ČSAD Střední Čechy uvádí do provozu své první nové autobusy MAN
ČSAD Střední Čechy pořídila do své flotily 230 autobusů poprvé nové autobusy značky MAN. Foto ČSAD Střední Čechy

Během letních prázdnin si dopravní společnost z Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi přebírá první část z flotily 14 objednaných vozů, čtyři kloubové autobusy Lion´s City 18. Vozy budou jezdit hlavně na linkách v severovýchodní části Středočeského kraje.

Během letních prázdnin si dopravní společnost z Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi přebírá první část z flotily 14 objednaných vozů, čtyři kloubové autobusy Lion´s City 18. Vozy budou jezdit hlavně na linkách v severovýchodní části Středočeského kraje.

Městské autobusy MAN se vyznačují moderními technickými řešeními, efektivním   provozem  a   poskytují   vysokou  úroveň   komfortu   cestování. Aktuální produktovou řadu Lion´s City charakterizuje i atraktivní design lahodící oku nejen fanoušků autobusové dopravy, za který MAN Truck & Bus získal prestižní mezinárodní ocenění iF Design Award 2019.

Na základě průzkumu trhu, technických parametrů, referencí a ceny se pro vozy značky MAN rozhodla i společnost ČSAD Střední Čechy, objednala od MAN Truck & Bus Czech Republic celkem 14 kloubových vozů Lion´s City 18 ve specifikaci pro příměstskou dopravu.

Před zhruba osmi lety jsme na přechodné období provozovali několik ojetých autobusů MAN dovezených z Norska, ale tohle jsou v naší flotile první zcela nové autobusy od mnichovského výrobce. Je to částečně obnova a částečně  rozšíření vozového parku, protože podle standardů kvality Pražské integrované dopravy musíme splňovat určitá kritéria. Navíc v rámci Středočeského kraje dochází ke zvýšení počtu kloubových autobusů, takže naši strategii jsme přizpůsobili tomuto trendu. Jinými slovy přibyly linky, které je podle nových smluv třeba zajistit vozidly s větší přepravní kapacitou. Dříve je obsluhovaly 12metrové nebo 15metrové autobusy,“ uvedl Štěpán Ševčík, ředitel společnosti.

Kloubové autobusy Lion´s City 18 pro ČSAD Střední Čechy mají přepravní kapacitu 52 sedících a 84 stojících cestujících. Všechny jsou v provedení podle Standardů kvality Pražské integrované  dopravy a požadavků třídy II pro  meziměstské  linky. Autobus pohání 9litrový motor D15 Euro 6e s výkonem 265 kW/360 k a maximálním točivým momentem 1600 Nm  v širokém   rozsahu  otáček  900–1550  min-1.  Převodovka  je  automatická 4stupňová značky Voith s integrovaným retardérem. Pohonný řetězec je optimalizován pro předpokládaný charakter obsluhovaných linek a nízkou spotřebu při zachování potřebného výkonu. Vůz charakterizuje výborná manévrovatelnost i díky nezávislému zavěšení předních kol, má portálovou poháněnou nápravu a  stálý převod i  =  5,12.  Celková délka kloubového modelu MAN je 18,1  metru, celková maximální povolená hmotnost 28 200 kg.

Pracoviště  řidiče  navržené s ohledem  na  ergonomii  boduje v  oblasti funkčnosti i estetiky. Sedadlo značky  ISRI Pro  má  bederní opěrku  a funkci vyhřívání.  Kabina je s plným zasklením a okénkem pro odbavení cestujících. Řidič má  k dispozici velkorysý odkládací prostor v uzamykatelné schránce ve dveřích  kabiny, lednici na  1,5litrovou PET  láhev, USB zásuvky, digitální rádio a vlastní LED osvětlení. Komfort při řízení  vozidla zvyšuje tempomat, automatické zapínání potkávacích světel (snímač světla) a dešťový senzor.

Díky nízkopodlažní konstrukci a  kneelingu se nastupuje i vystupuje komfortně. U 2. dveří se nachází plošina pro přepravu invalidního vozíku nebo dětského kočárku, k výbavě  také  patří  manuálně ovládaná vyklápěcí rampa.

Trojice širokých dveří se otevírá dovnitř, poptávkové otevírání dveří cestujícími je možné stisknutím tlačítka zvenčí  či zevnitř autobusu. Komfortní sedadla se zvýšeným opěradlem  jsou  vybavena  bezpečnostními  pásy. Bezpečnost při výměně cestujících  podporuje  soustava kamer snímajících prostor nastupování a optické i akustické výstrahy aktivující se před zavřením dveří. V případě sevření nepozorného cestujícího mezi dveřní křídla  zajistí  bezpečnost jejich automatické otevření. Nechybí zpětná kamera. Vnější  světla  jsou  kompletně  s využitím  technologie  LED včetně mlhovek s funkcí přisvícení do zatáčky.

Koncept barevného řešení a obložení interiéru spolu s inovativním nepřímým osvětlením vytváří v autobuse po každé stránce přitažlivé prostředí. Odlesky vnitřního LED osvětlení  na čelním skle jsou minimalizovány i díky jeho automatickému tlumení v přední části salonu cestujících. Vozidla jsou klimatizovaná, přičemž požadovanou teplotu v prostoru pro cestující i na pracovišti řidiče lze nastavit odděleně. Klimatizace o výkonu  42 kW je značky  Spheros, konvektorové programovatelné topení podporované ventilátorem má výkon 31 kW. Další možnosti větrání  poskytují 4 střešní okna a 10 bočních výklopných oken.

Společnost  ČSAD  Střední Čechy  provozuje  v současnosti  230  autobusů, které ročně najedou celkem cca 14   milionů kilometrů. Jsme jeden z největších dopravců v rámci systému Pražské integrované dopravy a naše vozy jezdí na 65 linkách hlavně v severovýchodní  části  Středočeského kraje,“ doplňuje Štěpán Ševčík. Firma  obsluhuje příměstské  linky v  bývalých okresech Praha-východ, Mělník a Mladá Boleslav a také 7 linek v rámci MHD Praha. Průběžně svůj vozový park obnovuje. V posledních letech pořídila nová IVECO Urbanway a Crossway na CNG, IVECO Crossway 14,5 a SOR BN 9,5. Jako první v PID uvedla do provozu IVECO Streetway. V kloubové verzi provozuje Solaris Urbina 18 na CNG. V rámci výběrových řízení získala desetileté smlouvy na dopravní obslužnost v oblastech Líbeznice, Zdiby, na Brandýsku a na Mělnicku.

O jednoduché a přehledné orientování cestujících se v autobusech MAN stará vnější a vnitřní informační systém od výrobce BUSE, systém odbavení pasažérů dodala firma TELMAX. Zástavbu obou systémů do vozidel zrealizovala společnost Auto- Bus.cz.

V rámci počínající spolupráce mezi ČSAD Střední Čechy a MAN se klade důraz i na důkladné proškolení řidičů i pracovníků servisu. Dopravce si podstatnou část servisní péče zajistí samostatně prostřednictvím společnosti Servis dopravní techniky a.s., což významnou měrou  přispěje k provozuschopnosti vozidel.

Po dodání prvních 4 autobusů by na podzim letošního roku mělo do ČSAD Střední Čechy dorazit ze závodu MAN v polském městě Starachowice dalších 10 identických vozů Lion´s City  18 pro další linky ve Středočeském kraji.

 


ČSAD Střední Čechy uvádí do provozu své první nové autobusy MAN
Kloubové autobusy Lion´s City 18 pro ČSAD Střední Čechy mají přepravní kapacitu 52 sedících a 84 stojících cestujících.
ČSAD Střední Čechy uvádí do provozu své první nové autobusy MAN
ČSAD Střední Čechy uvádí do provozu své první nové autobusy MAN
ČSAD Střední Čechy uvádí do provozu své první nové autobusy MAN
ČSAD Střední Čechy uvádí do provozu své první nové autobusy MAN
Pracoviště řidiče je vybaveno sedadlem ISRI Pro s bederní opěrkou a vyhříváním. Kabina je s plným zasklením a okénkem pro odbavení cestujících. Řidič má k dispozici velkorysý odkládací prostor v uzamykatelné schránce ve dveřích kabiny, lednici na 1,5litrovou PET láhev, USB zásuvky, digitální rádio a vlastní LED osvětlení. Komfort při řízení vozidla zvyšuje tempomat, automatické zapínání potkávacích světel (snímač světla) a dešťový senzor. Foto ČSAD Střední Čechy