Den otevřených dveří: Z trolejbusové vozovny v Brně - Komíně 2.6.2007.

Fotoreportáž a rozhovor s vedoucím trolejbusové dopravy Daliborem Šimkou, který Den otevřených dveří v trolejbusové vozovně zahajoval. Jan Havíř pro BUSportál.
Fotoreportáž a rozhovor s vedoucím trolejbusové dopravy Daliborem Šimkou, který Den otevřených dveří v trolejbusové vozovně zahajoval. Jan Havíř pro BUSportál.
V 9 hodin se po slavnostním zahájení otevřely hlavní dveře vozovny a návštěvníci mohli konečně vstoupit do tajuplného království trolejbusové dopravy. Vzhledem k tomu, že se o patnáct minut později začaly před vozovnou řadit historické autobusy a trolejbusy, aby ve slavnostním konvoji dojely do centra města, rozhodli jsme se prohlídku vozovny odložit na později a svézt se s historickým konvojem.
Pro cestu do centra jsme zvolili přívěs Karosa B40 vyrobený v roce 1959 národním podnikem Letňanské strojírny a připojený za trolejbus Škoda 8 Tr 5 ještě o rok starší. Vzhledem k tomu, že dispečeři ve spolupráci s policií zajistili konvoji volný průjezd městem a že se k nám v Kounicově ulici připojily také dvě historické tramvaje (včetně parní) byla cesta opravdu nádherným zážitkem. V samotném centru Brna pak bylo možné kromě všech zmiňovaných vozidel vidět také vůz koněspřežné dráhy.
O půl jedenácté se od zastávek na České pro trolejbusy a na náměstí Svobody pro tramvaje a autobusy začaly řadit historické vozy na linky zpět k vozovně Komín. Při druhé cestě jsme vsadili na klasiku a nastoupili do autobusu Škoda RTO.
Samotná prohlídka vozovny byla koncipována jako okružní jízda. Nastoupili jsme do přistaveného trolejbusu, který s námi projel vně areálu až k mycí lince a po umytí nás dovezl k dílnám denní údržby. Tady jsme vystoupili a část trasy absolvovali pěšky. Prohlédli jsme si za odborného výkladu dílny denní, lehké, střední a těžké údržby. Po prohlídce nás trolejbus odvezl zpět na odstavnou plochu, kde byly vystaveny další trolejbusy. Nechyběl samozřejmě obvyklý prodej suvenýrů, model trolejbusu a modelové "trolejbusiště".
Před prohlídkou jsem o pár slov požádal vedoucího trolejbusové dopravy pana Dalibora Šimku, který den otevřených dveří zahajoval.
V květnu oslavila trolejbusová vozovna Komín deset let své existence, patří tedy k nejmodernějším v Brně. Jak hodnotíte její provoz vy?
Nespornou výhodou vozovny je, že byla jako trolejbusová už projektována. Ve srovnání třeba s vozovnou v Husovicích, která byla původně tramvajová, je tedy lépe dispozičně řešena a více splňuje požadavky trolejbusové dopravy. Také délka a výbava servisních stanovišť je přizpůsobena pro kloubová vozidla.
Vidíte nějaká negativa nebo nedostatky v provozu vozovny?
Určitě se vyskytují drobné nedostatky, které se ale snažíme operativně řešit. Se dvěma velkými problémy jsme se setkali už při výstavbě. Prvním z nich byla obava místních obyvatel z hluku a rušení nočního klidu. Tyto obavy se však nepotvrdily a i když stojí vozovna v blízkosti obytné zástavby, její provoz okolní obyvatele neruší ani v noci. Druhý – problém s odkupem pozemků – byl nakonec vyřešen změnou projektu a z původně rozsáhlejší přízemní vozovny byla vytvořena vozovna kompaktní, ale čtyřpatrová(vozovna je nyní 250 m dlouhá a 40 m široká - pozn. red.), kde se v přízemí nacházejí dílny všech druhů údržby, ve druhém poschodí odstavná plocha pro vozidla a ve čtvrtém zázemí pro řidiče.
Jak velká je kapacita vozovny a kolika vozidly v současné době disponujete?
Vozovna je projektovaná pro 50 kloubových vozidel. Dopravní podnik eviduje v současné době 143 trolejbusů od firmy Škoda starších typů 14Tr, 15Tr a nízkopodlažních 21Tr a 22Tr. V Komíně nyní garážuje 71 vozidel (z toho 8 kloubových), v Husovicích 41 vozů (z toho 8 kloubových) a ve Slatině 31 trolejbusů. Těšíme se na podzim letošního roku, kdy dostaneme do Komína 3 kusy nových kloubových vozidel Škoda 25Tr.
Kolik má trolejbusová doprava v Brně zaměstnanců?
V současné době u nás pracuje 371 zaměstnanců, z toho 238 je řidičů a 6 řidiček.
Tento den otevřených dveří není ve vozovně Komín první. Máte s těmito akcemi dobré zkušenosti?
Ano, máme. Jedná se sice o náročnou akci, kdy je potřeba zajistit zvýšená bezpečnostní opatření a navíc musí i o víkendu přijít do práce mnohem víc pracovníků. Většina z nich však má k dopravě velmi kladný vztah a i je těší, že se mohou svou prací pochlubit. Běžní cestující se dozví, kolik práce takový provoz obnáší a většinou se pak změní jejich pohled na městskou hromadnou dopravu. A navíc se tyto akce staly jakýmsi srazem všech dopravních fandů, pracovníků a jejich rodinný příslušníků.
Na závěr se zeptám ještě na jednu věc. Při dnech otevřených dveří ve vozovnách Slatina a Medlánky vyhlásil Dopravní podnik akci "Zkuste si řídit tramvaj" a "Zkuste si řídit autobus". Neuvažovali jste o něčem podobném i v trolejbusové vozovně?
Samozřejmě jsme i o této akci uvažovali. Bohužel vozovna Komín není pro tento účel vhodně řešena. Řidič amatér by s trolejbusem mohl jet pouze po dvoře vozovny, který je relativně široký a bezpečný. Okruh by se však musel uzavírat přes zkušební tunel, do kterého je velmi obtížné najet. Tento úsek by musel řídit profesionální řidič a celá akce by tím ztratila smysl.
Děkuji za rozhovor a přeji v provozu trolejbusové dopravy v Brně co nejméně komplikací.
Jan Havíř (janhavir@seznam.cz)

Den otevřených dveří: Z trolejbusové vozovny v Brně - Komíně 2.6.2007.
Den otevřených dveří: Z trolejbusové vozovny v Brně - Komíně 2.6.2007.
Den otevřených dveří: Z trolejbusové vozovny v Brně - Komíně 2.6.2007.
Den otevřených dveří: Z trolejbusové vozovny v Brně - Komíně 2.6.2007.