Co z toho vyplývá pro české autobusové dopravce. Sdružení ČESMAD BOHEMIA pro BUSportál.
Co z toho vyplývá pro české autobusové dopravce. Sdružení ČESMAD BOHEMIA pro BUSportál.
Dne 8. října 2002 byly v Bruselu uloženy ratifikační listiny Dohody INTERBUS, tj.
Dohody o mezinárodní příležitostné přepravě cestujících autokary a autobusy. Vzhledem ke
skutečnosti, že do této doby ratifikoval Dohodu potřebný počet států včetně Evropské unie,
Dohoda dnem 1.1.2003 vstoupila i pro Českou republiku v platnost.
Od 1.1.2007 jsou smluvními státy Dohody INTERBUS všechny členské země Evropské unie (kolektivní člen), Chorvatsko a Turecko. Další státy, které Dohodu INTERBUS podepsaly, zatím neuložily ratifikační listiny a Dohoda ještě pro ně zatím nevstoupila v platnost. Jedná se o státy Bosna a Hercegovina a Moldávie. Pro přepravní služby zajišťované provozovateli dopravy se sídlem na území Evropského společenství může být místo odjezdu a/nebo určení služby v kterémkoliv členském státu Evropského společenství, bez ohledu na to, ve kterém členském státě je autobus nebo autokar registrován nebo ve kterém členském státu je sídlo provozovatele dopravy. Smluvní strana, která vstoupila do EU, přestane být ode dne svého vstupu považována za samostatnou smluvní stranu, jako členská země EU se stává členem kolektivním. Dohoda INTERBUS se netýká příležitostných přeprav prováděných na vlastní účet. Kyvadlová doprava není v rámci dohody INTERBUS řešena a bude nadále provozována tak, jak bylo dohodnuto dvoustrannými dohodami, popřípadě upraveno jednáními Smíšených komisí o silniční dopravě mezi ČR a daným státem.
Dohoda INTERBUS v zájmu zvýšení bezpečnosti silničního provozu a zkvalitnění ochrany životního prostředí upravuje mimo jiné i zvláštní předpisy o provozu vozidel týkající se technických parametrů autobusů. V příloze č. 2 Dohody INTERBUS jsou uvedeny technické požadavky uplatňované na autobusy a autokary, přičemž s platností: „Od 1.1.2007 smějí být používány pouze autobusy a autokary poprvé zaregistrované po 1.10.1993 (EURO 1).“
Doklad, který prokazuje datum první registrace motorového vozidla, musí být umístěn ve vozidle tak, aby mohl být předložen na výzvu pověřeného kontrolora. Datum první registrace dopravního prostředku znamená první registraci vozidla po jeho vyrobení. Pokud není k dispozici datum první registrace, je rozhodující datum výroby.
V případě, že byl motor autobusu nahrazen novým motorem, bude doklad uvedený v předchozím odstavci nahrazen dokladem, jímž se prokazuje, že nový motor vyhovuje typovým předpisům.
Co z toho vyplývá pro české autobusové dopravce?
Pokud jes platností od letošního roku prováděna přeprava osob autobusy do Chorvatska či Turecka, která je z pohledu povolovacího řízení buď liberalizována, nebo vyžaduje povinnost povolení, musí dopravce k této přepravě použít výhradně autobus či autokar poprvé zaregistrovaný po 1.10.1993. Tuto skutečnost nelze nijak pozměnit.
Otazníky zůstávají u požadavků na použití autobusů minimálně EURO1 u kyvadlových přeprav osob a přeprav prováděných pro vlastní potřebu, neboť Dohoda INTERBUS tyto dva druhy příležitostné přepravy cestujících neřeší.
Rovněž z platné Dohody INTERBUS není zřejmé, jakým způsobem mají řidiči prokazovat, že právě jejich autobus byl poprvé zaregistrován či vyroben období 1.10.1993 – 31.12.1993, když v osvědčení o vozidle je uveden pouze rok výroby 1993.
Také není stanoveno, jak má vypadat oficiální doklad pro případ, že původní motor autobusu byl nahrazen novým motorem splňujícím minimálně standardy EURO1. Ideálně by měl být k dispozici jednotný formulář, jímž by se prokazovalo, že nový motor vyhovuje typovým předpisům a autobus či autokar po této úpravě splňuje technické požadavky Dohody INTERBUS.
Od 1.1.2007 jsou smluvními státy Dohody INTERBUS všechny členské země Evropské unie (kolektivní člen), Chorvatsko a Turecko. Další státy, které Dohodu INTERBUS podepsaly, zatím neuložily ratifikační listiny a Dohoda ještě pro ně zatím nevstoupila v platnost. Jedná se o státy Bosna a Hercegovina a Moldávie. Pro přepravní služby zajišťované provozovateli dopravy se sídlem na území Evropského společenství může být místo odjezdu a/nebo určení služby v kterémkoliv členském státu Evropského společenství, bez ohledu na to, ve kterém členském státě je autobus nebo autokar registrován nebo ve kterém členském státu je sídlo provozovatele dopravy. Smluvní strana, která vstoupila do EU, přestane být ode dne svého vstupu považována za samostatnou smluvní stranu, jako členská země EU se stává členem kolektivním. Dohoda INTERBUS se netýká příležitostných přeprav prováděných na vlastní účet. Kyvadlová doprava není v rámci dohody INTERBUS řešena a bude nadále provozována tak, jak bylo dohodnuto dvoustrannými dohodami, popřípadě upraveno jednáními Smíšených komisí o silniční dopravě mezi ČR a daným státem.
Dohoda INTERBUS v zájmu zvýšení bezpečnosti silničního provozu a zkvalitnění ochrany životního prostředí upravuje mimo jiné i zvláštní předpisy o provozu vozidel týkající se technických parametrů autobusů. V příloze č. 2 Dohody INTERBUS jsou uvedeny technické požadavky uplatňované na autobusy a autokary, přičemž s platností: „Od 1.1.2007 smějí být používány pouze autobusy a autokary poprvé zaregistrované po 1.10.1993 (EURO 1).“
Doklad, který prokazuje datum první registrace motorového vozidla, musí být umístěn ve vozidle tak, aby mohl být předložen na výzvu pověřeného kontrolora. Datum první registrace dopravního prostředku znamená první registraci vozidla po jeho vyrobení. Pokud není k dispozici datum první registrace, je rozhodující datum výroby.
V případě, že byl motor autobusu nahrazen novým motorem, bude doklad uvedený v předchozím odstavci nahrazen dokladem, jímž se prokazuje, že nový motor vyhovuje typovým předpisům.
Co z toho vyplývá pro české autobusové dopravce?
Pokud jes platností od letošního roku prováděna přeprava osob autobusy do Chorvatska či Turecka, která je z pohledu povolovacího řízení buď liberalizována, nebo vyžaduje povinnost povolení, musí dopravce k této přepravě použít výhradně autobus či autokar poprvé zaregistrovaný po 1.10.1993. Tuto skutečnost nelze nijak pozměnit.
Otazníky zůstávají u požadavků na použití autobusů minimálně EURO1 u kyvadlových přeprav osob a přeprav prováděných pro vlastní potřebu, neboť Dohoda INTERBUS tyto dva druhy příležitostné přepravy cestujících neřeší.
Rovněž z platné Dohody INTERBUS není zřejmé, jakým způsobem mají řidiči prokazovat, že právě jejich autobus byl poprvé zaregistrován či vyroben období 1.10.1993 – 31.12.1993, když v osvědčení o vozidle je uveden pouze rok výroby 1993.
Také není stanoveno, jak má vypadat oficiální doklad pro případ, že původní motor autobusu byl nahrazen novým motorem splňujícím minimálně standardy EURO1. Ideálně by měl být k dispozici jednotný formulář, jímž by se prokazovalo, že nový motor vyhovuje typovým předpisům a autobus či autokar po této úpravě splňuje technické požadavky Dohody INTERBUS.
"K výše uvedeným sporným otázkám si vyžádalo Sdružení ČESMAD BOHEMIA závazné stanovisko od Ministerstva doprava ČR. Jakmile odpovědi od státní správy obdržíme, neprodleně budeme všechny zájemce informovat."Jaroslava Černá, vedoucí odboru informací Sdružení ČESMAD BOHEMIA, 20.4.2007