Den plynové mobility: Zelené plyny se stávají realitou
Den plynové mobility 2022. (Zleva) Eduard Muřický, náměstek ministra průmyslu a obchodu, Veronika Vohlídková, zastupující výkonná ředitelka ČPS, Michal Otava, ředitel úseku nákupu a investic, Dopravní podnik Ostrava a.s., Radka Vladyková, výkonná ředitelka, Svaz měst a obcí České republiky, Dan Jiránek, ředitel sekce pro projekty a inovativní přístupy, Svaz měst a obcí České republiky, Ilona Líkařová, manažer obchodního útvaru, Pražské vodovody a kanalizace a.s. a Viktor Hanzlík, partner, McKinsey & Company. Foto BP

Význam plynů v dopravě v ČR roste, zvyšuje se zájem o biometan, trh se připravuje na vodík. Pro dosažení maximálního potenciálu je nezbytná podpora státu v duchu zachování technologické neutrality.
Význam plynů v dopravě v ČR roste, zvyšuje se zájem o biometan, trh se připravuje na vodík. Pro dosažení maximálního potenciálu je nezbytná podpora státu v duchu zachování technologické neutrality.
Pouze se zapojením vodíku a biometanu splní Česká republika svoje závazky ke snižování emisí v dopravě. Nové technologie přilákaly na Den plynové mobility 2022 stovky zástupců energetických společností, odborných organizací i dodavatelů technologií. Akce Českého plynárenského svazu (ČPS) představila novinky z oblasti plynové mobility, plány jejího dalšího rozvoje a potenciál zejména obnovitelných plynů, jako jsou BioCNG, BioLNG a vodík.

Plynová mobilita zdaleka nekončí u osobních vozů na CNG. Potenciál má v mnoha dalších segmentech dopravy. Například v nákladní dopravě představuje LNG jedinou dostatečně výkonnou alternativu k naftě. Ekologický přínos pak ještě zvyšuje využívání obnovitelného biometanu a vodíkový pohon, na jehož rozvoji se rovněž intenzivně pracuje,“ řekla Veronika Vohlídková, zastupující výkonná ředitelka ČPS. „Výhody plynové mobility jako ekologie, výkon a dostupnost jsou nesporné. Den plynové mobility ukázal nové trendy, které nezastavil ani současný vývoj v oblasti energetiky. Panovala všeobecná shoda, že stejně jako v oblasti elektromobility je další rozvoj podmíněný podporou státu.“
 
Ke konzistentnímu přístupu a podpoře ze strany vlády na akci vyzval například Vojtěch Hromíř, generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA. „Objem investic, který předchozí politika EU vyvolala na straně veřejné správy, u výrobců a uživatelů, je obrovský. Jen u nás jde o stamiliony v plnicích stanicích a vozidlech. Ani bohatá Evropa by si neměla dovolit zahodit projekty podpořené z rozpočtu EU a zmařit investice privátních subjektů. Navíc dnešní turbulentní doba dokazuje, jak snadno se může směr otočit. V elektrárnách se znovu pálí uhlí a mění se pohledy na zdroje energií. Také proto stále považuji plyn za vhodné palivo pro dopravu i v příštích letech.“

Také Svaz měst a obcí České republiky (SMO ČR) považuje současnou situaci za zlomový bod v rámci debaty o budoucnosti využití plynů a s ní související plynovou mobilitou. Mnoho obcí a měst totiž zvolilo při hledání alternativních pohonů pro vozy hromadné dopravy právě plyn. „Aktuálně se plynová mobilita potýká hned s několika problémy. V první řadě se opět ukazuje, že je třeba, aby města a obce měly diverzifikovanou hromadnou dopravu, aby nebyly závislé na jednom zdroji energie. Dalším kamenem úrazu je, že samotná podpora vývoje a výroby inovačních řešení nestačí. Dlouhodobě totiž chybí legislativní a finanční nástroje, aby obce a města mohly uvádět tato řešení v praxi a tím i v život. Neméně významná je i absence odborných pracovníků nejen pro jejich pořizování a jejich provoz, ale i na úřadech,“ uvedla Radka Vladyková, výkonná ředitelka SMO ČR, a dodala: Plynová mobilita má určitě potenciál i přes stávající problémy. Odstranění výše zmíněných bariér pro její budoucnost je však třeba co nejdříve. Každý den prodlení totiž výrazně zdražuje budoucí investice.“

Jako vhodnou příležitost k upozornění na alternativy v kontextu snižování emisí v dopravě vnímá Den plynové mobility také Česká vodíková technologická platforma (HYTEP). Ta na akci informovala o současném stavu legislativy v oblasti vodíkové mobility, a to zejména v kontextu nákladní dopravy.

Den plynové mobility je tradiční událost, jež umožňuje odborné veřejnosti diskutovat o tématech, která dnes většinou nejsou součástí hlavního diskurzu, ale mohou jednoznačně přispět k dekarbonizaci dopravy. Pro HYTEP je důležité zejména zaměření na vodíkovou mobilitu. Ta je obrovským tématem v západní Evropě, ale rostoucí zájem, především v segmentu těžší dopravy, začínáme pozorovat i v České republice,“ řekl Aleš Doucek, předseda představenstva HYTEP. „K rychlejšímu rozvoji nicméně potřebujeme stálou a neměnnou podporu ze strany státu. Do budoucna věříme, že se projekty vodíkové mobility začnou propojovat i s inovativními způsoby výroby nízkouhlíkového vodíku. Zejména díky využití obnovitelných zdrojů energie se budou moci začít tvořit celé hodnotové řetězce nutné k vybudování vodíkového hospodářství.

Konkrétní vodíkové projekty ve veřejné hromadné dopravě představili Josef Fleissig z Dopravního podniku města Ústí nad Labem a Michal Otava z Dopravního podniku Ostrava.    

Den plynové mobility 2022 se uskutečnil v areálu Pražské plynárenské v pražské Michli za účasti více než dvou set návštěvníků z řad odborné veřejnosti. Na akci byla k vidění současná i připravovaná nabídka osobních, užitkových a nákladních vozidel a autobusů s pohonem na vodík či zemní plyn a další technologie související s plynovou mobilitou. Návštěvníci se mohli rovněž zúčastnit několika odborných seminářů a dozvědět se nejen informace o dalším rozvoji plynové mobility, plánovaných investicích a novinkách, ale také o největších překážkách, které rozvoj zpomalují, a o jejich možném řešení.

Den plynové mobility: Zelené plyny se stávají realitou
Den plynové mobility 2022.
Den plynové mobility: Zelené plyny se stávají realitou
Den plynové mobility: Zelené plyny se stávají realitou
Den plynové mobility: Zelené plyny se stávají realitou