
Nové služby Daimler Buses pro prodloužení životnosti elektricky poháněných autobusů. Zákazníkům nabízí repasi baterií. V roce 2026 rozšíří svou nabídku o výměnu baterií za nejnovější generaci s delším dojezdem od BMZ. Chce umožnit co nejdelší životnost elektrifikovaných vozidel.
Nové služby Daimler Buses pro prodloužení životnosti elektricky poháněných autobusů. Zákazníkům nabízí repasi baterií. V roce 2026 rozšíří svou nabídku o výměnu baterií za nejnovější generaci s delším dojezdem od BMZ. Chce umožnit co nejdelší životnost elektrifikovaných vozidel.
Zpočátku se nové služby týkají městských autobusů Mercedes-Benz eCitaro. Vozidlo se sériově vyrábí od roku 2018 a nyní je vybaveno bateriemi třetí generace (NMC3). V roce 2026 má následovat výrazně vylepšená nová generace baterií (NMC4). V budoucnu se výměna baterií bude týkat také meziměstského autobusu eIntouro. Prototyp eIntoura byl představen na konci roku 2024. Autobus bude vybaven stejnou technologií LFP (lithium-železitý fosfát), jako dálkový nákladní vůz Mercedes-Benz eActros 600 a na trhu bude k dispozici od roku 2026.
Repasováním a výměnou baterií se Daimler Buses snaží zajistit dlouhodobé a tím i udržitelné používání vozidel. Stejně jako všechny baterie, i baterie elektrických autobusů v průběhu let ztrácejí při intenzivním používání kapacitu. Výrobce nyní podle potřeby repasuje baterie NMC1 první generace, což výrazně zvyšuje kapacitu a tím i dojezd autobusů. V budoucnu se tzv. „přepracovaná“ řada rozšíří i na baterie NMC2 a NMC3. Kromě toho bude Daimler Buses od roku 2026 v závislosti na plánované době používání zákazníkem nahrazovat baterie všech předchozích generací (NMC1 až NMC3) nejnovějšími modely NMC4, které umožňují zvýšení kapacity a tím i větší dojezd. V závislosti na konfiguraci vozidla a původní generaci baterií je možné, že k dosažení stejné nebo vyšší celkové kapacity s bateriemi NMC4 bude zapotřebí méně baterií.
Dosud vybavoval Daimler Buses eCitara bateriemi od německé společnosti Akasol (BorgWarrner). Nové baterie bude vyrábět polský BMZ. Od začátku roku 2026 budou používány v městských autobusech Mercedes eCitaro, eCitaro G, eCitaro K a eCitaro s palivovými články. Partnerství mezi Daimler a BMZ bylo oznámeno v dubnu 2024. Stejný výrobce spolupracuje také se Solaris (baterie Solaris High Energy+).
Repasovat a vyměňovat baterie bude Daimler Buses i u své řady ojetých vozidel. Zákazníci si mohou zakoupit také starší elektrické autobusy s velmi vysokou kapacitou baterií nebo s nejmodernější technologií baterií v "BusStore".
Digitální technologie
Než bude nutná repase nebo výměna, pomáhá digitální servisní portfolio Daimler Buses prodloužit životnost baterií ve vozidle. Software například kontroluje stav baterií ve vozovém parku a shromažďuje tyto informace pro provozovatele, včetně doporučení k dalšímu postupu. Mimo jiné detekuje stav nabití, teploty a doby mimo provoz autobusů a doporučuje opatření k ochraně baterií.
V rámci prodeje nových vozidel Daimler Buses oznamuje, že s uvedením nové baterie NMC4 v roce 2026 nabídne také záruku až dvanácti let. To umožňuje zákazníkům používat svá vozidla ekonomicky a bez rizika po dlouhou dobu. Výrobce se navíc spoléhá na modulární konstrukci svých baterií, která umožňuje jednoduché opravy.
Síť elektronických servisů Daimler Buses
S více než 100 pobočkami si Daimler Buses vybudovala to, co společnost označuje za jednu z největších e-servisních sítí pro autobusy v Evropě. Servisní pracovníci jsou speciálně vyškoleni pro zacházení s elektrickými vozidly a jejich vysokonapěťovou technologii. Pobočky mají speciální zařízení, jako jsou vyvýšené regály nebo jeřáby pro baterie, pro práci přímo na vysokonapěťových komponentách nebo pro opravu či výměnu celých baterií.
Druhý život baterií
Po první životnosti baterií ve vozidle nabízí Daimler Buses řešení pro tzv. „recyklační“ aplikace. Zde se bývalé vysokonapěťové baterie používají například v energetických úložištích pro kompenzaci špičkového zatížení v elektrické síti nebo jako úložné jednotky v solárních a větrných elektrárnách. Daimler Buses uvádí, že se na konci životního cyklu spojuje s partnery, aby nabídla možnosti recyklace pro co největší využití vázaných surovin. Na financování podobných projektů po celém Německu se podílí i Daimler Truck.
O e-roadmap Daimler Buses
Jasný plán pro elektrifikaci svých vozidel ve všech segmentech. V souladu s dvojí strategií mateřské společnosti Daimler Truck se Daimler Buses spoléhá na technologie na bázi baterií a vodíku.
Plně bateriově elektrický městský autobus Mercedes-Benz eCitaro se sériově vyrábí od roku 2018. Vozidlo je od roku 2023 k dispozici také s vodíkovým palivovým článkem jako prodlužovačem dojezdu. Bateriově elektrický meziměstský autobus Mercedes-Benz eIntouro by měl následovat od roku 2026. Kromě toho Daimler Buses plánuje do konce desetiletí mít ve svém portfoliu elektricky poháněné autokary.
Do roku 2030 chce nabídnout modely bez emisí CO2 na baterie nebo vodík pro lokální aplikace v každém segmentu. Zpočátku se zaměří na klíčové trhy v Evropě a Latinské Americe. Do roku 2039 se na klíčovém evropském trhu budou prodávat pouze nová vozidla bez emisí CO2 pro lokální použití. V segmentu městských autobusů by tomu tak mělo být v Evropě již od roku 2030.
Kromě toho Daimler Buses podporuje své zákazníky know-how při přechodu na elektricky poháněné autobusy. V červnu 2023 za tímto účelem podnik založil novou dceřinou společnost Daimler Buses Solutions GmbH, která se plně specializuje na návrh a vývoj infrastruktury pro elektrická a elektrická vozidla (e-busy a H2).
Till Oberwörder, generální ředitel Daimler Buses: „Budoucnost autobusů je jednoznačně elektrická. Kromě vysoké poptávky po našich elektrifikovaných autobusech a naší nabídce služeb pro rozvoj komplexní e-infrastruktury vidíme velký potenciál v oblasti e-služeb – a chceme tento potenciál využít. Naši zákazníci musí být schopni používat elektrické autobusy stejně ekonomicky a stejně dlouho jako konvenčně poháněná vozidla. Díky tomu jsme v tomto odvětví průkopníky.“
Daimler Buses byla v roce 2024 nejvýkonnější a téměř jedinou rostoucí divizí Daimler Truck
V roce 2024 obhájila své vedoucí postavení na trhu na svých nejdůležitějších klíčových trzích v Evropě a Latinské Americe. V tomto segmentu se celosvětově prodalo přibližně 26 600 kusů, což je o dvě procenta více než v předchozím roce. Kromě toho Daimler Buses zvýšil své tržby o 15 procent na více než 5,2 miliardy eur – zejména díky pozitivním efektům struktury tržeb. Kromě toho dosáhl Daimler Buses upravené návratnosti tržeb ve výši 8,3 procenta (v předchozím roce: 4,7 procenta). Tento výsledek byl dosažen díky pozitivnímu vývoji trhu a důslednému zavádění opatření na zvýšení efektivity, říká Daimler Buses.
O segmentu Daimler Buses
Jako jeden z předních světových výrobců autobusů s řadou národních dceřiných společností je Daimler Truck zodpovědný za globální aktivity značek autobusů, autokarů a servis značek Mercedes-Benz, Setra, OMNIplus a BusStore. Portfolio Daimler Buses sahá od autokarů, meziměstských autobusů, městských autobusů a speciálních autobusů až po podvozky autobusů. Kromě výroby a prodeje nových autobusů provozuje Daimler Buses globální servisní síť a nabízí komplexní služby pro vozidla a ojeté autobusy.
Mezi pobočky Daimler Buses patří Daimler Buses GmbH s řadou dceřiných společností v Evropě, Daimler Buses Latin America v Brazílii, Daimler Buses Mexico, Daimler Coaches North America a autobusová divize Mercedes-Benz Türk A.Ş v Turecku.
Daimler Buses