CZECHBUS 2012: Rozhovor s Jaroslavem Drozdem, předsedou Komise rady AKČR
Jaroslav Drozd (vpravo) na loňském zasedání Komise pro dopravu na Czechbusu 2011 s ministrem dopravy Pavlem Dobešem.

pro dopravu. Nad letošním ročníkem veletrhu CZECHBUS 2012 zaměřeným na veřejnou hromadnou dopravu přijala záštitu Asociace krajů.
Reklama
pro dopravu. Nad letošním ročníkem veletrhu CZECHBUS 2012 zaměřeným na veřejnou hromadnou dopravu přijala záštitu Asociace krajů.
Předseda Komise pro dopravu Rady Asociace krajů ČR, náměstek hejtmana Zlínského kraje Jaroslav Drozd odpovídá na otázky Jana Novotného z Incheby Praha:
Komise pro dopravu Rady Asociace krajů ČR se aktivně podílela na přípravě prvního ročníku veletrhu CZECHBUS. Nad ročníkem 2012, který je výrazně zaměřen na veřejnou hromadnou dopravu, již přijala záštitu samotná Asociace krajů (AKČR). Nelitujete těchto kroků?
Rozhodnutí o převzetí záštity AKČR nad takto specializovanou akcí je vázáno odborným zaměřením akce, která vedle samotné prezentace dopravních prostředků, zajišťujících jak dálkovou, tak i regionální dopravní obslužnost, je zaměřena i na podporu technologií, umožňujících rozvoj inteligentních dopravních systémů napříč všemi druhy dopravy.
V uplynulém období všechny regiony zpracovaly Plány dopravní obslužnosti území 2012 - 2016. Co vše obsahují a jak se s nimi dále pracuje?
Zpracování Plánu dopravní obslužnosti území ukládá krajům Zákon č. 194 / 2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, který vstoupil v platnost v roce 2010. Tento zákon navazuje na Nařízení Evropského parlamentu a Rady ES č. 1370 / 2007 o veřejných službách v přepravě cestujících na železnici a silnici. Plán dopravní obslužnosti území se pořizuje na období pěti let, v tomto případě tedy na léta 2012 – 2016. Analytická část se zabývá stávajícím stavem dopravní infrastruktury, její hustotou a možnostmi a limity jejího využití pro zajištění dopravní obslužnosti. Dále analyzuje stávající vedení linek a rozsah provozu na nich. Poté navazuje kritická analýza zajištění dopravní obslužnosti, která hodnotí aktuální situaci ve veřejné dopravě v závislosti na plnění navržených standardů kvality. V závěru jsou rozebrány možnosti dalšího rozvoje území a očekávané dopady do veřejné dopravy (demografický a urbanistický vývoj, stav zaměstnanosti a rozvoj průmyslových zón, vývoj v oblasti školství a státní správy).

Na analytickou část navazuje část návrhová, která řeší vedení jednotlivých linek veřejné dopravy v železniční, silniční a ostatních druzích dopravy se specifikací páteřních tras a návrhem potřebného intervalu spojů. Konkrétně ve Zlínském kraji se zabývá problematikou Zlínské integrované dopravy a plánovaného rozvoje terminálů veřejné dopravy. Zohledňuje i problematiku přepravy osob s omezenou schopností pohybu a orientace a dopravy rekreační, zmiňuje i otázku budoucích výběrových řízení na zajištění veřejné dopravy.

Plán dopravní obslužnosti území byl schválen Radou Zlínského kraje a je k dispozici na internetových stránkách Zlínského kraje. Povinností kraje je po skončení platnosti zpracovat jeho aktualizaci, která zohlední nové skutečnosti a požadavky, které vznikly za dobu platnosti plánu předcházejícího.
Často užíváte termín Jednotný systém veřejné dopravy - kdy nahrazujete častěji frekventované slovo "integrovaný" právě termínem "jednotný". Proč?
Pojem integrovaný dopravní systém klade důraz na propojení jednotlivých druhů dopravy. Vysoká úroveň dopravního propojení je základem kvalitních služeb pro cestující veřejnost, ale rostoucí požadavky na zvyšování kvality nás vedou k potřebě zohlednit také další oblasti.

Jednotný systém veřejné dopravy lze stručně popsat jako komplex služeb nabízejících jednotné informační funkce, jednotný jízdní řád a jednotný tarifní systém. K této definici směřuje i současná evropská legislativa v oblasti veřejné dopravy. V našich podmínkách se daří tyto znaky postupně naplňovat v jednotlivých regionech. Mnohdy však dochází jen k dílčí dopravní nebo tarifní integraci se specifickými pravidly pro každý region. Tím vzniká riziko nepropojitelnosti jednotlivých přepravních systémů na hranicích krajů. Zde je kladen důraz právě na jednotnost technických i technologických podmínek, která je předpokladem pro budoucí rozvoj veřejné dopravy. Cílem je tedy maximální možné přiblížení pravidel pro poskytování služeb v celém sektoru veřejné dopravy.

Společným zájmem všech krajů je také definování standardů zejména pro informační a odbavovací systémy. Současně se daří tyto zájmy postupně sjednocovat i díky společným aktivitám s Českou asociací koordinátorů veřejné dopravy.
Jak bude Komise rady AKČR participovat na letošním ročníku veletrhu CZECHBUS?
Tak jako v roce 2011 předpokládá Rada AKČR zasedání odborné Komise Rady AKČR pro dopravu v rámci veletrhu CZECHBUS. Zároveň jsou opět zástupci komise připravení vystoupit se svými příspěvky na odborných seminářích, které jsou v rámci veletrhu pořádány.
CZECHBUS: Projekt autobusového veletrhu s odbornými doprovodnými programy ...

CZECHBUS 2012: Rozhovor s Jaroslavem Drozdem, předsedou Komise rady AKČR
Jan Novotný z Incheby Praha při zahájení veletrhu CZECHBUS 2011
CZECHBUS 2012: Rozhovor s Jaroslavem Drozdem, předsedou Komise rady AKČR
Ze zasedání Komise pro dopravu na Czechbusu 2011