V tomto roce bude mít kladenská MHD celkem 18 elektrických autobusů. Ke dvěma stávajícím SOR EBN 11 se připojí dalších šestnáct od stejného výrobce, osm bude standardních a osm kloubových. Ty budou mít v Česku premiéru, navíc budou kromě klasického pomalého nabíjení vybaveny pantografem pro rychlodobíjení v průběhu dne.
V tomto roce bude mít kladenská MHD celkem 18 elektrických autobusů. Ke dvěma stávajícím SOR EBN 11 se připojí dalších šestnáct od stejného výrobce, osm bude standardních a osm kloubových. Ty budou mít v Česku premiéru, navíc budou kromě klasického pomalého nabíjení vybaveny pantografem pro rychlodobíjení v průběhu dne.
Arriva je s 34 elektrickými autobusy jejich největším provozovatelem u nás a díky Kladnu svou pozici ještě posílí.
Úplně první pořídila už v roce 2014 pro linku z Karlovy Studánky na Ovčárnu. Dnes jezdí už devátým rokem a potkávat ho můžeme v Jeseníku, kde vozí cestující z centra města do Priessnitzových lázní. Rekordmanem v počtu najetých kilometrů ale nejdéle sloužící elektrobus není, tím je elektrický Solaris, který jezdí od roku 2019 na linkách MHD Trutnov a do konce loňského roku odjezdil 400 tisíc kilometrů. Naopak benjamínkem ve flotile je od letošního října SOR EBN 9,5 na linkách od metra Budějovická k velkému kancelářskému komplexu na Brumlovce v Praze.
Největší změny ale čekají kladenskou MHD. Zatím ve městě jezdí dva menší desetimetrové elektrické autobusy na lince 610 v centru města. V závěru ledna ČSAD MHD Kladno do ulic vypustila na linku 603 mezi zastávkami OAZA a Hřbitovy ve zkušebním provozu první kloubový elektrobus značky SOR, má 48 sedaček a převézt může další stovku stojících cestujících.
Do kladenské městské dopravy letos přibude celkem 16 vozidel SOR, osm standardních a osm kloubových. Půjde o vůbec první kloubové elektrobusy v Česku. Zároveň budou uzpůsobené pro klasické pomalé nabíjení kabelem, ale na střeše budou mít také čtyřpólový sběrač pro rychlodobíjení na konečné u obchodního centra Oaza. Projekt elektrifikace kladenské MHD se tak netýká jen nákupu nových elektrobusů, ale také vybudování rychlodobíjecího místa a dalších dobíjecích stanovišť pro pomalé noční dobíjení u kladenské elektrárny.
Plán udržitelné mobility Kladna říká, že po roce 2030 by měl být provoz MHD úplně čistý. Šestnáct nových elektrobusů je tak jen začátek, celkem jich bude potřeba 52. Dobíjecí technologie, kterou nyní na Kladně Arriva buduje je je unikátní. Je maximálně standardizovaná a už teď počítá s tím, že v případě dalšího rozvoje elektrických autobusů třeba v okolí města, bude připravena i na dobíjení jiných typů od jiných výrobců.
Arriva chystá ještě jeden zajímavý elektrický projekt. Vlastní solární elektrárnu na střechách většiny objektů kladenských garáží. Hlavním cílem je pokrýt značnou část spotřeby areálu včetně servisu. V plánu je také vlastní bateriové úložiště pro využití energie v noci.