Zdroj: Dopravák 1/2011
Rok 2011 by měl být rokem stabilizace firem ADSSF
Rok 2011 by měl být rokem stabilizace firem ADSSF
Rozhovor Jarmily Chromé s Jaroslavem Hanákem vyšel v prvním letošním Dopraváku, novinách ADSSF.
Rozhovor s prezidentem ADSSF Ing. Jaroslavem Hanákem:
Pravdou je i skutečnost, že recese přeci jen trochu polevila a navíc se definitivně potvrdila skutečnost, že v žádném případě nebyla globální, ale týkala se jen ekonomiky USA a Evropy. Všechny ostatní regiony od Číny, Indie, Vietnamu, Brazílie či Argentiny o krizi nic ve svých regionech nevěděly, naopak jejich ekonomiky dynamicky rostly. Pro nás byl rozhodující růst ekonomiky Německa, které je z hlediska vlastnictví firem na našem území a především z hlediska exportních schopností našich firem zcela zásadní. Mimořádně dobře se dařilo pilíři české ekonomiky, a to automobilovému průmyslu a většině jeho subdodavatelů, mimořádně dobré výsledky měla oblast potravinářského průmyslu, výroba léčiv, některá odvětví strojírenství a to vše byly pozitivní impulsy i pro dílčí růst silniční dopravy. A to ať z pohledu dopravy nákladní, spedice či logistiky.
Ve velké většině regionů se podařilo dopravní obslužnost stabilizovat a je nutno ocenit, že i v některých regionech dopravní obslužnost narostla co do obsahu, ale i do finančního růstu pro některé dopravce. Bohužel, tragickým nesmyslem bylo opatření hejtmana Středočeského kraje Ratha, který začal uplatňovat bezplatné přepravy žáků za desítky a desítky milionů korun a dnes má tento kraj tragické problémy s poklesem rozsahu obslužnosti a výrazně zdražuje jízdné. Pravidlo, že za blbost se platí, zde bylo naplněno do posledního písmenka.
Velkou vadou na kráse v tomto oboru byla skutečnost, že pravděpodobně naposledy se v roce 2010 stát podílel na symbolické podpoře obnovy vozového parku autobusů. Další budoucnost je jen a jen na zodpovědnosti krajů a dopravců. Velké štěstí budou mít ty z našich firem, které získají letos a pro léta následující na obnovu autobusů „evropské peníze“ z operačních programů „DOPRAVA“. Ti ostatní se postupně dostanou do velkých složitostí, neboť brzy státem či EU nastavené parametry pro alternativní pohony či nízkopodlažnost je nemusí pustit do budoucích soutěží o zakázky dle nové legislativy. Čas běží a každý musí již nyní mít svoji strategii určitě náročnější obnovy vozového parku s novými parametry do momentu prvních vypsaných výběrových řízení.
Představa, že s koncem recese se narovnají ceny a naroste rentabilita nákladní dopravy byla, je a bude svým způsobem naivní. Asi nikdy nedokážeme odstranit cenový dumping a nekalost v soutěži z pohledu dodržování zákonů v oblasti mezd, cestovních náhrad a především bezpečnosti práce. A co navíc – od nové vlády hodně dlouho nemůžeme očekávat jakýkoliv náznak zlepšení funkčnosti státního odborného dozoru.
Druhým momentem byl výsledek parlamentních voleb a vznik silné koaliční vlády s mandátem 118 hlasů a hlavně s programem, který byl v řadě věcí totožný s požadavky podnikatelské sféry. Bohužel zatím jen vládla ostrá tužka ministra financí Kalouska ve škrtání položek státního rozpočtu na rok 2011 v bohulibém zájmu zlepšení stavu veřejných financí (to je i náš klíčový požadavek). Druhou stránkou mince je fakt, že největší škrty postihly dopravní infrastrukturu a dopravu. A to je hodně špatně a navíc je to nepochopení prorůstových opatření v ekonomice naší země. Krácení peněz pro dopravní infrastrukturu je i v zásadním rozporu se zněním Vládního prohlášení a koaliční smlouvy. Ale to asi již nikdo nečte a necítí potřebu dodržovat!
Hlavní přání celé reprezentace podnikatelů a zaměstnavatelů bylo v nastartování řady reforem od strategie konkurenceschopnosti této země, přes proexportní strategii až po reformy důchodové, školské či sociální nebo daňové. Zatím se řešily spory uvnitř koalice (a díky diplomacii prezidenta Klause nedošlo k pádu vlády) a strategie všeho druhu se snad „rozjedou“ za účasti sociálních partnerů od poloviny ledna. Uvidíme?
Hlavní oslavy za účasti politických a partnerských špiček včetně zahraničních hostů máme naplánovány na sobotu 12. března v Brně v hotelu Voroněž. Skvěle připravený doprovodný program budou sledovat zástupci všech členských firem a svoji významnou pozici zde tradičně sehraje i náš časopis DOPRAVÁK.
Takže tím hlavním zůstane racionální a zodpovědný přístup ke všem výdajům, boj o snížení cen u všech vstupů a radikální obchodní politika. Jen to může zajistit pozitivní výsledky roku 2011 v našich firmách. Zcela na závěr v roce 20. výročí založení naší asociace přeji všem hlavně hodně štěstí, zdraví a osobní pohody. Nu a vlastníkům a manažerům našich firem pak co nejlepší výsledky s možností plnit bezkonfliktně všechny své závazky včetně závazků vůči našim zaměstnancům v podepsaných kolektivních smlouvách.
Rozhovor s prezidentem ADSSF Ing. Jaroslavem Hanákem:
Rok 2011 by měl být rokem stabilizace našich firem
Jak už je v posledních letech pravidlem, zařazujeme do prvního čísla nového ročníku Dopraváku ohlédnutí za právě uplynulým rokem a výhled pro nastávající období s důrazem na podnikání v sektoru silniční dopravy. Rozhovor na toto téma nám poskytl prezident Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska Ing. JAROSLAV HANÁK, který je současně významným představitelem mnoha dalších rozhodujících podnikatelských a zaměstnavatelských uskupení (prezident Svazu dopravy ČR, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy, viceprezident ČESMAD BOHEMIA aj.).Pane prezidente, jak celkově hodnotíte rok 2010?Vážení čtenáři, je nutno objektivně konstatovat, že rok 2010 byl pro většinu našich firem o poznání úspěšnější, než předchozí rok 2009.
Pravdou je i skutečnost, že recese přeci jen trochu polevila a navíc se definitivně potvrdila skutečnost, že v žádném případě nebyla globální, ale týkala se jen ekonomiky USA a Evropy. Všechny ostatní regiony od Číny, Indie, Vietnamu, Brazílie či Argentiny o krizi nic ve svých regionech nevěděly, naopak jejich ekonomiky dynamicky rostly. Pro nás byl rozhodující růst ekonomiky Německa, které je z hlediska vlastnictví firem na našem území a především z hlediska exportních schopností našich firem zcela zásadní. Mimořádně dobře se dařilo pilíři české ekonomiky, a to automobilovému průmyslu a většině jeho subdodavatelů, mimořádně dobré výsledky měla oblast potravinářského průmyslu, výroba léčiv, některá odvětví strojírenství a to vše byly pozitivní impulsy i pro dílčí růst silniční dopravy. A to ať z pohledu dopravy nákladní, spedice či logistiky.
Další otázkou na pozitivní téma je otázka, kterému dopravnímu oboru se dařilo nejlépe?Právě uplynulý rok 2010 byl určitě úspěšným rokem pro autobusovou dopravu. Jednak se nám podařilo definitivně dokončit – ještě v součinnosti s úřednickou vládou Jana Fischera – zákon o veřejných službách v přepravě cestujících včetně tří prováděcích předpisů (čtvrtý předpis, o standardech, zbytečně stáhnul z jednání vlády a tím zkomplikoval nový ministr dopravy Bárta – dodnes není schválen).
Ve velké většině regionů se podařilo dopravní obslužnost stabilizovat a je nutno ocenit, že i v některých regionech dopravní obslužnost narostla co do obsahu, ale i do finančního růstu pro některé dopravce. Bohužel, tragickým nesmyslem bylo opatření hejtmana Středočeského kraje Ratha, který začal uplatňovat bezplatné přepravy žáků za desítky a desítky milionů korun a dnes má tento kraj tragické problémy s poklesem rozsahu obslužnosti a výrazně zdražuje jízdné. Pravidlo, že za blbost se platí, zde bylo naplněno do posledního písmenka.
Velkou vadou na kráse v tomto oboru byla skutečnost, že pravděpodobně naposledy se v roce 2010 stát podílel na symbolické podpoře obnovy vozového parku autobusů. Další budoucnost je jen a jen na zodpovědnosti krajů a dopravců. Velké štěstí budou mít ty z našich firem, které získají letos a pro léta následující na obnovu autobusů „evropské peníze“ z operačních programů „DOPRAVA“. Ti ostatní se postupně dostanou do velkých složitostí, neboť brzy státem či EU nastavené parametry pro alternativní pohony či nízkopodlažnost je nemusí pustit do budoucích soutěží o zakázky dle nové legislativy. Čas běží a každý musí již nyní mít svoji strategii určitě náročnější obnovy vozového parku s novými parametry do momentu prvních vypsaných výběrových řízení.
Který obor činnosti na tom byl vloni naopak nejhůře?Tato odpověď je zase stejná jako v předchozím roce – byla to klasická nákladní doprava. Faktem je, že dílčí růst ekonomiky některých odvětví a zvláště růst exportu poskytl šanci nepatrného růstu i nákladní silniční dopravy. Od poloviny roku dokonce nepatrně rostly jak ceny v dopravě, tak i v logistice. Tento růst ale určitě zcela nepokryl růst vstupů a dopady zpevňující se národní měny.
Představa, že s koncem recese se narovnají ceny a naroste rentabilita nákladní dopravy byla, je a bude svým způsobem naivní. Asi nikdy nedokážeme odstranit cenový dumping a nekalost v soutěži z pohledu dodržování zákonů v oblasti mezd, cestovních náhrad a především bezpečnosti práce. A co navíc – od nové vlády hodně dlouho nemůžeme očekávat jakýkoliv náznak zlepšení funkčnosti státního odborného dozoru.
Co vás z hlediska profesního nejvíce potěšilo v loňském roce?Určitě to bylo dokončení výše uvedeného celého balíku zákona a prováděcích předpisů pro oblast veřejné dopravy.
Druhým momentem byl výsledek parlamentních voleb a vznik silné koaliční vlády s mandátem 118 hlasů a hlavně s programem, který byl v řadě věcí totožný s požadavky podnikatelské sféry. Bohužel zatím jen vládla ostrá tužka ministra financí Kalouska ve škrtání položek státního rozpočtu na rok 2011 v bohulibém zájmu zlepšení stavu veřejných financí (to je i náš klíčový požadavek). Druhou stránkou mince je fakt, že největší škrty postihly dopravní infrastrukturu a dopravu. A to je hodně špatně a navíc je to nepochopení prorůstových opatření v ekonomice naší země. Krácení peněz pro dopravní infrastrukturu je i v zásadním rozporu se zněním Vládního prohlášení a koaliční smlouvy. Ale to asi již nikdo nečte a necítí potřebu dodržovat!
Hlavní přání celé reprezentace podnikatelů a zaměstnavatelů bylo v nastartování řady reforem od strategie konkurenceschopnosti této země, přes proexportní strategii až po reformy důchodové, školské či sociální nebo daňové. Zatím se řešily spory uvnitř koalice (a díky diplomacii prezidenta Klause nedošlo k pádu vlády) a strategie všeho druhu se snad „rozjedou“ za účasti sociálních partnerů od poloviny ledna. Uvidíme?
Rok 2011 je mimořádně důležitý i pro ADSSF, z jakého důvodu?Máte pravdu, je to neuvěřitelné, ale naše asociace bude letos slavit již své 20-té výročí. Stejně významné je to i pro mou osobu, neboť stejnou dobu mám čest být nepřetržitě prezidentem ADSSF.
Hlavní oslavy za účasti politických a partnerských špiček včetně zahraničních hostů máme naplánovány na sobotu 12. března v Brně v hotelu Voroněž. Skvěle připravený doprovodný program budou sledovat zástupci všech členských firem a svoji významnou pozici zde tradičně sehraje i náš časopis DOPRAVÁK.
Jaký vývoj očekáváte v roce 2011 z pohledu našich firem?Chci skromně věřit tomu, že to bude rok stabilizace našich firem. Každý z nás – podobně jako tato země – musí zpracovat strategii zvýšení svojí konkurenceschopnosti – od zvýšení vzdělanosti svých lidí (někteří z nás i z peněz programů EU), přes nákup nejnovějších vozidel a technologií včetně IT technologií až po další racionalizace a restrukturalizace firem. Navíc se budeme muset vyrovnat s nárůstem mýtného o 25 procent, navýšení jednoho týdne nemocenské přes nárůst dalších našich vstupů, z nichž nejsložitější bude otázka cen nafty. Nemůžeme ani od státu počítat „asi“ s podporou obnovy vozového parku autobusů.
Takže tím hlavním zůstane racionální a zodpovědný přístup ke všem výdajům, boj o snížení cen u všech vstupů a radikální obchodní politika. Jen to může zajistit pozitivní výsledky roku 2011 v našich firmách. Zcela na závěr v roce 20. výročí založení naší asociace přeji všem hlavně hodně štěstí, zdraví a osobní pohody. Nu a vlastníkům a manažerům našich firem pak co nejlepší výsledky s možností plnit bezkonfliktně všechny své závazky včetně závazků vůči našim zaměstnancům v podepsaných kolektivních smlouvách.
Děkuji za rozhovorJarmila Chromá