Reklama
Reklama
person rebus  date_range 17.12.2025

Uznávaný pediatr, osobnosti z historie, spisovatel, zpěvák i kartářka. Lidé vybrali jména pro 21 nových trolejbusů Škoda 33Tr. S jejich křtem Dopravní podnik města České Budějovice spojil převzetí finálních 21 z celkem 35 nových trolejbusů Škoda 33TR. Vítězem ankety se s 465 hlasy stal neonatolog Miloš Velemínský, který stál u zrodu prvního českého novorozeneckého oddělení, a to právě v českobudějovické nemocnici. Radost, i když úplně jiným způsobem, pak lidem ještě donedávna rozdávala druhá osobnost v pořadí – téměř 300 hlasy zvolila veřejnost místní rodačku, kartářku Jolandu. Na pomyslné stupně vítězů pak dosáhl známý ilustrátor Jaroslav Kerles. Nominoval ho syn.

Do veřejné ankety „Trolejbusy velkých Budějčáků“ lidé zaslali 366 návrhů, z nichž vzešlo 90 osobností spojených s Českými Budějovicemi. Veřejnost nakonec 5 tisíci hlasů rozhodla o 21 jménech. „Našich nových 21 trolejbusů ponese jména po lidech, kteří se nesmazatelně zapsali nejen do budějovické historie v pestré paletě oborů. Moc nás potěšilo, jak se naši sousedé ankety chopili – s respektem, zájmem o historii a dle očekávání i s dávkou humoru. Všechna jména a názvy našim trolejbusům dáváme s úctou k jejich jmenovcům, kteří nás každý po svém obohatili ,“ uvádí k výsledkům ankety ředitel DPMCB Slavoj Dolejš. Po kom se jmenují českobudějovické trolejbus y: 1. Miloš Velemínský - český pediatr, neonatolog, uznávaný pedagog a vědec. Významně posunul standardy péče o nedonošené děti. (1936–2024) 2. Jolanda (vl. jménem Věra Nemethová) - budějovická rodačka, věštkyně a televizní kartářka. Proslula hláškami jako “Hodně budeš někde”. (1964–2020) 3. Jaroslav Kerles - karikaturista a ilustrátor, autor kapra Jakuba, který byl navíc velkým příznivcem hromadné dopravy. (1939–2014) 4. Petr Muk - oceňovaný zpěvák a hudebník, známý také z muzikálů, který v Českých Budějovicích žil a spoluzaložil skupinu Oceán. (1965–2010) 5. Jiří Maňák - budějovický rodák, vojenský pilot za 2. světové války. Byl jedním ze tří československých letců, kteří zastávali velící pozice u britského RAF. (1916–1992) 6. Josef Cepák - pedagog, propagátor cyklistiky v Českých Budějovicích. Zasadil se o výstavbu cyklostezky do Hluboké n. Vlt., která nese jeho jméno. (1950–2010) 7. Adolf Koberna - řidič z druhé éry trolejbusů v Českých Budějovicích. Na lince Suché Vrbné-Rožnov svezl cestující jako úplně první. (1913–1992) 8. Jakub Krčín - rybníkář, hospodář, který významně utvářel krajinu jižních Čech včetně Českých Budějovic a jejich okolí. (1535–1604) 9.-10. Alois Bohůnek - zakladatel Českého reálného gymnázia v Českých Budějovicích. Ve funkci ředitele působil do roku 2020. (1949–2023) 9.-10. Přemysl Kabourek - řidič MHD z Dopravního podniku města České Budějovice. (1974–2025) 11. František Antonín Gerstner - inženýr a stavitel první koněspřežné dráhy na evropském kontinentu z Českých Budějovic do Lince. (1796–1840) 12.-13. Jaroslav Hašek - spisovatel, publicista, novinář. Pro Švejka mu byla inspirací jeho služba u českobudějovického vojenského pluku. (1883–1923) 12.-13. Blažena Strachotová - obyvatelka Českých Budějovic, ve 107 a 108 letech 2× oslavila titul nejstarší občanky ČR. (1917–2025) 14. Vendelín Grünwald - právník a politik. V Českých Budějovicích spoluprosadil otevření českého gymnázia. Významný národní buditel jižních Čech. (1812–1885) 15. August Zátka - rodák, politik, bývalý starosta a významná osobnost Čechů v Českých Budějovicích. Zakladatel místní pobočky Matice školské. (1847–1935) 16. Carl Hardtmuth - podnikatel, politik působící v Českých Budějovicích. Do města přesunul tužkařskou výrobu společnosti Koh-i-noor Hardtmuth. (1804–1881) 17. Václav Masopust a jeho PIKADOR - nejen Pikador, i párek v rohlíku je budějovický. Pro Čechoslováky ho v Madridu objevil místní řezník Václav Masopust. (20. století) 18.-20. Vojtěch Jírovec - hudební skladatel z Českých Budějovic. Ve Vídni působil i s Mozartem, který provedl jednu z jeho symfonií. (1763–1850) 18.-20. Zachariáš - měšťan Zachariáš, jeden z prvních městských pivovarníků. Své jmění věnoval na výstavbu špitálu pro chudé. (přelom 13. –14. století) 18.-20 Karel IV. - český král a římský císař. Významně pozvedl postavení Českých Budějovic udělením zásadních práv. (1316–1378) 21. Emanuel Fritsch - předseda Klubu československých turistů na Šumavě. Je po něm pojmenována malebná Fritschova stezka poblíž Českých Budějovic. (1874–1956) Už na jaře dodaných 14 trolejbusů Škoda 33TR dostalo svá jména po významných osobnostech. Do výběru dopravního podniku se dostali např. zakladatelé města, místního českého školství i vzpomínky na nedávno zesnulé blízké spolupracovníky. Zároveň se město díky modernizaci dočkalo plně nízkopodlažního vozového parku MHD. Posledních 21 trolejbusů převzal dopravní podnik od Škodovky ve středu 17. prosince. „ Těší nás, že ve výběrovém řízení uspěla vozidla z produkce českého výrobce – skupina Škoda nám dodala moderní vozidla, se kterými jsou kolegové v provozu velmi spokojeni ,“ těší se Slavoj Dolejš. „ Dodávka všech 35 trolejbusů Škoda 33Tr pro České Budějovice je pro nás významným milníkem a potvrzením dlouhodobé spolupráce s Dopravním podnikem města České Budějovice. Jsme hrdí na to, že se na modernizaci městské dopravy mohou podílet české společnosti a že naše technologie přispívají k rozvoji ekologické, bezemisní a zároveň flexibilní veřejné dopravy. Trolejbusy vybavené bateriemi umožňují efektivní provoz i mimo trakční vedení a zvyšují komfort cestujících i provozní možnosti dopravce. Věříme, že nová vozidla budou v Českých Budějovicích spolehlivě sloužit mnoho let a přispějí k udržitelnosti veřejné dopravy v tomto krajském městě ,“ uvedl Karel Majer, předseda představenstva společnosti Škoda Electric a.s. ve Škoda Group. S novými vozy bude v Budějovicích celkem 50 bateriových trolejbusů, tedy přes 80 procent flotily, všechny jsou značky Škoda. " Trolejbusy vybavené bateriemi jsou klíčovou součástí naší strategie ekologické a flexibilní dopravy, která zajišťuje komfortní a ekologické cestování," dodává ředitel DPMCB Slavoj Dolejš. Vybavené jsou trakčními bateriemi s garantovaným dojezdem 12 km. Od května díky tomu DPMCB na trolejbusovou převedl linku 15, na vytipovaných dosud autobusových linkách využití trolejbusů důkladně prověřuje. „Po podzimních úspěšných testech na linkách 1 a 14 nás teď čekají ještě zátěžové zimní měsíce. Kapacity baterií chceme důkladně otestovat nejen v reálném provozu, ale i za extrémního počasí včetně intenzivního vytápění salonu pro cestující. Dosavadní výsledky byly velmi slibné a spolehlivé, pevně proto věříme, že cestující brzy svezeme trolejbusy i na dalších linkách ,“ uvádí Slavoj Dolejš. Trolejbusy Škoda 33Tr pořídil Dopravní podnik města České Budějovice díky významné finanční podpoře Evropské unie. 35 trolejbusů stálo téměř 700 milionů korun, z toho 396,8 milionu korun pokryly dotace Evropské unie z výzev IROP.

Zpravodajství
27. února 2026 se můžete podívat do Ulmu, jednoho z nejkrásnějších historických měst na Dunaji. Jednodenní zájezd do Německa spojuje návštěvu města se světem špičkové autobusové techniky. Hlavním bodem je návštěva výrobního závodu Setra, kde vznikají legendární autobusy, symbol německé kvality, preciznosti a inovací. Vega Tour zde převezme zbrusu nový vůz, kterým se účastníci exkluzivně svezou zpět.
Reklama
V programu TRANSPORT je z prostředků ze systému EU pro obchodování s emisemi na modernizaci nákladní silniční dopravy vyhrazeno 960 milionů korun. Ministerstvo životního prostředí vyhlašuje prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR výzvu z Modernizačního fondu zaměřenou na pořízení elektrických nákladních vozidel a související dobíjecí infrastruktury.
Státní fond životního prostředí ČR přijal ve výzvě TRANSGov č. 1/2025 z Modernizačního fondu celkem 38 projektů na ekologizaci městské hromadné dopravy s požadovanou dotací 8,1 miliardy korun. Alokace výzvy tak byla vyčerpána, naplněn byl i zásobník projektů. Příjem žádostí byl proto ukončen.
Listopad na sběratelském portálu Aukro patřil především auto moto veteránům, tradiční spolupráce Aukra s akcí Retro Garáž opět umožnila milovníkům veteránů soutěžit o vysněný stroj pohodlně online. Nového majitele tak získala například limuzína Wikov 40, ČZ 500 Tourist či Škoda 110 R.
Finále Velké Ceny J+M Autodíly ukázalo sílu mladých techniků i podporu průmyslu. Cílem je zpopularizovat tento užitečný a pro budoucnost důležitý obor a podpořit nejen mladé talenty, ale také jejich školy a pedagogy. Do soutěže se zapojilo více než tisíc studentů - automechaniků ze všech krajů České republiky.
Od ledna do konce listopadu bylo registrováno 742 autobusů. Proti minulému roku, kdy dopravci ve velkém obnovovali flotily hlavně ve Středočeském kraji a v Praze, je to o 446 ks meziročně méně. V měsíci listopadu 2025 se meziročně snížily o 141 autobusů. Nejvíc nových autobusů má Moravskoslezský kraj. Do statistik SDA se s deseti autobusy kategorie M3 dostal Volkswagen.
PFC Levski Sofia a Daimler Buses se pochlubily novým klubovým autokarem. Setra S 517 HD z řady Setra ComfortClass je vybavena podle požadavků a přání mnohanásobného bulharského fotbalového mistra a nabízí prostor pro 35 cestujících.
Inteligentní mobilita v akci. Společnost HERMAN se zúčastnila prestižní konference, která patří k nejvýznamnějším událostem v oblasti inteligentních vozidel a kooperativních dopravních systémů. V německém Ludwigsburgu přilákala odborníky, zástupce měst, výzkumníky a firmy zaměřené na chytrou mobilitu.
Od ledna do konce září 2025 bylo v evropských státech, včetně Spojeného království a zemí EFTA, registrováno 8 051 elektrických autobusů a 408 autobusů s palivovými články. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2024 jde o nárůst 46% a u autobusů s palivovými články dokonce o 163%. Lídrem na trhu s bateriovými elektrobusy je pořád čínský Yutong a nejvíc autobusů s palivovými články prodává Solaris. Největší počet "zelených" autobusů jezdí ve Velké Británii a Německu. Statistická data nám poskytla DVV Media Group.
Výstaviště PVA Letňany hostilo ve dnech 25. - 27. listopadu nový veletrh, který je v nabídce podzimního veletržního portfolia. Jedná se o středoevropský veletrh nákaldních vozidel a logistiky Truck&Cargo Expo. Měl by se konat každý druhý rok, kdy na výstavišti nahradí autobusový veletrh Czechbus.
Aktuálně
Weser-Ems-Bus, dceřiná společnost DB Regio AG (Detsche Bahn), nasadila v Dolním Sasku do provozu šest vodíkových autobusů. Tankování zpočátku zajistí mobilní vodíková čerpací stanice v depu Weser-Ems-Bus ve městě Jever. Otevření veřejné vodíkové čerpací stanice se plánuje v roce 2026 ve výhodné lokalitě v Schortens.
COMETT PLUS provozuje na dvou linkách z Tábora do Mladé Vožice a Benešova šest elektrických autobusů IVECO CROSSWAY elec od začátku prosince 2024. Dohromady ujely bez větších problémů více než 530 tisíc kilometrů a spolu s městskými elektrickými autobusy Solaris v Táboře dosáhnou do konce roku 2025 milníku 1 milionu ujetých kilometrů. Nevýhodou bezemisních autobusů jsou proti naftovému pohonu o 50 procent vyšší náklady na provoz.
V rakouské metropoli začala výstavba nového autobusového nádraží s bezbariérovým a udržitelným konceptem, snadnou dopravní dostupností i přilehlým hotelem. Moderní infrastruktura v centru města má znamenat více pohodlí pro cestující a posílení Vídně jako mezinárodního dopravního uzlu. Rozsáhlý investiční projekt by měl být hotový v roce 2029.
Ve čtvrtek 18. prosince 2025 vyjede nový typ elektrobusu SOR ENS 12. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypraví první 4 vozy z garáže Vršovice na vybraná pořadí linky č. 213. Zbylé vozy z první objednávky 18 elektrobusů DPP postupně nasadí do provozu v následujících týdnech. Díky tomu se rozroste počet linek, na kterých budou nové elektrobusy DPP jezdit. Cestující se s nimi budou setkávat na linkách č. 154, 159, 185, 213, okrajově také na 126, 133, 173, 175, o víkendech navíc na 124 a 207.
Reklama
Škoda Group předala Městské dopravě Teplice osm nových dvanáctimetrových trolejbusů Škoda 32Tr s trakčními bateriemi a dokončila první část rámcové smlouvy na až 17 vozidel v celkové hodnotě přes 290 milionů korun. Nové nízkopodlažní trolejbusy s možností jízdy mimo trolejové vedení zahájí pravidelný provoz v pondělí 22. prosince.
V největší autobusové zakázce v historii se stala hlavním partnerem Deutsche Bahn společnost MAN Truck & Bus. Pro dceřinou společnost DB Regio vyrobí přibližně 95 procent vozidel. Celkem nakoupí regionální dopravce 3 300 sólo a kloubových autobusů s hybridním nebo elektrickým pohonem za více než miliardu eur.
V neděli 14. prosince 2025 ráno se nově z Jablonce nad Nisou přes Liberec, Turnov, Hradec Králové, Vysoké Mýto a Svitavy dostanete do Brna. Spoj jede oběma směry jednou denně o víkendech i v pracovních dnech. ICOM transport se vrací i k tradici a posiluje spojení mezi Pelhřimovem a Prahou, autobus pojede každý den.
Autobusy na vodík mezi Mníškem pod Brdy, Kytínem, Dobříší, Novým Knínem a Příbramí od 14. prosince nevyjedou. Všech deset autobusů Solaris sice včas dodal a jsou připravené k provozu, zpoždění je na straně ČEZ ESCO a vodíkové plničky, respektive skotského dodavatele technologie. Logan Energy dodává elektrolyzér, skladovací nádrže i palivový systém.
De Lijn a Daimler Buses podepsaly novou rámcovou dohodu na dodávku až 500 standardních elektrických autobusů v hodnotě 303 milionů eur. Zároveň De Lijn více než 80 vozidel u Daimler Buses Belgium objednala, stejně jako 268 elektrických autobusů o délce 12 metrů od BYD EUROPE. Nákup je možný díky finanční podpoře ve výši 400 milionů eur od vlámského ministerstva mobility a veřejných prací. Zároveň belgický dopravce zlepšuje služby pro cestující. Informační displeje do jeho vozidel dodává BUSTEC.
Dopravní podnik města České Budějovice slavnostně převezme od Škoda Group ve středu 17. prosince 2025 nových 21 nových trolejbusů 33Tr. Zároveň dostanou jména, která jim vybrala veřejnost.
Reklama
One System
Reklama
Bustec
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací