Každý majitel elektronické předplatní jízdenky pro Prahu může využít zdarma až čtyřikrát denně 15 minut jízdy na sdíleném kole provozovatelů Rekola a Nextbike. Foto PID
Kombinace pražské MHD s jízdou na kole má smysl. Lidé kola využívají i v zimě. Hlavní město Praha připravuje přechod z pilotního do trvalého provozu.
Kombinace pražské MHD s jízdou na kole má smysl. Lidé kola využívají i v zimě. Hlavní město Praha připravuje přechod z pilotního do trvalého provozu.
Od 11. října 2021, kdy je možné si s předplatním kuponem PID pro Prahu zapůjčit zdarma až čtyřikrát denně na 15 minut kolo od poskytovatelů Rekola a Nextbike, si tuto možnost v Lítačce aktivovalo více než 13 tisíc lidí a více než polovina z nich propojení aktivně využívá. Pražané si kola půjčují nejčastěji na dobu kolem 5 minut a více než tři čtvrtiny jich využilo tuto službu vícekrát. Největší zájem o sdílená kola je v uzlových bodech městské hromadné dopravy, zejména v oblastech Holešovic, Letné, Dejvic, Karlína a Starého Města. Atraktivní je také celá oblast podél vltavských břehů. Nejčastěji si lidé půjčují kola v přepravních špičkách, a to ráno cca kolem sedmé a odpoledne mezi 14. a 17. hodinou. Zájem je ale i dopoledne a v noci, průměrně 40 výpůjček denně. Podle Petra Tomčíka, ředitele ROPID, mají lidé zájem o sdílená kola i přes zimu – každý den nyní přibývá přibližně 30 nových uživatelů a třeba 3. ledna si kolo půjčilo téměř 900 lidí.
„Čtvrt roku fungování pilotního projektu i přes zimní období ukazuje, že kombinace sdílených kol a MHD dává smysl a lidem využívajícím veřejnou dopravu přinášíme další benefit v podobě snadnějšího a zároveň zdravého pohybu po Praze. Proto jsme se rozhodli trvale zapojit sdílená kola do systému Pražské integrované dopravy. Chceme lidem nadále usnadňovat „první a poslední míli“ jejich cesty Prahou a ještě více zatraktivnit dlouhodobé kupony MHD. I proto jsme začali ve velkém přidávat cyklostojany ke stanicím metra a připravujeme je i u tramvajových přestupních uzlů,“ uvádí náměstek pražského primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.
Praktické příklady využití sdílených kol podle ROPID
Jakub bydlí v Holešovicích a pracuje v Malešicích. Každé ráno se tak musí dostat na Florenc, odkud mu jezdí pravidelná autobusová linka až k práci. Díky spojení sdílených kol s Lítačkou teď nemusí chodit pěšky na Vltavskou, aby se dostal na Florenc metrem nebo tramvají, ale sedá na kolo a na něm dojede až na Florenc. Dříve mu cesta na autobus trvala od domu přes 15 minut, nyní ji na kole stíhá za 7 a ještě se u toho po ránu protáhne.
Veronika dojíždí za prací ze Žižkova na Černý Most. Každý den nastupovala do tramvaje, která jí dovezla na Hlavní nádraží a s jedním přestupem na Florenci se do finální destinace dostala za necelých 45 minut. V kombinaci Lítačky se sdílenými koly nyní nasedne na nextbike, projede Žižkovským tunelem do Karlína a během 10 minut už nastupuje na metro ve stanici Křižíkova směr Černý Most. Celá cesta jí nyní trvá něco kolem půlhodinky.
„Čtvrt roku fungování pilotního projektu i přes zimní období ukazuje, že kombinace sdílených kol a MHD dává smysl a lidem využívajícím veřejnou dopravu přinášíme další benefit v podobě snadnějšího a zároveň zdravého pohybu po Praze. Proto jsme se rozhodli trvale zapojit sdílená kola do systému Pražské integrované dopravy. Chceme lidem nadále usnadňovat „první a poslední míli“ jejich cesty Prahou a ještě více zatraktivnit dlouhodobé kupony MHD. I proto jsme začali ve velkém přidávat cyklostojany ke stanicím metra a připravujeme je i u tramvajových přestupních uzlů,“ uvádí náměstek pražského primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.
Praktické příklady využití sdílených kol podle ROPID
Jakub bydlí v Holešovicích a pracuje v Malešicích. Každé ráno se tak musí dostat na Florenc, odkud mu jezdí pravidelná autobusová linka až k práci. Díky spojení sdílených kol s Lítačkou teď nemusí chodit pěšky na Vltavskou, aby se dostal na Florenc metrem nebo tramvají, ale sedá na kolo a na něm dojede až na Florenc. Dříve mu cesta na autobus trvala od domu přes 15 minut, nyní ji na kole stíhá za 7 a ještě se u toho po ránu protáhne.
Veronika dojíždí za prací ze Žižkova na Černý Most. Každý den nastupovala do tramvaje, která jí dovezla na Hlavní nádraží a s jedním přestupem na Florenci se do finální destinace dostala za necelých 45 minut. V kombinaci Lítačky se sdílenými koly nyní nasedne na nextbike, projede Žižkovským tunelem do Karlína a během 10 minut už nastupuje na metro ve stanici Křižíkova směr Černý Most. Celá cesta jí nyní trvá něco kolem půlhodinky.