Město Dakar v Senegalu uvedlo na konci července 2024 plně do provozu 18,3 km dlouhý plně elektrický systém Bus Rapid Transit (BRT), první na africkém kontinentu. 144 kloubových elektrických autobusů dodaných čínskou CRRC Corporation Limited přepraví denně mezi autobusovým nádražím Petersen na Dakarské plošině v centru města s prefekturou Guédiawaye na severním předměstí mezi 23 moderními stanicemi 300 000 cestujících a zkrátí současnou dobu jízdy na polovinu. Vůbec poprvé mohou obyvatelé využívat cyklostezky podél trasy.
Město Dakar v Senegalu uvedlo na konci července 2024 plně do provozu 18,3 km dlouhý plně elektrický systém Bus Rapid Transit (BRT), první na africkém kontinentu. 144 kloubových elektrických autobusů dodaných čínskou CRRC Corporation Limited přepraví denně mezi autobusovým nádražím Petersen na Dakarské plošině v centru města s prefekturou Guédiawaye na severním předměstí mezi 23 moderními stanicemi 300 000 cestujících a zkrátí současnou dobu jízdy na polovinu. Vůbec poprvé mohou obyvatelé využívat cyklostezky podél trasy.
Zajímavým aspektem BRT systému v Dakaru je přechod na plně elektrické autobusy využívající obnovitelnou solární energii. Elektrické autobusy CRRC jsou vyvinuty speciálně pro tento projekt. Karoserie a systém autobusu jsou vysoce odolné proti korozi, splňují náročné klimatické podmínky pro prach a sůl. Jsou vybaveny robustní baterií s kapacitou 560 kWh. Při výkonu 120 kW potřebují k plnému nabití přibližně šest hodin. Ujet mají 250 km. Pro implementaci systému nabíjení byla vybrána německá společnost CarMedialab (součást skupiny INIT). Každý kloubový 18 metrů dlouhý autobus s kapacitou 150 cestujících, z toho 55 sedadel, je vybaven klimatizací, USB zásuvkami, Wi-Fi a je přístupný osobám se sníženou pohyblivostí.
Dakar je jedním z nejrychleji rostoucích měst v Africe, s téměř 4 miliony obyvatel soustřeďuje téměř čtvrtinu senegalské populace. V roce 2040 se očekává růst na 7 milionů. Jednou z hlavních výzev jsou dopravní zácpy. Systém BRT by měl ovlivnit obyvatele, aby se přesunuli ze soukromých aut do autobusů, v konečném důsledku to má vést se snížení počtu atu na silnici a zrychlení dopravy.
BRT využívá vyhrazené pruhy pouze pro autobusy, pevné trasy a zastávky, jednoduché jízdní řády, elektronické jízdenky a pohodlnou a bezpečnou jízdu až pro 320 000 denně dojíždějících. Významné zlepšení dostupnosti zaměstnání, zdravotnictví a vzdělávání se očekává hlavně pro lidi s nízkými příjmy. Typická cesta z periferie města do centrální obchodní čtvrti dříve trvala přibližně 90 minut nebo více. S BRT se cestovní doba zkrátila na pouze 45 minut.
V posledních letech se městská organizace Conseil Exécutif des Transports Urbains de Dakar (CETUD) snaží řešit klesající kvalitu služeb veřejné dopravy. Pro plánování a realizaci rychlé autobusové dopravy se vláda Senegalu inspirovala zkušenostmi ITDP (globální organizace Institute for Transportation and Development Policy) a města Bogoty.
Dakar je pravděpodobně prvním městem v africkém regionu, které do obnovy vozového parku autobusů zapojilo soukromý sektor. Vybudování Dakar BRT financovaly Světová banka a Evropská investiční banka. Vozový park autobusů financoval, nakoupil a provozuje soukromý sektor prostřednictvím 15leté koncesní smlouvy podepsané v roce 2021. Partnerem soukromého sektoru je Dakar Mobilité, která dohlíží na nákup autobusů, údržbu a provoz BRT, (vlastněná Meridiam a Fonds d' Investissement du Sénégal, Senegalský investiční fond (FONSIS) mají smlouvu o podílu 70/30). Celková investice soukromého sektoru činí 144 milionů USD, přičemž dalších 22 milionů USD financuje Agentura Světové banky pro mnohostranné investiční záruky (MIGA). Projekt Dakar BRT zahrnuje provoz a údržbu nové bezemisní sítě veřejné dopravy po dobu 15 let.
Zavedení BRT v Senegalu má snížit emise a uhlíkovou stopu spojenou s dopravou v Dakaru a vyhnout se tak odhadem 59 000 tunám emisí CO2 ročně. V Dakaru jsou látky znečisťující ovzduší sedmkrát vyšší než je doporučená úroveň a hlavním přispivatelem je doprava. Světová banka očekává s BRT snížení emisí skleníkových plynů za 30 let o 1,2 milionu tun, což je zhruba ekvivalent vyřazení 260 000 aut ze silnic.
Dopravní výzvy Dakaru mají mnoho společného s jinými městy v Africe. Zkušenosti a ponaučení jsou důležité jako vzor ke zlepšení dopravních systémů v regionu i na celém světě. Systémy BRT se díky úrovní kapacity a výkonu blíží metru nebo lehké železnici. Vybudování BRT se považuje za mnohem levnější a rychlejší a je tak atraktivní pro města, která chtějí vyvinout vysoce kvalitní hromadnou dopravu v omezeném čase nebo zdroji. Světová banka a IFC mají zkušenosti se zaváděním rychlého autobusového systému z více než 20 projektů v 15 městech.
S BRT linkami se mění celá komunální dopravní síť RTC, úpravy se týkaly dalších dopravců AFTU GIE a Dakar Dem Dikk. Obě společnosti budou také obnovovat flotily za nízkoemisní.
Dakar v červnu převzal také nízkoemisní automobily pro taxislužby. 500 vozů jezdí na ekologický zemní plyn.