Doprava a silnice 11/2009: BUSWORLD KORTRIJK: Evropská přehlídka autobusů

Veletrh BUSWORLD v belgickém Kortrijku avizoval větší plochy, nové pavilony a obecné vylepšení výstaviště směrem k návštěvníkům.
Veletrh BUSWORLD v belgickém Kortrijku avizoval větší plochy, nové pavilony a obecné vylepšení výstaviště směrem k návštěvníkům.
Plochy velkých evropských hráčů se rozsahem od minulých příliš nelišily. Skupina EvoBus se mohla pochlubit nejen obvyklou expozicí včetně premiérových autokarů Setra a Mercedes-Benz Tourismo RH, ale i vítězstvím v prestižní novinářské soutěži „Coach of the Year 2010“. Po autokaru Volvo 9700, který získal titul na minulém a Neoplanu Starliner, který získal titul na předminulém ročníku a mnoha dalších zvítězila v novinářském hlasování vajková loď značky Mercedes-Benz, autokar Travego. Při akci Coach Euro Test v červnu 2009 v Senlis u Paříže odborná porota ze 17 evropských zemí detailně zkoumala Travego společně se čtyřmi dalšími konkurenty - Van Hool Altano, Neoplan Cityliner, Plaxton Elite, Barbi Maestro. Každé dva roky se konající Coach Euro Test se řadí k nejvýznamnějším testům zájezdových autobusů v této branži. Mezi kritérii, jako je hospodárnost, vliv na životní prostředí, jízdní vlastnosti a komfort, stála tentokrát v popředí bezpečnost.

V sousedství expozice EvoBus už tradičně vystavovalo Volvo. Kromě zájezdových autokarů Volvo 9700 a 9900 a nového 13litrového motoru byl v centru pozornosti hybrid a převodovka Volvo 7700 s nabídkou dodávky ze sériové výroby - jeden v hale a jeden pro praktické jízdy. Hybrid s vlastní Volvo technologií s 12stupňovou převodovkou s řadicím automatem I-shift jsme měli možnost vyzkoušet i v provozu včetně praktické zkoušky systému Alcolock. Hybrid, který dokáže podle terénu a dopravního systému ušetřit až 35 % pohonných hmot (Londýn), využívá při rozjezdech ze zastávek, kde se diesel zcela odmlčí, elektromotor. Zvuk při rozjezdu je podobný jako v trolejbusu; při přeřazení rychlosti se nastartuje diesel. Elektromotor je připraven malému dieselovému motoru pomoci např. v kopcích.

Společně se představila i skupina Neoman autobusy Neoplan a MAN. Městský autobus MAN bylo možno vidět v provedení LE. Na podvozcích MAN staví autobusy i německý karosář Göppel, který potěšil kromě autobusů i dvěma vlečnými vozy, jedním zapojeným v soupravě. V sousedství Göppela bylo možno nalézt expozici společnosti Hübner, dodavatele kloubů do autobusů - klouby Hübner najdeme jak v autobusech Citaro a CapaCity, tak i v českých autobusech SOR a tento kloub bude patrně i v novém kloubovém autobuse TEDOM. V sousedství výrobce kloubů byl i ruský kloubový autobus MAZ, na jiném místě dva ukrajinské autobusy LAZ. Švýcarský karosář Hess, který kromě podvozků Scania deklaruje i využití vlastních, přivezl patrně jediný trolejbus na výstavišti, článkový vůz pro Solivůz pro Solingen a horský krátký autobus.

V Česku stále se rozšiřující klientela společnosti Solaris Bus & Coach mohla zaznamenat zásadní zlom v nabídce společnosti, která se věnovala téměř výhradně až na ne příliš rozšířené autokary Vacanza městským nízkopodlažním autobusům. K řadě Urbino přibyl letos první linkový model InterUrbino. Dále společnost představila hybrid v délce 12 m (Eaton)a patnáctimetrové tříosé Urbino LE. V poslední době jsme mohli také zaznamenat u českých dopravců nové autobusy a autokary Scania. V expozici švédského výrobce byla v centru pozornosti světová premiéra autokaru Scania Touring, který byl vyroben ve spolupráci s čínským karosářem Higer. První autokar by se mohl objevit zanedlouho i na českých silnicích. Expozice Scanie vedle autobusů Omni (etanolový Omnilink je nyní v provozu ve středních Čechách) obsahovala i oblíbenou švédsko-španělskou kombinaci Scania Irizar, linkové "i4". Karosář Irizar se představil na jiném místě veletrhu samostatnou expozicí trojice "i4", Century a PB - to pro nás zcela nezvykle na podvozku DAF.

Účast španělských karosářů by se dala vyhodnotit jako srovnatelná s minulým ročníkem. I u nás populární BEULAS představil inovovaný doubledecker Jewel, polopatro Glory s upravenou přední nástupní částí a premiérovou Spicu. Španělský nástavbář NOGE přijel se svými zapamatovatelnými modely Noge Titanium a Noge Touring a INDCAR představil novinky Iveco Tourys a Wing a nízkopodlažní minibusy. Obě společnosti zastupuje na českém trhu Rolina bus. Společnost Castrosua - její autobusy na pohon LPG na podvozcích MAN jezdí v Mostě - představila futuristický design městského hybridu Tempus. Expozice Sunsundegui obsahovala klasickou nabídku Sideral a Volvo Elegance a jediný kabriolet byl tentokrát doubledecker UNVI také na podvozku Volvo. Svoje autokary přivezl i Ayats, jehož modely Atlantis kdysi zahajovaly provoz „žluté flotily“. Z oblasti Beneluxu jsou dva velcí výrobci, kteří pravidelně na veletrhu BUSWORLD zabíraji velké výstavní plochy. Zcela domácí je Van Hool, který kromě patrně celého svého portfolia vystavoval premiérový autokar Astronef, polopatro Altano a vodíkový autobus z flotily pro USA s originálním interiérem. Společnost VDL zahrnující mj. značky Bova, Jonckheere a Berkhof, umístila do centra premiérový třínápravový městský autobus Citea v délce 13.7 m.

Nechyběly ani autobusy čínské produkce společnosti King Long a také u nás známý autokar Yutong - ten zaujal tím, že byl přivezen z provozu na Islandu, kde slouží cestovní kanceláři. Trošku agresivně působí další rozmach turecké produkce od midbusů Anadolu Isuzu s premiérami Novo a Citimark a faceliftem Turqouise přes BMC a Otokar až po bezesporu rozsahem překvapivou expozici výrobce TEMSA. Ten kompletně využil plochy nového pavilonu, kde byl představen i nový městský hybrid Temsa Avenue. Zatímco jiný italský výrobce, Bredamenarinibus (momentálně připravuje kloubový trolejbus se Škoda Eklectric), do Belgie přijel, není možno si nevšimnout neúčasti skupiny Irisbus Iveco spojené s italským Fiatem. Výrobce s velkým podílem na evropském trhu si správnost svého rozhodnutí vyhodnotí, každopádně neúčast mateřské společnosti s delfínem ve znaku neprospěla renomé veletrhu. Delfíni se vyskytovali sporadicky v expozicích nástavbářů, využívajících podvozků Irisbus Iveco. Jedním z nich byl i slovenský nástavbář Rošero-P, který představil tři vozy: midibus Picardie na podvozku Mercedes-Benz, dálkový midibus FIRST a městský elektro-midibus First ELECTRIC, oba podvozku Irisbus IVECO.

Pokud se zaměříme na vystavovatele - výrobce a prodejce z oblasti bývalého Československa, byl na veletrhu ještě linkový autobus SOR C10,5, expozice Poličských strojíren, které nabízejí kompletní dveřní systémy pro autobusy a Molpir SK, dodavatel audio a videosystémů a navigací. Kompletní „kuchyňskou výbavu“, kterou u nás dodává a servisuje SolBus servis, představila společnost Frenzel.

Na tak rozsáhlé akci není nikdy možné postihnout úplně všechno. Opět se ukázalo, jak rozličná je úroveň kompletace expozic v době tiskového dne. Zatímco některé expozice už kvůli konání tiskových konferencí jsou zcela hotové, nezanedbatelná část výstaviště byla plná řemeslníků, vozíků, stočených koberců a při letošních teplotách také nevytopená. To vše se změnilo jako kouzelným proutkem do rána následujícího dne, kdy se výstaviště otevřelo veřejnosti. Na veletrhu byla opět a snad ještě více než minule slyšet čeština a slovenština - rádius veletrhu už neodvratně tuto část střední Evropy zasáhl. Nabídka vozů i příslušenství byla opravdu velkolepá, každý si výrobce si na veletrhu mohl najít subdodavatele a dopravce vozidlo. Při délce veletrhu a současném stavu informačních technologií novináře i vystavovatele trochu zamrzela absence WiFi v areálu. Potěšily nové prostory i lepší řešení prozatímních prostor a nové vchody jak z ulice, tak z parkoviště. Přes čilý ruch a množství exponátů byla patrná atmosféra hospodářské nejistoty, která by mohla do budoucna výstavnictví v tomto oboru v rámci šetření určitě ovlivnit. Bude zajímavé, jak se výrobci a prodejci autobusů i v kontextu přístupu Irisbus Iveco postaví k největší autobusové akci v České republice, veletrhu Autotec v příštím roce.
Vyšlo v měsíčníku Doprava a silnice 11/2009

Doprava a silnice 11/2009: BUSWORLD KORTRIJK: Evropská přehlídka autobusů