Dopravák 1/2012: Jaroslav Hanák (vpravo) při ocenění řidičů FTL 7.1.2012. Foto Jarmila Chromá
"Rok 2012 bude pro naše firmy složitý, stabilitou zůstává autobusová doprava."
"Rok 2012 bude pro naše firmy složitý, stabilitou zůstává autobusová doprava."
Vážení a milí čtenáři,
vzhledem k tomu, že je moudré dodržovat letité tradice, tak i já jako vždy pravidelně v předcházejících více než dvaceti letech, opětovně si Vás dovoluji prostřednictvím úvodního čísla nového ročníku Dopraváku pozdravit a a popřát vše nejlepší do již běžícího – možná magického – roku 2012.
Ale pojďme postupně. Jaký byl rok 2011? Jsem přesvědčen, bez ohledu na turbulence světových financí a ekonomiky, a to zvláště v Eurozóně od Řecka, přes Španělsko až po Itálii, že pro naši ekonomiku nedopadl úplně špatně. Většina odvětví ekonomiky, zvláště automobilový průmysl, strojírenství, ale i další dosahovala mimořádných výsledků, což se promítlo nejen ve velmi pozitivním exportu, ale také v práci a ekonomice našich členských firem. Navíc řada z členů ADSSF získala a využila i velké objemy finančních prostředků z programů EU jak na obnovu vozových parků pro dopravní obslužnost, tak i prostředky na vzdělávání pro budoucí konkurenceschopnost svých firem i zaměstnanců. Také naše firma FTL Prostějov v tom byla mimořádně úspěšná. Z výše uvedených důvodů věřím, že velká většina našich firem byla v loňském roce mimořádně úspěšná a rovněž se dobře připravila na očekávaně složitý rok 2012. Z hlediska společenského si jen skromně dovolím připomenout, že jsme na počátku loňského roku v brněnském hotelu Voroněž oslavili 20 let existence naší Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska.
A co rok 2012? Nebude určitě jednoduchý vzhledem k problémům ve světě jak politickým (Irán, sever Afriky, Střední Východ, volby Rusko a USA), tak především finančním a ekonomickým (Euro, ekonomika USA, snížení dynamiky skupiny BRIC). Pro nás rozhodující bude vývoj na západ od naší hranice – samozřejmě hlavně ekonomiky Německa, pro kterou jsme klíčový a progresivní dodavatelský satelit.
Naše členské firmy se na letošní rok určitě dobře připravily jak po stránce kvality a kvalifikace zaměstnanců, rozumné investiční politiky, skromných výdajů všech typů či druhů, tak hlavně „oprášením“ velké životní zkušenosti ze složitých let 2008 a 2009. Budeme-li všechna výše uvedená pravidla dodržovat, včetně radikální revize všech vstupů do našich firem, a udržíme si pozitivní náhled a optimismus a nepropadne- li výrazně ekonomika Německa – není třeba se obávat razantních poklesů či propouštění zaměstnanců. A navíc pro většinu firem zůstane stabilitou autobusová doprava (mimo „nesmyslů“ hejtmana Ratha a jemu podobných), neboť na podzim jsou krajské volby a fungující dopravní obslužnost je klíčová politická karta.
A tak jako i v loňském roce, bude letošní rok trochu jubilejní, neboť několik našich firem si připomene 20. výročí první vlny kuponové privatizace a založení našich akciových společností – např. Tourbus Brno, TQM Opava, skupina kolem ČSAD Havířov či samozřejmě naše FTL Prostějov a další. Tato malá průkopnická skupina po dvaceti letech dokázala, že „stará a historická“ ČSAD nezanikla, naopak jsou ve svých činnostech mimořádně úspěšnými, prosperujícími a v některých oblastech svého podnikání i dominantní ve svých regionech. Tohle je potřeba i v době očekávané stagnace (doufejme ne krize) hodně nahlas prezentovat!
Vážení a milí čtenáři, zcela na závěr do tohoto probíhajícího roku všem přeji hodně zdraví (a od mé osoby po velmi vážné nemoci a operaci v závěru loňského roku to je opravdu zvláště výrazně a upřímně ze srdce), hodně štěstí a samozřejmě osobní pohodu.
Našim členským firmám přeji po celý rok 2012 kladný hospodářský výsledek a jejich zaměstnancům udržení si kvalitních pracovních míst.
Jaroslav Hanák pro Dopravák 1/2011