Zejména stabilní obchod s městskými autobusy v Evropě přispěl v končícím roce 2009 k tomu, že autobusy byly ekonomickou krizí postiženy výrazně méně než užitková vozidla celkově. Daimler Buses by chtěl v roce 2010 dále upevnit vedoucí pozici v celosvětovém obchodu s autobusy.
Zejména stabilní obchod s městskými autobusy v Evropě přispěl v končícím roce 2009 k tomu, že autobusy byly ekonomickou krizí postiženy výrazně méně než užitková vozidla celkově. Daimler Buses by chtěl v roce 2010 dále upevnit vedoucí pozici v celosvětovém obchodu s autobusy.
Stuttgart – Objem přepravy a obraty v celosvětovém podnikání v dopravě v průběhu roku 2009 mohutně poklesly. Tomu odpovídající byla velká zdrženlivost při novém pořizování užitkových vozidel. Částečně se museli výrobci v roce 2009 smířit s poklesy obratu o více než 50 procent. Evropu zastihl tento propad po letech stále nových rekordů v odbytu nákladních automobilů na počátku roku 2009. Severoamerický trh s užitkovými vozidly se ukázal v uplynulém roce nadále jako silně klesající a i na japonském trhu s užitkovými vozidly pokračovala strukturální klesající tendence, přiostřená celosvětovou krizí. Zvlášť dramatické byly dopady krize na nových trzích, jako v Rusku, kde odbyt nových nákladních automobilů byl téměř úplně ochromen. Výjimkou v tomto obraze situace byla Čína, kde trh s nákladními automobily i v roce 2009 se svými 15 procenty dále značně stoupl, a Brazílie, kde se cíleným a silným stimulováním dění na domácím trhu podařilo lépe se vypořádat s následky celosvětové krize.

Výrobci užitkových vozidel se mohou setkat se silnou cykličností své činnosti. Propad trhu v roce 2009 dalece přesahující normální cyklus vedl k tomu, že celosvětově značně zpřísnili svůj management týkající se nákladů a zkoncipovali nové programy efektivnosti. Zároveň vyvinuli úsilí o zlepšení své výchozí situace pro dobu po krizi, například kooperacemi či partnerstvími s podniky na růstových trzích jako Brazílie, Rusko, Indie a Čína.

Andreas Renschler, v představenstvu společnosti Daimler AG zodpovědný za Daimler Trucks a Daimler Buses, vysvětluje aktuální vývoj následujícím způsobem: „Naše odvětví je odjakživa formováno silnými cykly, proto jsme na poklesy na trhu zásadně připraveni. Přesto je jasné, když světová ekonomika poklesne tak dramaticky jako nikdy předtím, pak se to dotkne ve zvláštní míře výrobců užitkových vozidel, protože užitková vozidla jsou investiční majetek. Stejně tak správný je ale fakt: nákladní vozidla a autobusy jsou a zůstanou věcí růstu. Když to z hlediska ekonomiky opět půjde nahoru, dojde opět ke vzestupu i u výrobců užitkových vozidel. Ekonomický růst bez dopravy neexistuje.“
Vývoj u Daimler Buses
Odbyt autobusů a podvozků od Daimler Buses se v listopadu 2009 snížil o 4 procenta ve srovnání se stejným měsícem loňského roku. V období od ledna do listopadu 2009 poklesl odbyt o 22 procent na 28 835 jednotek ve srovnání s týmž obdobím v rekordním roce 2008 (36 804 jednotek). Na důležitém německém domácím trhu a také v Itálii a Francii dosáhl Daimler Buses od ledna do října 2009 nárůstu podílu na trhu. Zejména stabilní obchod s městskými autobusy v Evropě přispěl v končícím roce 2009 k tomu, že autobusy byly ekonomickou krizí postiženy výrazně méně než užitková vozidla celkově.

Také na zámořských trzích zaznamenal Daimler Buses k listopadu 2009 přesvědčivý výsledek. V Mexiku byla obhájena vedoucí pozice na trhu s tržním podílem přibližně 53 procenta a v Brazílii byla pozice dokonce mírně vylepšena o jeden procentní bod na přibližně 50 procent. Na celkově klesajícím severoamerickém trhu vytvořil Daimler Buses za prvních jedenáct měsíců roku úctyhodný nárůst odbytu ve výši 30 procent. Daimler Buses tím mohl v krizovém roce 2009 dále vylepšit svou celosvětovou vedoucí pozici v obchodu s městskými a zájezdovými autobusy.

Prognózy o světových ekonomických perspektivách pro rok 2010 se vyznačují umírněným optimismem. I pro obchod s užitkovými vozidly se od druhé poloviny roku 2010 ubírají předpovědi směrem k lehkému uzdravení – i když od nízké úrovně a s malým tempem růstu.

Světové odbytové trhy Daimler Buses se v nadcházejícím roce budou pohybovat na úrovni roku 2009. Další zvyšování efektivnosti, například za základě flexibilního užití evropského autobusového výrobního svazu, napomohou k tomu, aby se vylepšilo postavení Daimler Buses jako benchmarku v mezinárodním obchodu s autobusy.
Daimler Buses usiluje o další vylepšení vedoucí pozice v celosvětovém obchodu s autobusy
Daimler Buses v průběhu fiskálního roku 2009 uhájil a potvrdil svou vedoucí pozici na celosvětovém trhu a v mnoha regionech dokonce ještě navíc získal další podíly na trhu. Tento vývoj mohl být zajištěn mimo jiné velkými zakázkami v Evropě, Jižní Africe, Severní a Jižní Americe.

Strategická orientace Daimler Buses sází na nárůst na tradičních a na nových trzích i na dominující postavení v oblasti technologie. K tomu patří zaměření se na alternativní technologie pohonů především pro městské autobusy. Testovací flotily s dieselelektrickým hybridním pohonem či hybridním pohonem s palivovými články potvrzují vedoucí pozici. S více než 3 000 hybridními autobusy Orion v amerických metropolích je Daimler Buses jedničkou na trhu v oblasti hybridních autobusů.

S ohledem na růst na nových trzích se, navzdory krizi, důsledně pracuje na objevení nových potenciálů. Tak se rozšiřují kooperace s místními partnery, například v Indii s výrobcem nástaveb Sutlej Motors Ltd. spolupracuje Daimler Buses od roku 2007 v oblasti zájezdových autobusů. V Rusku se bude realizovat prodej autobusů Mercedes-Benz a Setra od roku 2010 přes Joint Ventures s Kamazem „Mercedes-Benz Trucks Vostok“, který byl nově založen koncem roku 2009. V Číně udržuje Daimler Buses od roku 1993 úspěšnou spolupráci s čínským výrobcem autobusů Ankai. Tento podnik je uživatelem licence pro zájezdové autobusy značky Setra.
Z TZ Daimler. Kompletní materiál:
TZ_Daimler_Trucks_Buses_CZ.doc.zip
PI_Daimler_Trucks_Buses_EN.doc.zip

Daimler Trucks a Daimler Buses vidí šanci na stabilizaci v roce 2010
Andreas Renschler, člen představenstva společnosti Daimler AG