16/2010: Dopravci požadují kompenzace za zvýšené mýtné sazby
Z VH ADSSF © Jarmila Chromá

Z jednání valné hromady ADSSF v Rožnově pod Radhoštěm.
Z jednání valné hromady ADSSF v Rožnově pod Radhoštěm.
Dopravák 16/2010 - ROŽNOV POD RADOŠTĚM – Aktuální problematikou podnikání v silniční dopravě, ale i výhledem pro příští období v návaznosti na přípravu státního rozpočtu s avizovanými škrty a úspornými opatřeními týkající se ve značné míře i kapitoly DOPRAVA, se zabývalo podzimní zasedání valné hromady Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska. Jednání ADSSF, které se konalo ve dnech 30. září a 1. října 2010 v hotelu Relax v Rožnově pod Radhoštěm, se jako hosté zúčastnili Ing. Kleinerová z ministerstva dopravy a prezident středočeské dopravní asociace ADSSS Ing. Neterda.

Úvodní vystoupení prezidenta ADSSF Ing. Jaroslava Hanáka patřilo shrnutí současné politické a hospodářské situace v České republice. Připomněl, že příchod současné vládní koalice, která se označuje za vládu rozpočtové odpovědnosti a boje proti korupci, podnikatelská sféra uvítala. Pozitivně hodnotí i skutečnost, že převážná část požadavků zakotvených největším zaměstnavatelským uskupením - Svazem průmyslu a dopravy do dokumentu „Agenda 2010 – deset priorit pro budoucnost ČR“ byla zapracována do koaliční smlouvy. Za priority pro další pozitivní vývoj ekonomiky a celé společnosti přitom podnikatelé označují vyrovnané veřejné finance, efektivní veřejnou správu, motivační a jednoduché daně, moderní vzdělávání, výzkum, vývoj a inovace, flexibilní trh práce, rozvoj dopravy a dopravní infrastruktury, bezpečnou, spolehlivou a dostupnou energetiku, účinnou podporu exportu a udržitelnou péči o životní prostředí. Na druhou stranu ale Ing. Hanák konstatoval, že ne se všemi opatřeními a škrty navrhovanými vládou či ministerstvem dopravy pro rok 2011 – zejména se to týká razantního zdražení cen energií a v rezortu silniční dopravy pak zvýšení mýtného a zrušení dotací na obnovu vozového parku – podnikatelská sféra souhlasí. Podle něj budou mít zásadní negativní dopad na celý obor silniční dopravy, který se už nyní potýká s vážnými problémy v důsledku pokračující hospodářské recese. „To si líbit rozhodně nenecháme, a proto například v případě zvýšení sazeb mýtného požadujeme poskytnutí určitých kompenzací, jako je zavedení množstevních slev, zvýhodnění ekologických vozidel či přímé dotace dopravců,“ zdůraznil Ing. Hanák. Kritizoval rovněž skutečnost, že ministerstvo dopravy nepočítá v rozpočtu na příští rok s pokračováním dotačního programu na obnovu vozidel ve veřejné linkové dopravě a MHD, přestože tento program byl v Bruselu notifikován na období až do roku 2013. To, že dopravci budou nuceni omezit nákup nových autobusů, se navíc citelně dotkne i tuzemských výrobců, kteří se ve svých regionech významně podílejí na zaměstnanosti lidí.

V další části se valná hromada zabývala konkrétní aktuální problematikou jednotlivých dopravních systémů. V oblasti dopravní obslužnosti to byly zejména dosud chybějící prováděcí předpisy k Zákonu o veřejných službách v přepravě cestujících, kde došlo ke zdržení jejich schvalování ve vládě v důsledku požadavku ministerstva práce a sociálních věcí na zvýšení počtu autobusů přístupných pro osoby se sníženou pohyblivostí v regionální dopravě (původně dohodnutý standard zněl na jeden bezbariérový autobus z deseti, po odmítavé reakci objednavatelů dopravy a dopravců na zpřísnění se jeví jako přijatelný kompromis poměr 1:7 nebo 1:6 u smluv uzavřených po 1. 1. 2015). Kritizováno bylo rovněž zpoždění vydání metodického pokynu k tomuto zákonu, stejně jako červnové rozhodnutí MD ČR o dočasném „zmrazení“ poskytování dotačních příspěvků na nákup nových autobusů. Dále byly podány informace k rozdělení částky 200 mil. Kč na čekání mezi spoji na jednotlivé kraje s tím, že od příštího roku je budou muset už kraje a obce hradit dopravcům přímo ze svých rozpočtů. Obdobně v návrhu státního rozpočtu na rok 2011 nejsou vyčleněny finanční prostředky na poskytování slev ve veřejné dopravě (letos kompenzace dopravcům provádí MD ČR a podepsáno je dosud 27 smluv) a hrozí, že dojde k omezení nebo dokonce zrušení státem nařízených slev.

Stěžejním tématem při projednávání problematiky nákladní dopravy bylo už zmiňované avizované zvýšení mýtného a kalkulace přínosů požadovaných kompenzací. V této souvislosti bylo mj. připomenuto, že ceny PMH v České republice jsou šesté nejvyšší v Evropě (z 31 zemí) a proto dopravci stále více tankují v okolních zemích, čímž stát přichází o velké objemy peněz. Proto jedním z logických požadavků je i snížení spotřební daně u pohonných hmot.

Valná hromada byla dále seznámena se zprávou revizní komise o hospodaření asociace a s pokračující přípravou slavnostní akce k 20. výročí vzniku ADSSF – ta se uskuteční 13. března 2011 v brněnském hotelu Voroněž za účasti cca 300 zástupců členských firem a významných hostů z řad politického a veřejného života i dopravních svazů.

Závěrečná část programu VH ADSSF patřila prezentaci společnosti Iveco Czech Republic, a.s., která byla zaměřená na technické inovace u jednotlivých výrobkových řad a novinky v nabídce vysokomýtského závodu a celé skupiny Irisbus Iveco.
Jarmila Chromá, Dopravák 16/2010

Dopravák 16/2010: Dopravci požadují kompenzace za zvýšené mýtné sazby
Z VH ADSSF © Jarmila Chromá