Otakar Diblík významně ovlivnil podobu dopravních prostředků Československa. Navrhl například autobus Škoda RTO 706 pro Světovou výstavu v Buselu nebo traktor Zetor. Czech Grand Design získal nový pražský wayfinding Čitelná Praha.
Otakar Diblík významně ovlivnil podobu dopravních prostředků Československa. Navrhl například autobus Škoda RTO 706 pro Světovou výstavu v Buselu nebo traktor Zetor. Czech Grand Design získal nový pražský wayfinding Čitelná Praha.
Nejprestižnější ocenění pro české autory a designéry v sedmnáctém ročníku Cen Czech Grand Design převzali laureáti v rámci kreativně pojatého slavnostního večera v Centru architektury a městského plánování (CAMP).
Za celoživotní přínos oboru byl do Síně slávy českého designu uveden Otakar Diblík, který významně ovlivnil podobu dopravních prostředků Československa. Český tým, který navrhl jednotný informační a navigační systém pro Prahu, porazil mezinárodní konkurenci v soutěži na komplexní systém chytré městské navigace.
Významné ocenění mimo kategorie je každý rok udělováno jedné osobnosti za mimořádnou tvůrčí a pedagogickou činnost nebo přínos v teorii designu. Do Síně slávy českého designu byl 22. března Akademií designu ČR uveden průmyslový designér Otakar Diblík (1929–1999). Diblík svůj pracovní život zasvětil průmyslovému designu. Spolupracoval s mnoha českými firmami, vedl ateliér designu na VŠUP, podílel se na ikonickém autobusu Škoda RTO 706 nebo navrhl zemědělský traktor Zetor Crystal a více než deset let pracoval pro italské studio Benetto.
Z rozhovu s fenomenálním designérem, který v roce 1999 vedla s Otakarem Diblíkem Jonanna Pauly: "Měl jsem možnost pracovat se starými machry na tvarech karosérií nových autobusů řady RTO i na horském autobusu. Před Světovou výstavou EXPO 58 v Bruselu jsem dostal za úkol vytvořit naprosto luxusní verzi autobusu. Na tom jsem se skutečně vyřádil, navrhl jsem celý interiér, včetně nových sklápěcích sedadel, dezénu jejich potahových látek a všech doplňků. Umístil jsem tam dokonce i malou televizi z Tesly. Stálo to všechno tehdy strašlivé peníze, ale úspěch to mělo. Potom jsem tam vytvořil zajímavý automobilový přívěs, takovou skořepinu ve tvaru aerodynamického „vajíčka“. Další dobrou realizací byly nové tvary chladírenských návěsů s oválným tvarem přední části hmotné skříně. Výhodou v Karose bylo to, že takřka všechny projekty skončily realizací. Za působení ve vysokomýtské karose jsem si odlétával (skutečně!) za další zajímavou prací do Letu Kunovice. Vždycky si pro mě přiletěli a já jsem pro ně tvaroval interiér a volant dvoumotorového aerotaxi L 200 Morava.(celý rozhovor zde).
Cenu na galavečeru převzal Karel Ksandr, generální ředitel Národního technického muzea.
V oboru grafického designu uspěl projekt Čitelná Praha – kvalitní zpracování zadání, které se v českém prostředí znovu jen tak nenaskytne. Grafické studio Side2 (Tomáš Machek, Richard Jaroš) ve spolupráci s ateliérem A69 architekti a písmolijnou Superior Type vytvořilo komplexní navigační systém pro pěší a veřejnou dopravu města Prahy, který se v letošním roce začne implementovat do veřejného prostoru města. Mezioborový tým navázal na původní unikátní orientační design pražského metra autorů Jiřího Rathouského a Rostislava Vaňka a navrhl moderní, sofistikované a flexibilní řešení pro celkovou pražskou MHD.
Záznam z předávání cen odvysílá ČT art 27. března 2023 od 21:35 a následně bude volně ke zhlédnutí v iVysílání. S finalisty letošního ročníku blíže seznamuje výstava fotografií v Galerii České spořitelny, která trvá do 2. dubna 2023.