Praha má po 74 letech novou vozovnu. Dopravní podnik ji otevřel 21. března, jako první do vozovny v Hloubětíně po pěti letech a téměř devíti měsících v 18:18 zatáhla souprava z linky č. 8, pořadí 1. Od soboty 22. března od ranního výjezdu bude nová vozovna opět sloužit k vypravování tramvají na pravidelné linky. V budoucnu bude domovem tramvají Škoda 52Tr. První by měla přijet již příští měsíc. Novou vozovnou jsme se projeli, podívejte se na fotky. Veřejnosti se otevře 20. září 2025.
Praha má po 74 letech novou vozovnu. Dopravní podnik ji otevřel 21. března, jako první do vozovny v Hloubětíně po pěti letech a téměř devíti měsících v 18:18 zatáhla souprava z linky č. 8, pořadí 1. Od soboty 22. března od ranního výjezdu bude nová vozovna opět sloužit k vypravování tramvají na pravidelné linky. V budoucnu bude domovem tramvají Škoda 52Tr. První by měla přijet již příští měsíc. Novou vozovnou jsme se projeli, podívejte se na fotky. Veřejnosti se otevře 20. září 2025.
Hlavní částí stavby vozovny Hloubětín je nová hala s 22 kolejemi. Je rozdělena na halu pro odstav (koleje 1 – 17) s kapacitou až 61 článkových tramvají délky až 32 metrů (tj. odpovídající typu 15T nebo v současnosti vyráběných 52T) a halu údržby (koleje 18 – 22) se šesti stanovišti a kapacitou až 12 článkových vozidel. Obě části jsou stavebně odděleny, čímž se zmenšil prostor s nutností trvalého vytápění a osvětlení, což znamená úsporu energií. Hala sloužící pro odstav tramvají bude pouze temperována na teplotu cca 5°C. Hala údržby je vybavena nejmodernější technologií pro údržbu nízkopodlažních tramvají, včetně lávek, zvedáků i boxu pro lakování komponentů pláště tramvají. Současně s výstavbou nové haly byla opravena a doplněna venkovní kolejová harfa a vybudováno nové trolejové vedení v celé vozovně. Celkem bylo položeno 4 038 metrů kolejí a 6 077 metrů trolejového vedení.
Střecha nové haly je osazena fotovoltaickými panely s možností případného dalšího rozšíření. Elektrická energie v nich vyrobena bude pokrývat spotřebu elektřiny potřebnou na vlastní provoz vozovny. Na jižní a východní fasádě jsou nainstalovány solární panely k teplovzdušnému dotápění haly údržby. Na hlavní vytápění haly i dalších objektů bude sloužit kaskáda tepelných čerpadel, vzduchotechnika je vybavena rekuperačními jednotkami. K mytí tramvají v Hloubětíně bude DPP používat dešťovou vodu, kterou bude zachytávat do nově vybudované retenční nádrže o objemu 310 m3. Tzv. šedou vodu z umyvadel a sprchových koutů pak bude využívat ke splachování toalet. Odpadní vody z mycí linky bude recyklovat v místní čistírně odpadních vod.
Kromě nové haly DPP postavil v areálu vozovny další budovy pro Vrchní stavbu a pro Vnitropodnikovou dopravu DPP, které budou v Hloubětíně mít servisní zázemí pro nákladní a speciální automobily. Jedná se o několikapatrové budovy s garážemi, dílnami, sklady i kancelářskými prostory a zázemím pro obě provozovny dopravního podniku. Modernizací prošla také původní hala denního ošetření (nyní koleje 23 a 24), ze které zůstal pouze skelet. Dostala nejen novou fasádu, ale také kompletně vnitřní vybavení včetně kolejí, lávek i moderní myčky, která bude umět využívat dešťovou vodu. Součástí této investiční akce byly také přeložky inženýrských sítí, vybudování nové kanalizace, nového technologického kolektoru spojujícího energocentrum a halu, a řada rozsáhlých terénních úprav o celkové ploše 8 275 m2. Severně nad samotnou halou například vznikla 150 metrů dlouhá a 4,5 metrů vysoká opěrná zeď. Druhou zeď zhotovitelé vybudovali na severním okraji areálu vozovny Hloubětín, která slouží k zajištění samotné Kolbenovy ulice. Kromě toho DPP nechal přestavět všechny komunikace, odstavné a parkovací plochy v areálu vozovny o celkové ploše 27 500 m2. Parkové a sadové úpravy se týkaly celkové plochy 6 365 m2, bylo vysazeno 17 stromů a 3 214 keřů a květin.
Večer 21. března zatáhla do vozovny jako první tramvaj T3 z linky 8, pořadí 1 po 18 hodině. Druhým zatahujícím vlakem T3 byla pořadí 34 na lince 22 v 18:39. Během večera do nové vozovny postupně zatáhnou všechny hloubětínské tramvaje, které DPP vypravil na denní spoje ještě z Hostivaře a dalších vozoven, v sobotu 22. března ráno pak vozy z nočních spojů.
V návaznosti na zahájení provozu nové vozovny Hloubětín dochází ke změně organizace vypravení a zatahování některých linek. Z Hloubětína bude DPP od sobotního rána vypravovat většinu pořadí na linkách č. 7, 8, 12, 17 a 31. Naopak většina hloubětínských pořadí na lince č. 19 vypravovaných doposud z Hostivaře od sobotního rána přechází pod vozovnu Strašnice. Změny ve vypravení jednotlivých linek nemají žádný dopad na jízdní řády. Během tohoto víkendu se do vozovny Hloubětín manipulačními jízdami přesune i zbytek tramvají, které nebyly vypraveny v pátek do provozu. Současně bude probíhat také stěhování techniky a vozidel provozoven Vrchní stavby a Vnitropodnikové dopravy do nově vybudovaných objektů v areálu vozovny Hloubětín.
„Zprovoznění nové vozovny Hloubětín má pro DPP dva důležité pozitivní aspekty. Končí bezmála šestiletý exil kolegů, kteří se bez ohledu na roční období a počasí museli starat o hloubětínské tramvaje dočasně odstavené pod širým nebem na velkokapacitním kolejišti v Ústředních dílnách v Hostivaři. Přesunem do nejmodernějšího provozu DPP se jim skokově zlepší pracovní podmínky. Druhým pozitivem je výrazné zkrácení tzv. jalových kilometrů při vypravování a zatahování jednotlivých spojů. Měsíčně ušetříme 7 tisíc kilometrů, které jsme museli ujet navíc,“ říká Ladislav Urbánek, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
"Vozovna přechází rovnou do ostrého provozu, už dnes po 18 hodině do ní začínají najíždět tramvaje. Fanoušci si tak mohou vyfotit pro Hloubětín neobvyklá čísla, jako například tramvaje 22, které ráno vyjely z Hostivaře a budou se vracet přes celou Prahu do nové vozovny. Od zítřka by vše mělo být ve správných kolejích, ve víkendovém provozu si mohou kolegové vše vyzkoušet v menším provozu a v pondělí 24. března už začíná obvyklý výjezd. Chtěl bych poděkoval kolegům, kteří poslední dobu strávili v polních podmínkách na náhradním kolejišti u opravny tramvají a budu doufat, že se jim v nové vozovně bude líbit. Hostivař nyní bude sloužit i pro odstav tramvají z jiných vozoven. Již v květnu bude například zahájena rekonstrukce části vozovny Žižkov," uvedl Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
Celkové náklady na výstavbu nové vozovny Hloubětín činí téměř 1,9 miliardy korun bez DPH a byly financovány výlučně z rozpočtu hlavního města. Částka zahrnuje i předchozí etapy, tj. přípravu projektu, bourání staré deponovací haly, odvoz sutin a výstavbu nového energocentra. Stavbu zrealizovalo sdružení společností VCES a Chládek a Tintěra, Pardubice.
Výstavba vozovny Hloubětín v číslech
Celkový objem výkopových prací: 41 658 m3
Celková délka pilot: 897 m
Celková délka přeložek inženýrských sítí: 2 860 m
Celkový objem použitého litého betonu: 12 618 m3
Celkový objem ocelových výztuží do betonu: 1 508 t
Celkový objem použitých ocelových konstrukcí na výstavbě objektů: 867 t
Plocha střešních krytin haly: 19 735 m2
Plocha panelů na obložení haly: 6 502 m2
Celková plocha betonových podlah: 6 145 m2
Celkové množství použitých kompozitových výztuží: 68 200 m2
Celková plocha asfaltových povrchů (cesty a parkoviště): 10 631 m2
Celková plocha chodníků (dlažba a beton): 4 597 m2
Na projektu nové vozovny Hloubětín začal DPP pracovat v roce 2014 studií proveditelnosti. V roce 2017 získal na novou stavbu kladné pravomocné stanovisko posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA), v roce 2018 územní rozhodnutí a povolení k demolici staré vozovny. Na jaře 2019 dopravní podnik v areálu Ústředních dílen v Hostivaři vybudoval a zprovoznil velkokapacitní odstavné kolejiště pro dočasný odstav hloubětínských tramvají. 28. června 2019 ukončil vypravování tramvají z Hloubětína a přesunul je do Ústředních dílen v Hostivaři. Odstřel střechy haly pro odstav hloubětínské vozovny proběhl 24. srpna 2019. V dalších měsících až do podzimu 2020 probíhaly v Hloubětíně bourací práce a odvoz sutin. Na začátku roku 2020 DPP získal všechna pravomocná stavební povolení a mohl začít s přípravami realizační fáze. Na začátku listopadu 2020 DPP zahájil výstavbu energocentra včetně měnírny, tj. první etapy nové vozovny Hloubětín. Nově energocentrum uvedl do provozu v říjnu 2021. V červnu 2022 DPP ve veřejné zakázce vysoutěžil zhotovitele stavby nové vozovny a podepsal s ním smlouvu. Samotná výstavba nové vozovny Hloubětín začala 7. září 2022.