Dopravák 15/2011: Z jednání valné hromady ADSSF v Rychnově nad Kněžnou
© BUSportál

Krajům chybí peníze na financování dostupné a kvalitní veřejné dopravy.
Krajům chybí peníze na financování dostupné a kvalitní veřejné dopravy.
RYCHNOV NAD KNĚŽNOU (Ch) – K letošnímu v pořadí třetímu jednání se valná hromada Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska sešla ve dnech 14. a 15. září do hotelu Studánka v Rychnově nad Kněžnou. Jednání ADSSF se už tradičně účastnili výkonný ředitel Svazu dopravy ČR Petr Kašík a prezident partnerské středočeské dopravní asociace ADSSS Ing. František Neterda. Jedním z hlavních bodů programu valné hromady byla současná situace v zajišťování dopravní obslužnosti i zabezpečení financování a očekávaný stav veřejné dopravy po 1. lednu 2012. Podle poznatků, přednesených zástupci jednotlivých členských firem provozujících autobusovou dopravu v závazku veřejné služby, trvalým problémem jsou vysoké ceny pohonných hmot i pokračující úbytek cestujících v autobusech. K navýšení dotací na dopravní obslužnost však přistoupily jen některé kraje a nasmlouvané ceny dopravních výkonů tak dnes nepokrývají zvýšené provozní náklady a výpadek v tržbách. V některých regionech komplikuje situaci dopravců také čekání na vypsání či vyhlášení výsledků výběrových řízení (např. Jihomoravský kraj – IDS JMK), v krajním případě pak nejsou dodnes podepsány některé smlouvy na letošní rok (Středočeský kraj). Jak bylo obecně konstatováno: „Kraje sice mají zájem, aby veřejná doprava fungovala a to kvalitně, ale peníze do ní nechtějí či nemohou dát“. Chybějící prostředky na financování dopravní obslužnosti řeší některé kraje zvyšováním cen jízdného či dokonce změnou samotného konceptu dopravy s využitím malokapacitních autobusů či autobusů na zavolání (Jihočeský kraj). V návaznosti na rozdílný přístup krajů k této problematice valná hromada ADSSF znovu zopakovala svůj požadavek, podporovaný i Svazem dopravy ČR, aby ministerstvo dopravy zpracovalo pro kraje jednotnou metodiku k zákonu č. 1370.

I když jednání autobusových dopravců s kraji jako objednavateli dopravy v závazku veřejné služby pro rok 2012 ještě zahájeny nebyly, už dnes lze říci, že výhled není o nic příznivější a nedostatek peněz se v regionální dopravě citelně projeví. Negativní dopady na autobusové dopravce budou mít navíc i chystané škrty a redukce v železniční dopravě, protože řada autobusových spojů je provázaná s příjezdy a odjezdy vlaků.

Otevřenou zůstává také otázka nařízených slev ve veřejné dopravě, na jejichž kompenzaci chybí ve státním rozpočtu pro příští rok finance a tyto slevy tak budou zřejmě poskytovány už jen zdravotně postiženým. Obrat k lepšímu nemohou dopravci očekávat ani v případě státní podpory obnovy vozového parku (v letošním roce byly dotace zrušeny), protože z avizované podpory obnovy vozidel s alternativním pohonem z kapitoly ministerstva životního prostředí sešlo.

Z řad členů ADSSF bylo na druhé straně pozitivně hodnoceno zavedení zvýhodněných sazeb mýta pro autobusy od 1. 9. 2011 a zvláště oceněna byla aktivita Sdružení ČESMAD BOHEMIA při prosazování kompenzací za nárůst mýtného v letošním roce v rámci dohody uzavřené s ministrem dopravy. O dotace poskytované na základě programu „Zvyšování bezpečnosti a konkurenceschopnosti českých dopravců“ v celkové výši 300 milionů korun byl mimořádný zájem. Ukazuje se, že dopravní firmy tyto prostředky využívají především na školení řidičů a nákup zimních pneumatik. V souvislosti s touto problematikou byly rovněž předneseny informace o přístupu jednotlivých krajů k zavedení mýtného systému na silnicích 2. a 3. tříd i o vývoji v oblasti aplikace množstevních slev mýtného po 1. lednu 2012 v České republice.

Valná hromada ADSSF se dále zabývala dopady chystaných vládních reforem na podnikání firem a návrhem státního rozpočtu na rok 2012 především v oblasti priorit a financování dopravní infrastruktury. Na pořad jednání se dostaly také aktuální informace o výsledcích smíšených komisí, současném stavu učňovského školství v autooborech, změnách v legislativě aj.

Závěr pracovního jednání patřil už tradičně odbornému programu, který byl plně v režii společnosti SOR Libchavy. Prezentace přednesená generálním ředitelem Ing. Jaroslavem Trnkou a dalšími pracovníky byla zaměřena jak na historii a vývoj firmy, která letos slaví už 20 let svého trvání, tak na současný výrobní program a realizované či připravované novinky u nabízených autobusů.

V rámci odborné prezentace společnosti SOR Libchavy si účastníci valné hromady ADSSF měli možnost prohlédnout a absolvovat předváděcí jízdu elektrobusem SOR EBN 10,5 (viz horní snímek). Závěr pracovní části programu zářijového jednání asociace pak patřil exkurzi do výrobního závodu ŠKODA AUTO ve Kvasinách

Jarmila Chromá, Dopravák 15/2011

Dopravák 15/2011: Z jednání valné hromady ADSSF v Rychnově nad Kněžnou
© BUSportál
Dopravák 15/2011: Z jednání valné hromady ADSSF v Rychnově nad Kněžnou
© BUSportál
Dopravák 15/2011: Z jednání valné hromady ADSSF v Rychnově nad Kněžnou
© BUSportál
Dopravák 15/2011: Z jednání valné hromady ADSSF v Rychnově nad Kněžnou
© BUSportál
Dopravák 15/2011: Z jednání valné hromady ADSSF v Rychnově nad Kněžnou
Jubilanti Luděk Ferenc (vlevo) a Karel Havel (vpravo) s viceprezidentem ADSSF Františkem Lužou © BUSportál