Karosa nabízí městské autobusy City bus s pohonem na zemní plyn, s čistým dieselem i s elektrovýbavou jako trolejbus
Karosa nabízí městské autobusy City bus s pohonem na zemní plyn, s čistým dieselem i s elektrovýbavou jako trolejbus
Veřejná doprava představuje méně než 4% znečištění ovzduší ve městech, přesto se snaží být příkladem v oblasti životního prostředí. Volené orgány a úřady organizující dopravu, provozovatelé a výrobci vozů neustále hledají řešení přinášející stále čistší vozy.
Karosa City bus 18 m na AUTOTECU 2004
Irisbus, druhý světový výrobce autokarů a autobusů, jehož členem je i Karosa Vysoké Mýto a.s., je lídrem v oblasti vývoje pohonů ohleduplných k životnímu prostředí a i proto se zaměřil na aktivní účast v maximu programů.
O dodávce francouzských autobusů IRISBUS na zemní plyn pro olympijské Atény si přečtete ZDE
Irisbus velmi intenzivně pracuje na vývoji palivových článků. Přes silný posun ve vývoji a nasazení prototypů v městské dopravě italského Turína a španělského Madridu by palivový článek neměl být na trhu v nejlepším případě před koncem tohoto desetiletí. Ani cena článků, dnes prototypová, ani jejich trvanlivost, která je značně delší než u autobusu, ani dostupnost a cena vodíku jako paliva, jehož systém zbývá vybudovat, neumožňují doufat v kratší termín.
Již dnes však může Karosa našim provozovatelům městské dopravy nabídnout konkrétní řešení; městské autobusy City Bus s pohonem na zemní plyn a s "čistým dieselem". Opomíjen není ani elektrický pohon díky spolupráci se Škodou Plzeň ŠEL při výrobě trolejbusů Škoda 24 Tr Irisbus a v polovině července představené kloubové verzi trolejbusu s označením Škoda 25 Tr Irisbus.
Autobusy City Bus CNG s pohonem na zemní plyn jsou určeny těm provozovatelům městské dopravy, kteří již mají vybavenou infrastrukturu pro tento typ paliva. Karosa má díky svému členství ve skupině Irisbus bohaté zkušenosti; letos jezdí na světě už kolem 2500 autobusů s pohonem CNG a delfínem ve znaku. Motor Iveco Cursor 8 GNV, představený koncem června 2004, vyhovuje normě Euro V, která vstoupí v platnost v letech 2008/2009 a splňuje i nejpřísnější emisní limity Evropského úřadu pro životní prostředí EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle).
Znečištění CITY BUS CURSOR 8 GNV hluboce pod limity norem EURO 3,4,5 (plyn) a EEV(plyn):
Těm provozovatelům, kteří neplánují přechod na zemní plyn, ale chtějí snižovat emise a chránit životní prostředí, nabízí Karosa městský autobus City bus vybavený dieselovým motorem s CRT filtrem. V souladu s předpisy všechny autobusy vyhovují od 1. října 2001 normě Euro 3. Velice brzy však v Irisbusu vyvstala potřeba udělat něco lepšího, než pouze to, co vyžadují předpisy, aby se jednak napravil negativní stereotyp, který si diesel vysloužil, a na druhé straně, aby byla k dispozici řešení nazývaná "čistý diesel", která by byla alternativou pro města, jejichž rozpočtové prostředky neumožňují přistoupit k autobusům na zemní plyn. Částicový filtr vyžaduje použití odsířené nafty a určitou minimální teplotu filtru, jinak se zanese a zničí. Na autobusových linkách s nízkou rychlostí je často nárůst teploty nedostatečný. Proto Irisbus vyvinul filtr s částicemi s aktivní regenerací, kde řízený systém ohřevu filtru vždy zajišťuje optimální teplotu a funkci s velmi uspokojivou úrovní emisí.
Po etapě Euro 3 a téměř úplném vyloučení částic se pozornost zaměřuje na oxidy dusíku. K tomu IRISBUS zahájil se svými výrobci motorů experimentální program systému následné úpravy DeNox.
Zdroj: Tisková zpráva Karosa a.s., člen skupiny IRISBUS
Foto: Redakce BUS Portálu
Karosa a.s.: jana.sagatova@karosa.iveco.com
Figura Public Relations, Brno: sovcik@figurapr.cz
Karosa City bus 18 m na AUTOTECU 2004
Irisbus, druhý světový výrobce autokarů a autobusů, jehož členem je i Karosa Vysoké Mýto a.s., je lídrem v oblasti vývoje pohonů ohleduplných k životnímu prostředí a i proto se zaměřil na aktivní účast v maximu programů.
O dodávce francouzských autobusů IRISBUS na zemní plyn pro olympijské Atény si přečtete ZDE
Irisbus velmi intenzivně pracuje na vývoji palivových článků. Přes silný posun ve vývoji a nasazení prototypů v městské dopravě italského Turína a španělského Madridu by palivový článek neměl být na trhu v nejlepším případě před koncem tohoto desetiletí. Ani cena článků, dnes prototypová, ani jejich trvanlivost, která je značně delší než u autobusu, ani dostupnost a cena vodíku jako paliva, jehož systém zbývá vybudovat, neumožňují doufat v kratší termín.
Již dnes však může Karosa našim provozovatelům městské dopravy nabídnout konkrétní řešení; městské autobusy City Bus s pohonem na zemní plyn a s "čistým dieselem". Opomíjen není ani elektrický pohon díky spolupráci se Škodou Plzeň ŠEL při výrobě trolejbusů Škoda 24 Tr Irisbus a v polovině července představené kloubové verzi trolejbusu s označením Škoda 25 Tr Irisbus.
Autobusy City Bus CNG s pohonem na zemní plyn jsou určeny těm provozovatelům městské dopravy, kteří již mají vybavenou infrastrukturu pro tento typ paliva. Karosa má díky svému členství ve skupině Irisbus bohaté zkušenosti; letos jezdí na světě už kolem 2500 autobusů s pohonem CNG a delfínem ve znaku. Motor Iveco Cursor 8 GNV, představený koncem června 2004, vyhovuje normě Euro V, která vstoupí v platnost v letech 2008/2009 a splňuje i nejpřísnější emisní limity Evropského úřadu pro životní prostředí EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle).
Znečištění CITY BUS CURSOR 8 GNV hluboce pod limity norem EURO 3,4,5 (plyn) a EEV(plyn):
- CO 2,56 g/kWh
- NMHC 0,006 g/kWh
- CH4 0,017 g/kWh
- NOx 0,38 g/kWh
- T.částice 0,003 g/kWh
Těm provozovatelům, kteří neplánují přechod na zemní plyn, ale chtějí snižovat emise a chránit životní prostředí, nabízí Karosa městský autobus City bus vybavený dieselovým motorem s CRT filtrem. V souladu s předpisy všechny autobusy vyhovují od 1. října 2001 normě Euro 3. Velice brzy však v Irisbusu vyvstala potřeba udělat něco lepšího, než pouze to, co vyžadují předpisy, aby se jednak napravil negativní stereotyp, který si diesel vysloužil, a na druhé straně, aby byla k dispozici řešení nazývaná "čistý diesel", která by byla alternativou pro města, jejichž rozpočtové prostředky neumožňují přistoupit k autobusům na zemní plyn. Částicový filtr vyžaduje použití odsířené nafty a určitou minimální teplotu filtru, jinak se zanese a zničí. Na autobusových linkách s nízkou rychlostí je často nárůst teploty nedostatečný. Proto Irisbus vyvinul filtr s částicemi s aktivní regenerací, kde řízený systém ohřevu filtru vždy zajišťuje optimální teplotu a funkci s velmi uspokojivou úrovní emisí.
Po etapě Euro 3 a téměř úplném vyloučení částic se pozornost zaměřuje na oxidy dusíku. K tomu IRISBUS zahájil se svými výrobci motorů experimentální program systému následné úpravy DeNox.
Zdroj: Tisková zpráva Karosa a.s., člen skupiny IRISBUS
Foto: Redakce BUS Portálu
Karosa a.s.: jana.sagatova@karosa.iveco.com
Figura Public Relations, Brno: sovcik@figurapr.cz