Cyklobusy pronikly i na Jižní Moravu
Na autobusovém nádraží v Brně jsme zachytili jeden z prvních cyklistických spojů linky 602 do Rousínova © Jan Havíř

Záběry z ÚAN Zvonařka a informace pro cyklisty
Záběry z ÚAN Zvonařka a informace pro cyklisty
V sobotu 21. dubna 2012 byly v rámci IDS JMK vypraveny první spoje vybavené vlekem pro přepravu až dvaceti jízdních kol, které budou do 30. září v nepracovních dnech přepravovat cyklisty například do Rousínova, Vyškova, Moravského krasu nebo Mohelna. KORDIS JMK tak rozšiřuje možnost přepravy cyklistů i do míst, kam není možné dopravit se vlakem.

Na rozdíl od jiných regionů a dopravců nedoprovází cyklobus průvodčí a odbavení kola probíhá samoobslužným způsobem. Poté, co cestující oznámí řidiči svůj úmysl přepravovat jízdní kolo a případně si zakoupí jízdenku, odebere se k vleku, na který si sám kolo umístí a zajistí proti odcizení. Cyklistům je také důrazně doporučeno z kola před umístěním na vlek sejmout všechny snadno odnímatelné součásti, které by mohly během přepravy odpadnout nebo by je mohl někdo ukradnout. Nakládka a vykládka jízdních kol je možná pouze pod dohledem řidiče a pouze na vybraných spojích a ve vybraných zastávkách, které jsou v jízdních řádech označeny piktogramem jízdního kola.

V rámci IDS JMK je jízdní kolo v současné době možné přepravovat kromě vybraných spojů linek 231, 423, 602, 730, 750 také ve všech autobusech DPMB, v zaintegrovaných vlacích Českých drah a na lodích zajišťujících dopravu na Brněnské přehradě. Pro zjednodušení odbavení cestujících s jízdním kolem byly proto zavedeny nové jednorázové i celodenní jízdenky pro jízdní kolo. Držitelé předplatných jízdenek mohou svoje kolo v zónách 100 a 101 přepravovat dokonce zdarma.

Současné zavedení cyklobusů v Brně není prvním pokusem svého druhu. V létě roku 2002, tedy přesně před deseti lety, jezdily ve zkušebním provozu na zvláštních linkách C1 a C2 speciálně upravené vozy Karosa, které umožňovaly přepravu až 14 jízdních kol. Cestující se s nimi mohli svézt do Útěchova nebo do Mariánského údolí. Pro malý zájem cestujících způsobený snad tím, že linky vedly pouze na okraj Brna, byl jejich provoz po roce ukončen. DPMB následně zvolil jinou strategii a o něco později umožnil přepravu jízdních kol ve všech svých vozidlech na všech linkách za stejných podmínek, jako mají při přepravě jízdní kočárky.

Informace o provozu cyklobusů najdete na stránkách společnosti KORDIS JMK
Jan Havíř

Cyklobusy pronikly i na Jižní Moravu
© Jan Havíř
Cyklobusy pronikly i na Jižní Moravu
Na vlek je možné umístit až dvacet jízdních kol © Jan Havíř
Cyklobusy pronikly i na Jižní Moravu
© Jan Havíř
Cyklobusy pronikly i na Jižní Moravu
© Jan Havíř
Cyklobusy pronikly i na Jižní Moravu
Před deseti lety, v létě roku 2002 obsluhovaly dvě speciálně upravené Karosy cykloturistické linky C1 a C2. Fotografii i text jsme převzali ze Zpravodaje DPMB z roku 2002, autor fotografie D. Müller