S podporou Ministerstva dopravy, Středočeského kraje a Asocoace dopravních, spedičnách a servisních společností Středních Čech ADSSS proběhl letos od 25. do 28. října v PVA Letňany druhý ročník výstavy autobusů Coach Progress. Na ploše srovnatelné s loňskou se představily jak nové autobusy odpovídající stávajícím ekologickým normám, tak i doplňky a nechyběl ani zajímavý doprovodný program - například blok o informačních technologiích v dopravě a budoucnost CNG autobusů a související infrastruktury. Expozici doplňovaly i veteráni Praga a Škoda 706 RTO.
Výrobce CNG autobusů EKOBUS vychází ze spolupráce se SOR Libchavy - autobusy staví s plynovým kanadsko-americkým motorem Cummins a zásobníky plynu. Obě společnosti tak nabízejí opravdu široké spektrum vozidel v alternativě CNG i diesel. U vystaveného autobusu zaujal jednoduchý a účinný hasicí systém nezávislý na elektrické instalaci.
IRISBUS Karosa Arway byl v Praze vystavován dealerem Karosy TEZASem poprvé v podstatě rok po premiéře. Je součástí nové výrobkové nabídky Karosy v rámci Irisbusu. Přes mocné předzásobení řadou 9 se začal Arway i jeho skromnější příbuzný Crossway objevovat i u českých dopravců. EURO 4 je dosaženo technologií SCR (AdBlue), ke které se přiklonilo Iveco.
Oblíbená kombinace autobusů Scania karosovaná španělským Irizarem se představila dvěma vozy - autobusem Scania Irizar Intercentury a autokarem Scania Irizar New Century. Třínápravový PROBO EXPRESS s výrazným image získal velkou popularitu u cestujících na trase Praha - Beroun. Autobus je dobře ovladatelný a není zbytečně vysoký. Ačkoli je to autobus linkový, je natolik komfortní, že je možno ho využít i na zájezdovou dopravu i chartery k moři. Stále častěji se u dopravců i cestovních kanceláří objevuje kvalitní alternativa k populárnímu "PB" autokar Scania Irizar New Century, který byl právě vystavován na letošním Coach Progressu.
Společnost VDL Bus & Coach se snaží stát velkým evropským hráčem na trhu s širokou nabídkou autobusů vyhovujících všem představitelným požadavkům dopravy. U našich dopravců i u řidičů získala velkou popularitu lehká a dobře ovladatelná VDL BOVA Futura. Autobus s velkou tradicí zůstává na trhu a je vylepšován právě díky sympatiím zákazníků - možná k nelibosti zaměstnanců VDL BOVA, protože stavba Futury systémem "vosího hnízda" je náročná především na ně. Revolučně jiná je stavba VDL BOVA Magiq, kde se sestavují předpřipravené segmenty - například bočnice je už včetně záclonek. Oba vozy byly vystavovány jako premiéry těsně po IAA v Hannoveru. Třetím z nizozemské rodiny VDL na výstavě byl autokar VDL Berkhof.
V rámci zavádění EURO 4 a výše předvedla na svém stánku společnost MAHA consulting jednoduchý čerpací systém na AdBlue - močovinu pro dopravce, kteří mají autobusy se SCR systémem. Velký zájem vzbuzují tradičně elegantní laminátové skříně s pevným ocelovým rámem za autobusy, zejména před zimou aktuální skiboxy. Karosárna Sychra je dokáže vyrobit na velké autobusy i minibusy. Vybavení autobusu kvalitní audio a videotechnikou se stává stále běžnější, spolu s moderní navigací nabídku svých dodavatelů představila společnost MOLPIR.
Pokud se podaří získávat na výstavu mediálně vyhledávané premiéry současně určené i pro Česko a okolí, pak je lze jen přivítat. Pro odbornou veřejnost je cenná zejména možnost porovnání produkce i prostor k jednání, který v době výstavy má jak prodávající, tak zákazník. Proudící davy na výstavě nenajdete, ty ale symptomem úspěšné výstavy nejsou. Laická veřejnost sice průběh oživí, ale obchodně pouze odvádí koncentraci.
Coach Progress 2007 by měl využít skutečnost, že jde o rok bez Autotecu a IAA a s BUSWORLDem. Novinky z Belgie se mohou posunout po výstavě právě do Prahy. Důležité jsou zejména odezvy stávajících vystavovatelů a vůle těch ostatních, kteří stále mapují a osahávají terén a odhadují perspektivu projektu - mnohé bylo možno postřehnout mezi návštěvníky. Spolupráce Coach Progress s dopravci a jejich asociací ADSSS by se mohla rozšířit nejen o další dopravce, ale i o kraje a obce.
České autobusy
Tři velké české autobusy měly převahu v alternativě CNG. TEDOM Kronos 123 CNG je pokračováním původního nízkopodlažního vozidla s obohacením o novinky, které ostatně vyžadují i normy pro městské autobusy. Tento jediný autobus s českým motorem z Jablonce se vyznačuje úctyhodným počtem sedadel z nízké podlahy - 17 je běžných, navíc 4 sklopná. Zajímavá jsou také 1,5 sedadla, vhodná pro matky s dětmi. TEDOM před nedávnem otevřel nový závod na výrobu autobusů v Třebíči.Výrobce CNG autobusů EKOBUS vychází ze spolupráce se SOR Libchavy - autobusy staví s plynovým kanadsko-americkým motorem Cummins a zásobníky plynu. Obě společnosti tak nabízejí opravdu široké spektrum vozidel v alternativě CNG i diesel. U vystaveného autobusu zaujal jednoduchý a účinný hasicí systém nezávislý na elektrické instalaci.
IRISBUS Karosa Arway byl v Praze vystavován dealerem Karosy TEZASem poprvé v podstatě rok po premiéře. Je součástí nové výrobkové nabídky Karosy v rámci Irisbusu. Přes mocné předzásobení řadou 9 se začal Arway i jeho skromnější příbuzný Crossway objevovat i u českých dopravců. EURO 4 je dosaženo technologií SCR (AdBlue), ke které se přiklonilo Iveco.
Z evropské produkce
Koncern NEOMAN představil dva mezinárodně oceněné autobusy. Neoplan Starliner je nositelem ocenění "Coach of the Year 2006" a MAN Lion's Regio finalistou "BUS of the Year 2007". Oba autobusy, futuristický autokar i půvabný autobus najdeme i u českých dopravců. Zlatý Starliner provozuje společnost Asiana - účastnila se jako spoluvystavovatel, která také zpopularizovala minulý "Coach of the Year 2004" Scania Irizar PB. Regia provozuje například ČSAD Jihotrans a CS Trans Rakovník. Další i třínápravová Regia se do Česka chystají.Oblíbená kombinace autobusů Scania karosovaná španělským Irizarem se představila dvěma vozy - autobusem Scania Irizar Intercentury a autokarem Scania Irizar New Century. Třínápravový PROBO EXPRESS s výrazným image získal velkou popularitu u cestujících na trase Praha - Beroun. Autobus je dobře ovladatelný a není zbytečně vysoký. Ačkoli je to autobus linkový, je natolik komfortní, že je možno ho využít i na zájezdovou dopravu i chartery k moři. Stále častěji se u dopravců i cestovních kanceláří objevuje kvalitní alternativa k populárnímu "PB" autokar Scania Irizar New Century, který byl právě vystavován na letošním Coach Progressu.
Společnost VDL Bus & Coach se snaží stát velkým evropským hráčem na trhu s širokou nabídkou autobusů vyhovujících všem představitelným požadavkům dopravy. U našich dopravců i u řidičů získala velkou popularitu lehká a dobře ovladatelná VDL BOVA Futura. Autobus s velkou tradicí zůstává na trhu a je vylepšován právě díky sympatiím zákazníků - možná k nelibosti zaměstnanců VDL BOVA, protože stavba Futury systémem "vosího hnízda" je náročná především na ně. Revolučně jiná je stavba VDL BOVA Magiq, kde se sestavují předpřipravené segmenty - například bočnice je už včetně záclonek. Oba vozy byly vystavovány jako premiéry těsně po IAA v Hannoveru. Třetím z nizozemské rodiny VDL na výstavě byl autokar VDL Berkhof.
Mini a midibusy
Nárůstu nabídky tohoto segmentu je opravdu velký. Poptávku na trhu, kde například do centra Prahy může nejvýše osmimetrový autobus, zachytila především společnost TURANCAR, která distribuuje turecká ISUZU. Stálá je i nabídka portugalského CAETANA. Před nedávnem se představily poprvé v Česku slovinské MARBUSy a určitě zajímavý je i odolný ukrajinský ISUZU Bogdan. Společnost KARS, která se specializuje především na přestavby a servis Karos, si také postavila malý autobus ALMA s nezaměnitelným designem. K prodejcům a výrobcům malých autobusů se řadí i společnost BUZOLA, spolupracující především se značkou Mercedes-Benz podobně jako slovenské Rošero.Doplňující nabídka pro autobusy a autobusovou dopravu.
Ve společném stánku se představila Mikroelektronika spolu s APEX Jesenice a ČSAD SVT Praha. Společnosti spolu pracují na společných projektech v oblasti informačních technologií - k vidění byl informační stojan informační panel s ovládáním pro nevidomé i odbavovací systém Synergy, nástupce USV 24C. Svoje projekty společnosti představily v doprovodném programu v konferenčním sále. Tam se také konala valná hromada středočeských dopravců ADSSS , na které se prezentovaly i "CNG" společnosti EKOBUS, TEDOM a BONETT. Společnost BONETT nabídla dopravcům schůdné řešení instalace CNG čerpací stanice tak, aby se mohl rozšířit CNG autobusový park tak, jak po tom volá i legislativa. Finanční podporu pro CNG autobusy garantoval i Středočeský kraj.V rámci zavádění EURO 4 a výše předvedla na svém stánku společnost MAHA consulting jednoduchý čerpací systém na AdBlue - močovinu pro dopravce, kteří mají autobusy se SCR systémem. Velký zájem vzbuzují tradičně elegantní laminátové skříně s pevným ocelovým rámem za autobusy, zejména před zimou aktuální skiboxy. Karosárna Sychra je dokáže vyrobit na velké autobusy i minibusy. Vybavení autobusu kvalitní audio a videotechnikou se stává stále běžnější, spolu s moderní navigací nabídku svých dodavatelů představila společnost MOLPIR.
Veteráni
Příjemným doplněním expozice nových vozů jsou i jejich starší kolegové. Nejstaršímu "minibusu" Praga bylo 85 let. Veteráni byli tentokrát jednak ze zbuzanského muzea Praga (včetně nejstaršího), další Pragu zapůjčil ICOM Transport a jedna Praga doprovodila tři "ertéóčka" ČSAP Nymburk.Současnost a perspektiva výstavy
Autobusy, příslušenství, ekologie, dopravci, samosprávy a to všechno na podzim v Praze - to určitě smysl dává. Výstava neuvažuje o expozici nákladních vozidel. Autobus je individuální produkt a jeho zákazníky jsou jak dopravci, tak i cestující spolu se svými samosprávami. Navíc jsou autobusy narozdíl od nákladních vozidel opravdu úspěšným českým výrobkem. Tradiční vysokomýtská Karosa jako součást Irisbusu, dynamický SOR Libchavy a jeho partner pro CNG EKOBUS, nový výrobce TEDOM v Třebíči dokonce s českými motory, část výroby EvoBus v Holýšově a nezanedbatelné množství minibusových nástavbářů - Česká republika se opravdu stává významným prvkem autobusového byznysu v Evropě.Pokud se podaří získávat na výstavu mediálně vyhledávané premiéry současně určené i pro Česko a okolí, pak je lze jen přivítat. Pro odbornou veřejnost je cenná zejména možnost porovnání produkce i prostor k jednání, který v době výstavy má jak prodávající, tak zákazník. Proudící davy na výstavě nenajdete, ty ale symptomem úspěšné výstavy nejsou. Laická veřejnost sice průběh oživí, ale obchodně pouze odvádí koncentraci.
Coach Progress 2007 by měl využít skutečnost, že jde o rok bez Autotecu a IAA a s BUSWORLDem. Novinky z Belgie se mohou posunout po výstavě právě do Prahy. Důležité jsou zejména odezvy stávajících vystavovatelů a vůle těch ostatních, kteří stále mapují a osahávají terén a odhadují perspektivu projektu - mnohé bylo možno postřehnout mezi návštěvníky. Spolupráce Coach Progress s dopravci a jejich asociací ADSSS by se mohla rozšířit nejen o další dopravce, ale i o kraje a obce.