Budova DPMB na ulici Novobranské.
V rámci Evropského týdne mobility zpřístupnil Dopravní podnik města Brna, a.s. prostory dopravního dispečinku v Novobranské ulici široké veřejnosti. Jan Havíř pro BUSportál.
V rámci Evropského týdne mobility zpřístupnil Dopravní podnik města Brna, a.s. prostory dopravního dispečinku v Novobranské ulici široké veřejnosti. Jan Havíř pro BUSportál.
Zájemci se tak mohli za běžného provozu seznámit nejen s prací dispečerů, ale také s řídícím a informačním systémem (RIS), který se v Brně pro řízení dopravy používá od roku 2005.
Po slavnostním zahájení, kterého se ujal sám generální ředitel DPMB Bedřich Prokeš, následovala v prvním poschodí multimediální prezentace řídícího a informačního systému. Od desáté hodiny pak mohli návštěvníci, kteří získali pořadové číslo, absolvovat v desetičlenných skupinách prohlídku dopravního dispečinku.
Na dopravním dispečinku (DPMB má ještě energetický dispečink sídlící v ulici Tábor) pracuje v současné době 36 zaměstnanců, z toho 4 ženy. V běžné směně pracují na výjezdu 4 dvoučlenné osádky dispečerských vozidel, v řídícím sále tři dispečeři s vedoucím směny. O víkendech, svátcích a v noci, kdy je vypraven menší počet vozidel MHD, se počet dispečerů v sále i osádek vozidel úměrně snižuje. Brno je pomyslně rozděleno do čtyř částí a v každé z nich operuje jedna osádka dispečerského vozidla. Jejím úkolem je kromě řešení mimořádných situací, jako například dopravních nehod, nepojízdných vozidel nebo nesjízdných úseků tratí, také prevence v podobě kontrol řidičů včetně dechových zkoušek na alkohol nebo testů na požívání drog. Další činností je informování cestujících zahrnující třeba i výlep informací o výlukách.
Práce dispečerů v řídícím sále má svá přesná pravidla. Existuje samozřejmě vzájemná zastupitelnost, za běžného provozu si však každý z dispečerů plní svůj přidělený úkol – jeden z dispečerů má na starosti komunikaci s vozidly, druhý nahrazování výpadků (organizaci náhradní dopravy) a třetí dispečer (přítomný jen v pracovní dny) informuje řidiče a potažmo cestující o mimořádných událostech v dopravě. Celou strukturu zastřešuje vedoucí směny, který má právo rozhodovat o prioritách řešení jednotlivých událostí. Zároveň komunikuje v případě potřeby se složkami integrovaného záchranného systému, policí a případně dalšími externími subjekty.
Nenahraditelný je při řízení dopravy již zmiňovaný informační systém. Popsat jej v několika větách nelze, proto pro zájemce doporučuji nahlédnout na stránky DPMB www.dpmb.cz. Páteří systému je síť datových základnových radiostanic, jejichž prostřednictvím zasílají vozidla v intervalu 25 sekund. definované údaje do řídícího počítače na dispečinku. Nutno podotknout, že každé vozidlo dopravního podniku je vybaveno všemi komponentami potřebnými pro oboustrannou datovou i fónickou komunikaci. Nad obdrženými daty pak pracuje klient, který dokáže v reálném čase i historicky zobrazit potřebná data v přehledných tabulkách nebo zakreslit v mapě. Dispečeři si mohou zobrazit obraz přenášený v reálném čase ze 46 kamer integrovaného městského kamerového systému, rozmístěných na frekventovaných místech. Samozřejmostí je kromě datového spojení s vozidly možnost fónické (hlasové) komunikace. K systému mohou přistupovat kromě dispečerů také pracovníci jednotlivých vozoven, zejména výpravčí a dopravní technici.
Po slavnostním zahájení, kterého se ujal sám generální ředitel DPMB Bedřich Prokeš, následovala v prvním poschodí multimediální prezentace řídícího a informačního systému. Od desáté hodiny pak mohli návštěvníci, kteří získali pořadové číslo, absolvovat v desetičlenných skupinách prohlídku dopravního dispečinku.
Na dopravním dispečinku (DPMB má ještě energetický dispečink sídlící v ulici Tábor) pracuje v současné době 36 zaměstnanců, z toho 4 ženy. V běžné směně pracují na výjezdu 4 dvoučlenné osádky dispečerských vozidel, v řídícím sále tři dispečeři s vedoucím směny. O víkendech, svátcích a v noci, kdy je vypraven menší počet vozidel MHD, se počet dispečerů v sále i osádek vozidel úměrně snižuje. Brno je pomyslně rozděleno do čtyř částí a v každé z nich operuje jedna osádka dispečerského vozidla. Jejím úkolem je kromě řešení mimořádných situací, jako například dopravních nehod, nepojízdných vozidel nebo nesjízdných úseků tratí, také prevence v podobě kontrol řidičů včetně dechových zkoušek na alkohol nebo testů na požívání drog. Další činností je informování cestujících zahrnující třeba i výlep informací o výlukách.
Práce dispečerů v řídícím sále má svá přesná pravidla. Existuje samozřejmě vzájemná zastupitelnost, za běžného provozu si však každý z dispečerů plní svůj přidělený úkol – jeden z dispečerů má na starosti komunikaci s vozidly, druhý nahrazování výpadků (organizaci náhradní dopravy) a třetí dispečer (přítomný jen v pracovní dny) informuje řidiče a potažmo cestující o mimořádných událostech v dopravě. Celou strukturu zastřešuje vedoucí směny, který má právo rozhodovat o prioritách řešení jednotlivých událostí. Zároveň komunikuje v případě potřeby se složkami integrovaného záchranného systému, policí a případně dalšími externími subjekty.
Nenahraditelný je při řízení dopravy již zmiňovaný informační systém. Popsat jej v několika větách nelze, proto pro zájemce doporučuji nahlédnout na stránky DPMB www.dpmb.cz. Páteří systému je síť datových základnových radiostanic, jejichž prostřednictvím zasílají vozidla v intervalu 25 sekund. definované údaje do řídícího počítače na dispečinku. Nutno podotknout, že každé vozidlo dopravního podniku je vybaveno všemi komponentami potřebnými pro oboustrannou datovou i fónickou komunikaci. Nad obdrženými daty pak pracuje klient, který dokáže v reálném čase i historicky zobrazit potřebná data v přehledných tabulkách nebo zakreslit v mapě. Dispečeři si mohou zobrazit obraz přenášený v reálném čase ze 46 kamer integrovaného městského kamerového systému, rozmístěných na frekventovaných místech. Samozřejmostí je kromě datového spojení s vozidly možnost fónické (hlasové) komunikace. K systému mohou přistupovat kromě dispečerů také pracovníci jednotlivých vozoven, zejména výpravčí a dopravní technici.
Rozhovor s člověkem více než fundovaným, který stál u zrodu celého systému a který se na návrhu RISu aktivně podílel, vedoucím dopravního a energetického dispečinku DPMB Vítězslavem Zemanem, přineseme v nejblïžší době.
Den otevřených dveří zahájil krátkým proslovem generální ředitel Dopravního podniku města Brna, a.s. Bedřich Prokeš.
Funkčnost komponent, kterými je vybaveno každé vozidlo, byla prezentována na přehledném modelu.
Pro dispečera jsou důležité vizuální informace. Každé pracoviště je vybaveno několika monitory a další informace jsou promítány pro všechny na čelní stěnu.