Poslední tramvaj cvikovského ev. č. 902 ze zakázky Celegelecu byla na nádvoří vozovny libereckého dopravního podniku složena dne 3. 8. 2022, zpět do Zwickau by měla po modernizaci vyrazit v druhé polovině září. Foto DPMLJ
Po takřka dvou letech se blíží svému konci modernizační program nízkopodlažních tramvají typu GT6M v Liberci, jejichž montáž zde dokončují pracovníci pražské společnosti Cegelec pro zákazníka z německého Cvikova.
Po takřka dvou letech se blíží svému konci modernizační program nízkopodlažních tramvají typu GT6M v Liberci, jejichž montáž zde dokončují pracovníci pražské společnosti Cegelec pro zákazníka z německého Cvikova.
Česká společnost Cegelec a. s. zahájila modernizaci celkem 12
nízkopodlažních tramvají pro dopravce SVZ (Städtische Verkehrsbetriebe
Zwickau GmbH) na základě vítězství ve výběrovém řízení již v roce 2018.
První tři tramvaje byly kompletně zmodernizovány v Německu, u zbylých
devíti byla část prací přenesena do České republiky.
Poslední vůz dorazil do města pod Ještědem v noci z 2. na 3. 8. 2022, ráno třetího srpnového dne proběhla vykládka a zatažení do haly vozovny, kde se již rozeběhly práce na zapojení elektrické výzbroje vozidla.
Tramvaje typu GT6M jsou 100% nízkopodlažní vozy, které byly pro Zwickau (Cvikov) vyrobeny v letech 1993 a 1994 výrobcem AEG. Zwickau tehdy bylo vůbec prvním městem bývalé Německé demokratické republiky, které zařadilo do provozu nízkopodlažní tramvaje. Po dlouhých letech služby se dopravce rozhodl, že nechá tramvaje zevrubně modernizovat tak, aby mohly veřejnosti sloužit ještě dalších minimálně 16 let. Součástí modernizace je i dodávka nové elektrické výzbroje, která je vyráběna právě společností Cegelec. Na projektu však participuje i celá řada dalších českých firem, které byly Cegelecem k modernizačnímu programu přizvány.
Do Liberce dorazila první tramvaj dne 10. 12. 2020 a opustila jej o více než dva měsíce později. Práce na tomto vozidle byly svého času ztíženy skutečností, že byl na sever Čech přepraven vůz ev. č. 901, jenž byl prakticky prototypem s řadou odlišností v porovnání s dalšími 11 kusy. Poslední tramvaj – cvikovského ev. č. 902 – byla na nádvoří liberecké vozovny složena dne 3. 8. 2022 a předpokládá se, že k dokončení prací na vozidle a přepravě tramvaje zpět do Zwickau dojde v druhé polovině září. U finálního zákazníka v Německu, který se sám podílí na rekonstrukci vozidel vybranými úkony, dojde ještě k posledním dokončovacím pracím (zmínit můžeme například zavázání repasovaných podvozků, kompletaci interiéru atp.) a zkouškám, načež by mělo dojít k formálnímu převzetí tramvaje do provozu s cestujícími.
„Jsme rádi, že se nám podařilo ve spolupráci s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou projekt pro Zwickau úspěšně završit. Modernizace tramvají představuje ekonomicky výhodné řešení obnovy vozového parku dopravních podniků, které je zároveň v souladu s politikou dlouhodobé udržitelnosti. Velice děkujeme libereckým kolegům za opravu skvělou kooperaci po dobu celých takřka dvou let,“ uvedl Miroslav Opa, výkonný ředitel Cegelecu.
Další příležitost – již opravdu
poslední – budou mít milovníci tramvají i v den odjezdu tramvaje GT6M z
Liberce do Německa. Přeprava je prozatím naplánována na úterní dopoledne
dne 20. 9. 2022 a bude předem prostřednictvím sociálních sítí a médií
definitivně potvrzena. Fanoušci si budou moci nafotit celý proces
nakládky posledního vozidla a jeho odjezd z areálu vozovny DPMLJ.
Poslední vůz dorazil do města pod Ještědem v noci z 2. na 3. 8. 2022, ráno třetího srpnového dne proběhla vykládka a zatažení do haly vozovny, kde se již rozeběhly práce na zapojení elektrické výzbroje vozidla.
Tramvaje typu GT6M jsou 100% nízkopodlažní vozy, které byly pro Zwickau (Cvikov) vyrobeny v letech 1993 a 1994 výrobcem AEG. Zwickau tehdy bylo vůbec prvním městem bývalé Německé demokratické republiky, které zařadilo do provozu nízkopodlažní tramvaje. Po dlouhých letech služby se dopravce rozhodl, že nechá tramvaje zevrubně modernizovat tak, aby mohly veřejnosti sloužit ještě dalších minimálně 16 let. Součástí modernizace je i dodávka nové elektrické výzbroje, která je vyráběna právě společností Cegelec. Na projektu však participuje i celá řada dalších českých firem, které byly Cegelecem k modernizačnímu programu přizvány.
Do Liberce dorazila první tramvaj dne 10. 12. 2020 a opustila jej o více než dva měsíce později. Práce na tomto vozidle byly svého času ztíženy skutečností, že byl na sever Čech přepraven vůz ev. č. 901, jenž byl prakticky prototypem s řadou odlišností v porovnání s dalšími 11 kusy. Poslední tramvaj – cvikovského ev. č. 902 – byla na nádvoří liberecké vozovny složena dne 3. 8. 2022 a předpokládá se, že k dokončení prací na vozidle a přepravě tramvaje zpět do Zwickau dojde v druhé polovině září. U finálního zákazníka v Německu, který se sám podílí na rekonstrukci vozidel vybranými úkony, dojde ještě k posledním dokončovacím pracím (zmínit můžeme například zavázání repasovaných podvozků, kompletaci interiéru atp.) a zkouškám, načež by mělo dojít k formálnímu převzetí tramvaje do provozu s cestujícími.
„Jsme rádi, že se nám podařilo ve spolupráci s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou projekt pro Zwickau úspěšně završit. Modernizace tramvají představuje ekonomicky výhodné řešení obnovy vozového parku dopravních podniků, které je zároveň v souladu s politikou dlouhodobé udržitelnosti. Velice děkujeme libereckým kolegům za opravu skvělou kooperaci po dobu celých takřka dvou let,“ uvedl Miroslav Opa, výkonný ředitel Cegelecu.
V
červnu 2021 uspořádala společnost Cegelec ve spolupráci s Dopravním
podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) akci pro zájmovou
veřejnost, v jejímž rámci bylo možné si jednu z tramvají GT6M ve městě
prohlédnout. S ohledem na úspěšnost akce se obě společnosti dohodly, že
umožní fanouškům tramvají nafotit si i posledního „německého hosta“.
Na
sobotu dne 10. 9. 2022 plánuje DPMLJ jízdy s historickými tramvajemi a
autobusy s možností prohlídky areálu autobusových garáží MHD v Liberci
ve Vilové ulici. Prostory dílen tramvajové vozovny v tomto čase sice pro
veřejnost otevřeny nebudou, ale vybrané historické tramvajové spoje
budou do areálu zajíždět a zájemci dostanou možnost si prohlédnout
několik vystavených tramvajových vozů včetně tramvaje GT6M. Bližší
informace o programu budou zveřejněny na webu DPMLJ a jeho sociálních
sítích.