Daimler Buses získal zakázku na 350 autobusů eCitaro do Hamburku
Daimler Buses ovládl výběrové řízení na dodání 350 standardních i kloubových elektrických autobusů do Hamburku pro městskou společnost HOCHBAHN. Foto Daimler Buses

Hamburger Hochbahn AG (HOCHBAHN) uzavřel s Daimler Buses rámcovou smlouvu na dodávku až 350 elektrických autobusů pro městskou hromadnou dopravu v Hamburku. Během následujících pěti let může objednávat sólo i kloubové autobusy za pevně stanovených podmínek. Jde o eCitara s bateriemi NMC3, které zaručují dojezd téměř 300 kilometrů (sólo) nebo 250 kilometrů (kloubový autobus) bez dobíjení. Nová eCitara doplní současnou flotilu 280 elektrických autobusů a pomohou k přechodu na plně bezemistní vozový park. Výzvou však bude financování, federální podpora skončí v létě 2025.

Hamburger Hochbahn AG (HOCHBAHN) uzavřel s Daimler Buses rámcovou smlouvu na dodávku až 350 elektrických autobusů pro městskou hromadnou dopravu v Hamburku. Během následujících pěti let může objednávat sólo i kloubové autobusy za pevně stanovených podmínek. Jde o eCitara s bateriemi NMC3, které zaručují dojezd téměř 300 kilometrů (sólo) nebo 250 kilometrů (kloubový autobus) bez dobíjení. Nová eCitara doplní současnou flotilu 280 elektrických autobusů a pomohou k přechodu na plně bezemistní vozový park. Výzvou však bude financování, federální podpora skončí v létě 2025.

ECitara disponují celou řadou asistenčních systémů, které v některých případech jdou daleko nad rámec požadavků General Safety Regulation (GSR) Evropské unie. Nejmodernější systém automatické klimatizace CO2 s propracovaným tepelným managementem zajišťuje příjemné a pohodlné klima.

HOCHBAHN má v současnosti téměř 280 elektrických autobusů (207 sólo a 72 kloubových) od Daimler Buses, Solaris a MAN Truck & Bus , které vyjíždějí z autobusových vozoven Alsterdorf, Harburg, Hummelsbüttel a Langenfelde. V příštích letech budou elektrifikovány také lokality Billbrook a Wandsbek. V Meiendorfu se právě staví první autobusová vozovna HOCHBAHN zcela bez emisí. Celý vozový park HOCHBAHN zahrnuje téměř 1 100 autobusů.

Jens-Günter Lang, technický ředitel HOCHBAHN: „S novými autobusy chceme dále rozšířit udržitelnou mobilitu v Hamburku. Musíme však získat financování, bezemisní autobusy jsou výrazně dražší než naftové. Současně v létě 2025 vyprší současné federální financování. Bez dalšího plánu bude stále obtížnější udržet kurz k nulovým emisím.“

Při rozhodování ve prospěch Daimler Buses nehrály roli pouze pořizovací a očekávané provozní náklady a kritéria technického hodnocení, ale také udržitelná výroba vozidel. Kritéria udržitelnosti tvořila deset procent v hodnocení.

Merle Schmidt-Brunn, člen představenstva HOCHBAHN pro finance a udržitelnost: „Naše rozhodnutí zahrnout kritéria udržitelnosti má smysl. Firmy nyní poskytují podstatně více informací o své výrobě a dodavatelských řetězcích než dříve. Pomocí správných pobídek můžeme ovlivnit odvětví směrem k udržitelnější výrobě.“

Nové elektrobusy nejen zlepší kvalitu ovzduší v Hamburku, ale také sníží emise hluku, protože jsou do rychlosti 30 km/h výrazně tišší než naftové autobusy. Teprve při vyšších rychlostech dochází vlivem dominantního valivého hluku ke konvergenci. Především jsou výrazně sníženy emise CO2.

Od roku 2020 HOCHBAHN objednává pouze bezemisní elektrobusy. V posledních letech ujela flotila e-busů téměř 30 milionů kilometrů bez emisí a vyhnula se emisím 37 000 tun CO2. HOCHBAHN tak významně přispívá ke klimatickým cílům Hamburku.

Dopravce získal německou cenou za udržitelnost 2024 za průkopnické projekty za environmentální a sociální závazek k transformaci směrem k udržitelné budoucnosti. Jde o významné ocenění za svou roli průkopníka udržitelné mobility v Německu, v níž hraje klíčovou roli přechod její veřejné autobusové dopravy na elektrifikovaná vozidla. Na začátku roku 2030 má být celý vozový park převeden na bezemisní pohonné systémy. Hamburger Hochbahn AG se při provozu svých elektrických autobusů 100 procent spoléhá na zelenou elektřinu.