Čtyři nové řidičky pro DSZO - rekvalifikaci tří  z nich dotuje úřad práce
Erika Matúšková, která původně pracovala jako prodavačka, řídi kloubový trolejbus 27 Tr, ev. č. 452, na lince 6 mezi Zlínem a Otrokovicemi. Foto DSZO

Za volanty autobusů a trolejbusů je v DSZO nyní 151 řidičů a 39 žen - řidiček.
Za volanty autobusů a trolejbusů je v DSZO nyní 151 řidičů a 39 žen - řidiček.
Řady řidičů trolejbusů a autobusů DSZO posílily na konci září čtyři ženy, které přišly do firmy z úplně jiných profesí, jedna se přeškoluje z pozice revizorky, ve třech případech i z evidence na úřadu práce. „Nové řidiče si mezi zájemci o tuto práci pečlivě vybíráme. Ale rozdíly mezi muži a ženami neděláme. Jejich schopnosti při výkonu řidičské profese jsou rovnocenné. Ze 190 řidičů máme nyní 39 žen,“ uvedl ředitel Josef Kocháň. Jedna ze zkušených řidiček, která už slaví deváté výročí svého nástupu do DSZO, navíc dokázala absolvovat dálkově i Dopravní fakultu Univerzity v Pardubicích. Svou práci by podle vlastních slov neměnila.

Čtyři nové řidičky DSZO mají 25, 26, 37 a 42 let. Dříve pracovaly jako prodavačka, inspektorka doručování tisku, přepravní kontrolorka a servírka. „Při výběru nového zaměstnání jsem hledala větší firmu, ve které bude také větší jistota práce než u drobných podnikatelů,“ přiblížila své důvody jedna z nich.

Rekvalifikace zájemce na profesi řidiče MHD trvá necelý rok. Rozšíření řidičského průkazu na skupinu C, D a profesní průkaz stojí asi 50 tisíc korun. „Dalších 50 tisíc nás stojí třítýdenní zácvik na získáni drážního průkazu a zaškoleni řidiče tak, aby mohl pracovat zcela samostatně. V případě spolupráce s úřadem práce nese polovinu uvedených nákladů úřad a polovinu DSZO,“ upřesnila vedoucí personálního úseku DSZO Taťána Charvátová.

Nově přijatým řidičům pomáhá DSZO zvládnout provoz MHD. Uchazeči projdou třítýdenním zácvikem, seznámí se  se všemi linkami a předpisy. Věnují se jim zkušení kolegové. Poté ještě absolvují několik jízd v plném provozu pod dohledem staršího řidiče. Teprve po plném zvládnutí vozidla a všech předpisů jsou zařazeni na běžné linky MHD.

Ani tím vzdělávání řidičů není definitivně ukončené. „Zaměstnance průběžně vzděláváme. Například v letech 2013–2015 realizujeme projekt Vzdělávání zaměstnanců DSZO, který je financovaný z Evropského sociálního fondu. Jeho součástí jsou cykly školení pro řidiče MHD zaměřené na zdravovědu, řešení dopravních nehod a kritických situací v provozu,“ řekl ředitel Josef Kocháň.

Ročně se v DSZO obmění asi pět procent řidičů. Většinou z důvodu odchodu do starobního důchodu. Na vlastní žádost odchází z této profese jen asi jedno procento řidičů. Většina řidičů pracuje do 63–65 let. Do konce letošního roku chystá DSZO rekvalifikaci ještě tří řidičů – dvou mužů a jedné ženy.

Z TZ DSZO

Čtyři nové řidičky pro DSZO - rekvalifikaci tří  z nich dotuje úřad práce
Ze setkání nových řidiček s novináři. Foto DSZO
Čtyři nové řidičky pro DSZO - rekvalifikaci tří  z nich dotuje úřad práce
Foto DSZO