Wiener Linien zveřejnil výsledek celoevropského tendru: do konce roku 2025 bude ve Vídni jezdit deset městských autobusů na vodík od CaetanoBus s technologií palivových článků Toyota. Linku 39A převede na vodíkové autobusy v roce 2025.
Wiener Linien zveřejnil výsledek celoevropského tendru: do konce roku 2025 bude ve Vídni jezdit deset městských autobusů na vodík od CaetanoBus s technologií palivových článků Toyota. Linku 39A převede na vodíkové autobusy v roce 2025.
Vídeňský dopravní podnik Wiener Linien minulý týden otevřel nové kompetenční centrum pro elektromobilitu a první dvě linky kompletně přestavěl na provoz s elektrobusy. Nyní je znám dodavatel autotobusů s palivovými články. Jako nejlepší uchazeč byl oznámen portugalský výrobce CaetanoBus spolu s Toyotou a autobusy „H2.City Gold“, které budou poháněny technologií palivových článků Toyota. Dvanáct metrů dlouhé bezbariérové autobusy budou tankovat zelený vodík na vodíkové čerpací stanici Wien Energie a Wiener Netzen v areálu autobusové garáže Leopoldau, kterou buduje skupina Wiener-Stadtwerke.
"V posledních letech jsme zkoušeli různé vodíkové autobusy, zejména v létě v silných vedrech, a tedy v obtížných podmínkách. Na rozdíl od elektrických autobusů, které mají v létě větší dojezd než v zimě, jsou horké podmínky pro autobusy H2 náročnější. Naše standardy jsou vysoké: Chceme snížit emise při zachování kvality nabídky. Městský autobus Caetano se v našich testech velmi osvědčil. V budoucnu bude naše cestující vozit po městě bez emisí, tiše a čistě,“ uvedla Gudrun Senk, generální ředitelka Wiener Linien pro technickou oblast.
V roce 2025 Wiener Linien kompletně převede linku 39A mezi částí Heiligenstadt a Sievering na vodíkové autobusy. Vzhledem ke stoupáním, krátkým vzdálenostem mezi zastávkami a velkému množství cestujících se jedná o jednu z nejnáročnějších linek ve městě, dopravce se proto rozhodl pro vodíkové autobusy.
Původně byly autobusy na vodík poptávány společně s klasickými e-busy (zakázku na bateriové autobusy získal Daimler Buses). Po intenzivních testech s vodíkovým autobusem od nejlepší nabídky v té době (původně uzavřel rámcovou dohodu se Solaris, která byla v polovině roku 2023 ukončena bez plnění) se podle Wiener Linien ukázalo, že toto vozidlo není ideální pro náročné použití ve vídeňském městském provozu. Vyhlásil proto na deset H2 autobusů nové výběrové řízení.
V rámci dlouhodobého výzkumného projektu „HyBus“ se dopravní podnik od začátku roku 2022 intenzivně věnuje technologii vodíkového pohonu. Ten bude probíhat nezávisle na výběrovém řízení a bude pokračovat podle plánu až do konce roku. Do té doby bude v testech ve Vídni pokračovat autobus H2 od Hyundai.
Vodíkový autobus pro Vídeň:
Typové označení vozidla: TOYOTA CAETANO H2.City Gold
Výrobce: CaetanoBus - Fabricação de Carroçarias, S.A. v Portugalsku
Délka: 12 m (11 995 m), 3 dvoukřídlé dveře
Celková kapacita: 78 cestujících
Palivový článek od Toyoty o výkonu 70 kW
Vodíkové nádrže na střeše: 5 kusů, každá s kapacitou 7,5 kg (celková kapacita: 37,5 kg)
Typ pohonu: Centrální motor od Siemens
Dojezd: 400 km
Nákup autobusů H2 je financován z prostředků EU.
CaetanoBus získal v loňském roce rámcovou dohodu na dodání až 60 elektrických autobusů na vodíkový pohon v příštích 5 letech do Štrasburku a na konci roku 2023 podepsal smlouvu na 10 H2 autobusů v Německu do Leverkusenu. Lídrem trhu je ve Španělsku, u několika provozovatelů jsou jeho autobusy na vodík již v provozu a letos by mělo přijet do Madridu 10 autobusů H2.City Gold