Daniel Adamka novým prezidentem EPTO
Daniel Adamka, generální ředitel ARRIVA TRANSPORT ČESKÁ REPUBLIKA, a prezident středočeské asociace dopravců ADSSS (nyní Svaz zaměstnavatelů ve veřejné autobusové dopravě). Foto Busportál

Generální ředitel ARRIVA TRANSPORT ČESKÁ REPUBLIKA Daniel Adamka byl jmenován do funkce prezidenta European Passenger Transport Operators. EPTO zastupuje nezávislé provozovatele veřejné dopravy u Evropské komise a dalších orgánů a prosazuje svou vizi zajistit celoevropské udržitelné, zelené, efektivní, kvalitní a atraktivní služby veřejné dopravy.

Reklama

Generální ředitel ARRIVA TRANSPORT ČESKÁ REPUBLIKA Daniel Adamka byl jmenován do funkce prezidenta European Passenger Transport Operators. EPTO zastupuje nezávislé provozovatele veřejné dopravy u Evropské komise a dalších orgánů a prosazuje svou vizi zajistit celoevropské udržitelné, zelené, efektivní, kvalitní a atraktivní služby veřejné dopravy.

EPTO sdružuje provozovatele veřejné dopravy z celé kontinentální Evropy. V současné době má šest členů, kteří působí v 28 zemích. Jejich 300 tisíc zaměstnanců se každý rok stará o služby pro 10 miliard cestujících. Kromě Arrivy jsou členem dopravní společnosti First Group, GoAhead, GrupoBarraqueiro,Keolis, ComfortDelGro. Zajišťují železniční, tramvajovou, autobusovou a autokarovou dopravu, spoje metra a další činnosti v oblasti veřejné mobility.

Daniel Adamka zastupuje v EPTO skupinu Arriva. Arriva je jednou z největších přepravních společností v Evropě, zaměstnává přes 40 000 lidí ve 13 evropských zemích a ročně přepraví 1,5 miliardy cestujících.

Jsem rád, že hlas a zkušenosti z České republiky i z celé Arrivy budou slyšet a budou nápomocny na celoevropské úrovni v rozvoji vizí ve veřejné mobilitě,“ říká Daniel Adamka. Jako generální ředitel Arrivy působí téměř 15 let. V České republice skupina Arriva provozuje na dva tisíce autobusů,stovku vlaků, má přes tři a půl tisíce zaměstnanců, denně vypraví přes 15 tisíc spojů a za rok přepraví do cíle na 115 milionů cestujících. Od roku 2023 je zodpovědný také za železniční provoz Arrivy v Polsku a Rumunsku.
 
O činnosti v roce 2024

EPTO je hlavním členem Expertní skupiny pro městskou mobilitu (Expert Group on Urban Mobility - EGUM) pro plány udržitelné městské mobility, předpisy o přístupu městských vozidel a veřejnou dopravu a sdílenou mobilitu. Připravuje dokumenty pro EGUM a následně pro Komisi.

Do dekarbonizace je zapojena do pracovních procesů v oblasti nařízení o infrastruktuře alternativních paliv a uzlů a sítí TEN-T s vyhrazenými elektrickými nabíjecími a vodíkovými palivovými zařízeními pro veřejnou dopravu.

V oblasti práv cestujících je konzultantem pro multimodální, železniční, autobusové a autokarové služby. I když jsou podporovány iniciativy na ochranu práv cestujících a zatraktivnění veřejné dopravy, je třeba najít rovnováhu pro všechny strany tak, aby zejména provozovatelé služeb na krátké vzdálenosti a městských služeb nebyli vystaveni nepřiměřeným nákladům a rizikům v souvislosti s terminály a manipulace se zavazadly.

V oblasti normy Euro 7 lobuje za přístup Komise k předpisům, které se soustředí na dosažení nulových emisí se snahou o zachování provozu vozidel s naftovým motorem.

TAP-TSI je součástí společné podpůrné skupiny, která pomáhá rozvíjet data z železničního průmyslu, informace o cestujících a platformy pro sdílení jízdenek.

V profesních řidičských průkazech podporuje IRU, Švédské autobusové federace a UITP při hledání možností změn v režimu řidičských průkazů třídy D, aby bylo umožněno vhodně kvalifikovaným jednotlivcům řídit autobusy a autokary od mladšího věku v členských státech a mezi nimi. To pomůže vyřešit současné významné problémy s náborem nových zaměstnanců, kterým čelí provozovatelé v celé Evropě, tak aby jim byl umožněn přístup k profesi ve věku srovnatelném s věkem pro řízení těžkých nákladních vozidel.

Širší politické iniciativy

EPTO spolupracuje s Evropskou komisí a průmyslovými partnery na průběžném rozvoji následujících iniciativ jako je Multimodální služby digitální mobility (MDMS), EVROPSKÝ GREEN DEAL, EU MOBILITY DATA ACT, SÍŤ TEN-T, na zajištění dodávek energie a konektivity pro dekarbonizovanou veřejnou dopravu v městských a regionálních oblastech i pro provozovatele na linek na dlouhé vzdálenosti. EPTO spolupracuje s POLIS a UITP na zvyšování povědomí o rostoucí zátěži provozovatelů dopravy v celé Evropské unie z hlediska provozních nákladů v sektoru veřejné dopravy. Pokračuje spolupráce se zástupci odvětví autobusové a autokarové dopravy, aby bylo zajištěno, že jakékoliv změny předpisů zachovávají konzistentní a srozumitelné normy pro cestující, přinášejí praktické výhody a nezpůsobují nepřiměřené dodatečné náklady.

EPTO se snaží podporovat další otevírání trhu v železničním odvětví prostřednictvím čtvrtého železničního balíčku s cílem zajistit, aby měly členské státy efektivnější železniční síť a mohly cestujícím poskytovat optimální standardy a služby. Zároveň u Komise upozorňuje na případy zjevného nebo účinného uzavření trhu a snaží se je napravit. Od prosince 2023, kdy bylo ukončeno zákonné přímé udělování nových železničních smluv, to nabylo ještě většího významu.

EPTO udržuje přehled o nových trendech v sektoru veřejné dopravy, zejména o zřizování nových provozů vlastní silniční veřejné dopravy, což je hrozbou pro výběrová řízení na otevřeném trhu podle nařízení 1370/2007. EPTO se také zapojilo do procesu revize interpretačních pokynů pro toto nařízení.