Čtyřhvězdičková doprava v italské Parmě

Z návštěvy dopravního podniku TEP a busové záběry z parmských ulic. Vítězná fotografie fotosoutěže TROLLEY.
Reklama
Z návštěvy dopravního podniku TEP a busové záběry z parmských ulic. Vítězná fotografie fotosoutěže TROLLEY.
TEP, dopravní podnik italského města Parmy, byl oceněn čtyřmi hvězdičkami (z maximálně 5 možných) v rámci evropského hodnocení ECOSTARS (informace na BUSportálu). Kromě ECOSTARS je dopravní podnik zapojen i v projektu TROLLEY, v jehož celoevropské fotosoutěži parmská fotografie zvítězila - viz obrázek z kalendáře TROLLEY. Certifikát předal řediteli dopravního podniku na parmské radnici 6. března starosta města Parmy za účasti členů konsorcia ECOSTARS.

Cesta do Parmy mi umožnila i návštěvu vozovny dopravního podniku a letmou projížďku po části zdejší dvacetikilometrové sítě. Městská doprava v Parmě je v provozu od roku 1906. Tramvaje byly v padesátých letech nahrazeny trolejbusy (zahájení provozu 25.10.1953), jejichž čtyři linky (1,3,4,5) tvoří páteř MHD dodnes. Současný dopravní podnik TEP byl založen v roce 1948 jako tramvajový a autobusový dopravce na území města i v jeho okolí.

TEP přepraví ročně 37 milionů cestujících, z toho 29 v MHD a 7 v linkové dopravě, zbývající milion představují zejména školní spoje. TEP má 530 zaměstnanců, z toho 450 řidičů. Podnik vlastní 374 vozidel (údaje 2011), z toho je v rámci MHD provozováno 29 trolejbusů, 170 autobusů a 44 školních midibusů, regionální spoje zajišťuje 120 autobusů a ve vozovém parku je i 11 zájezdových autokarů. Vozy ujedou ročně celkem 13 milionů km, z toho 8,5 milionu v MHD. Z hlediska ekologických parametrů, které jsou předmětem hodnocení ECOSTARS, je kromě bezemisních trolejbusů ve vozovém parku 46 autobusů a 44 midibusů s CNG pohonem a dalších 16 městských autobusů s dieselovým pohonem splňuje normy Euro 4 nebo 5, naopak 49 dieselových autobusů spadá pod Euro 0 až 2. Ze 170 linkových autobusů splňuje 22 vozů Euro 5.
Dvě poznámky k organizaci dopravy v Parmě:
Až budete naříkat nad úrovní naší MHD, srovnejte si ji třeba právě s Itálií. Jak ukazují jízdní řády linek 1 a 2, tyto páteřní linky MHD jezdí „v plném rozsahu“ (je interval 12 či 15 minut ve 200-tisícovém městě opravdu atraktivní nabídka?) jen do 20 hodin, pak jsou nahrazeny „noční“ linkou 2N s posledním odjezdem z centra ve 22 hodin. A pokud chtějí místní občané využít auto, „narazí“ na další dopravní opatření, zavedené ve většině italských měst – zákaz vjezdu do centra mezi 7,30 – 20,30 – hlídané jak kamerami, tak příslušníky některého z řady policejních sborů.
Jan Spousta
Co je to trolejbus? po italsku. Trolejbusy VanHool Exqui.City pro Parmu čekají na razítka

Čtyřhvězdičková doprava v italské Parmě
Z udílení ocenění ECOSTARS © Jan Spousta
Čtyřhvězdičková doprava v italské Parmě
Vítězná fotografie fotosoutěže TROLLEY © Jan Spousta
Čtyřhvězdičková doprava v italské Parmě
V nabídce italských výrobců bývaly i čtyřdveřové trolejbusy © Jan Spousta
Čtyřhvězdičková doprava v italské Parmě
© Jan Spousta
Čtyřhvězdičková doprava v italské Parmě
© Jan Spousta
Čtyřhvězdičková doprava v italské Parmě
© Jan Spousta
Čtyřhvězdičková doprava v italské Parmě
© Jan Spousta
Čtyřhvězdičková doprava v italské Parmě
© Jan Spousta
Čtyřhvězdičková doprava v italské Parmě
© Jan Spousta
Čtyřhvězdičková doprava v italské Parmě
© Jan Spousta
Čtyřhvězdičková doprava v italské Parmě
© Jan Spousta
Čtyřhvězdičková doprava v italské Parmě
Vozovna © Jan Spousta
Čtyřhvězdičková doprava v italské Parmě
Vozovna © Jan Spousta
Čtyřhvězdičková doprava v italské Parmě
© Jan Spousta
Čtyřhvězdičková doprava v italské Parmě
© Jan Spousta
Čtyřhvězdičková doprava v italské Parmě
© Jan Spousta
Čtyřhvězdičková doprava v italské Parmě
© Jan Spousta
Čtyřhvězdičková doprava v italské Parmě
© Jan Spousta