Sdružení ČESMAD BOHEMIA pro BUSportál.
Sdružení ČESMAD BOHEMIA pro BUSportál.
Vstupem České republiky do Evropské unie došlo ke značným změnám i v oblasti silniční autobusové dopravy. Česká legislativa byla harmonizována s legislativou EU a z pohledu povolovacího řízení lze konstatovat, že od 1.5.2004 se podmínky pro české dopravce značně zjednodušily, nepravidelné přepravy osob uvnitř EU prováděné v souladu s předpisy EU jsou zcela liberalizovány a dokonce je pro autobusovou dopravu povolena v rámci EU i kabotáž. Povolovací řízení v souladu s platnými Dohodami i nadále platí pouze pro třetizemní přepravy mimo rámec EU, které končí či začínají v zemi, která není členem EU, nebo není členem Dohody INTERBUS a nebo se nejedná o Švýcarsko, neboť tato oblast přeprav předpisy EU řešena není.
Vstupem do EU přestala být ČR samostatným členem Dohody INTERBUS a stala se automaticky coby členská země EU jejím kolektivním členem. Od 1.5.2004 platí Dohoda INTERBUS pro státy Evropské unie, Rumunsko, Bulharsko a Chorvatsko. Další státy, které Dohodu INTERBUS podepsaly, zatím neuložily ratifikační listiny a Dohoda pro ně ještě nevstoupila v platnost. Jedná se o státy: Bosna a Hercegovina, Moldávie a Turecko. V rámci Dohody INTERBUS smějí být od 1.1.2005 používány pouze autobusy a autokary poprvé zaregistrované po 1.1.1990, tzn. vozidla splňující technické standardy EURO 0.
Pro povolovací řízení dopravy osob do nečlenských zemí EU a nečlenských zemí Dohody INTERBUS je rozhodující pouze dvoustranná Dohoda o silniční dopravě s daným státem a příslušná jednání Smíšených komisí o silniční dopravě s těmito státy, při kterých se zástupci ČR snaží o maximální zjednodušení tohoto povolovacího řízení a nebo úplnou liberalizaci.
Na regionálních pracovištích Sdružení ČESMAD BOHEMIA jsou i nadále vydávána povolení pro příležitostnou či kyvadlovou dopravu do států Albánie, Bulharsko, Ukrajina (mikrobusy), Rusko, Srbsko a Černá Hora, Bosna a Hercegovina, Makedonie, Chorvatsko, Uzbekistán, Bělorusko a Moldávie a také třetizemní povolení mimo rámec EU pro příležitostnou a kyvadlovou dopravu ze Slovenska.
Na rozdíl od téměř úplné liberalizace povolovacího řízení MAD v rámci EU, začaly českým autobusovým firmám od 1.5.2004 velmi rozsáhlé starosti se zdaňováním dopravy osob v evropských státech, a to především v Německu.
Do 30.4.2004 bylo zdanění dopravy osob na území SRN prováděno při vjezdu nebo výjezdu českých autobusů přes hranici ČR - Německo přímo na hraničním přechodu příslušným orgánem celní služby formou přímého výběru peněz za tzv. osobokilometry. Od 1.května 2004 je toto zdanění prováděno daňovým řízením u finančního úřadu příslušného pro Českou republiku. Dopravce je povinen provést svou registraci plátce daně u tohoto finančního úřadu již před první přepravou na území Německa. Navíc mu finanční úřad na základě příslušné žádosti udělí na každý autobus osvědčení, které je od 1.1.2005 třeba mít při každé jízdě s sebou a předložit jej na požádání kontrolnímu orgánu. Žádost o registraci plátce daně i žádost o osvědčení o daňové evidenci autobusu v Německu by si měl každý zájemce u finančního úřadu zajistit sám, ale Sdružení ve snaze ulehčit a zjednodušit autobusovým firmám i ostatním zájemcům tuto novu složitou oblast vyvinulo nové služby, v rámci kterých je poskytována překladatelská a zprostředkovací činnost. Nových služeb pro autobusovou dopravu zaměřených v průběhu roku 2004 převážně na zdaňování dopravy osob v SRN využilo více jak 600 firem a lze konstatovat, že i díky těmto novým službám, které jsou pro členy Sdružení cenově zvýhodněny, se rozšířila členská základna Sdružení.
V ostatních evropských státech podléhá přeprava osob dani z obratu či DPH minimálně od roku 2002. S ohledem na daňové povinnosti ve vztahu k Německu však řada autobusových firem začala jevit zájem i o pravidla stanovená v jiných zemích. Proto Sdružení vyvíjí maximální úsilí k získání potřebných informací, formulářů či materiálů, které by pomohly vyjasnit případné dotazy. V současné době je zájemcům k dispozici překladový materiál ke zdaňování dopravy osob v Rakousku a Belgii. Členové Sdružení si tyto materiály mohou přečíst a vytisknout zdarma z internetových stran Sdružení, nečlenové mají možnost si předmětné materiály koupit na všech regionálních pracovištích. Současně je na všech výdejních místech v prodeji příručka „DPH v silniční přepravě zboží a osob po 1.5.2004“.
Jaroslava Černá, vedoucí odboru nákladní a osobní dopravy, Sdružení ČESMAD BOHEMIA
10.2.2005
Vstupem do EU přestala být ČR samostatným členem Dohody INTERBUS a stala se automaticky coby členská země EU jejím kolektivním členem. Od 1.5.2004 platí Dohoda INTERBUS pro státy Evropské unie, Rumunsko, Bulharsko a Chorvatsko. Další státy, které Dohodu INTERBUS podepsaly, zatím neuložily ratifikační listiny a Dohoda pro ně ještě nevstoupila v platnost. Jedná se o státy: Bosna a Hercegovina, Moldávie a Turecko. V rámci Dohody INTERBUS smějí být od 1.1.2005 používány pouze autobusy a autokary poprvé zaregistrované po 1.1.1990, tzn. vozidla splňující technické standardy EURO 0.
Pro povolovací řízení dopravy osob do nečlenských zemí EU a nečlenských zemí Dohody INTERBUS je rozhodující pouze dvoustranná Dohoda o silniční dopravě s daným státem a příslušná jednání Smíšených komisí o silniční dopravě s těmito státy, při kterých se zástupci ČR snaží o maximální zjednodušení tohoto povolovacího řízení a nebo úplnou liberalizaci.
Na regionálních pracovištích Sdružení ČESMAD BOHEMIA jsou i nadále vydávána povolení pro příležitostnou či kyvadlovou dopravu do států Albánie, Bulharsko, Ukrajina (mikrobusy), Rusko, Srbsko a Černá Hora, Bosna a Hercegovina, Makedonie, Chorvatsko, Uzbekistán, Bělorusko a Moldávie a také třetizemní povolení mimo rámec EU pro příležitostnou a kyvadlovou dopravu ze Slovenska.
Na rozdíl od téměř úplné liberalizace povolovacího řízení MAD v rámci EU, začaly českým autobusovým firmám od 1.5.2004 velmi rozsáhlé starosti se zdaňováním dopravy osob v evropských státech, a to především v Německu.
Do 30.4.2004 bylo zdanění dopravy osob na území SRN prováděno při vjezdu nebo výjezdu českých autobusů přes hranici ČR - Německo přímo na hraničním přechodu příslušným orgánem celní služby formou přímého výběru peněz za tzv. osobokilometry. Od 1.května 2004 je toto zdanění prováděno daňovým řízením u finančního úřadu příslušného pro Českou republiku. Dopravce je povinen provést svou registraci plátce daně u tohoto finančního úřadu již před první přepravou na území Německa. Navíc mu finanční úřad na základě příslušné žádosti udělí na každý autobus osvědčení, které je od 1.1.2005 třeba mít při každé jízdě s sebou a předložit jej na požádání kontrolnímu orgánu. Žádost o registraci plátce daně i žádost o osvědčení o daňové evidenci autobusu v Německu by si měl každý zájemce u finančního úřadu zajistit sám, ale Sdružení ve snaze ulehčit a zjednodušit autobusovým firmám i ostatním zájemcům tuto novu složitou oblast vyvinulo nové služby, v rámci kterých je poskytována překladatelská a zprostředkovací činnost. Nových služeb pro autobusovou dopravu zaměřených v průběhu roku 2004 převážně na zdaňování dopravy osob v SRN využilo více jak 600 firem a lze konstatovat, že i díky těmto novým službám, které jsou pro členy Sdružení cenově zvýhodněny, se rozšířila členská základna Sdružení.
V ostatních evropských státech podléhá přeprava osob dani z obratu či DPH minimálně od roku 2002. S ohledem na daňové povinnosti ve vztahu k Německu však řada autobusových firem začala jevit zájem i o pravidla stanovená v jiných zemích. Proto Sdružení vyvíjí maximální úsilí k získání potřebných informací, formulářů či materiálů, které by pomohly vyjasnit případné dotazy. V současné době je zájemcům k dispozici překladový materiál ke zdaňování dopravy osob v Rakousku a Belgii. Členové Sdružení si tyto materiály mohou přečíst a vytisknout zdarma z internetových stran Sdružení, nečlenové mají možnost si předmětné materiály koupit na všech regionálních pracovištích. Současně je na všech výdejních místech v prodeji příručka „DPH v silniční přepravě zboží a osob po 1.5.2004“.
Jaroslava Černá, vedoucí odboru nákladní a osobní dopravy, Sdružení ČESMAD BOHEMIA
10.2.2005