S termínem celostátních změn v jízdních řádech budou všechny zastávky regionální autobusové dopravy v Integrované dopravě Zlínského kraje (IDZK) "na znamení". Na téměř 1 300 zastávkách musí dát cestující vědět řidiči, že chtějí vystoupit. Změny se týkají také tarifu. Zvýší se nástupní sazba u jednotlivého jízdného a základní cena 24hodinové jízdenky. Držitelé ZTP nebo ZTP/P pojedou krajskou dopravou zdarma.
S termínem celostátních změn v jízdních řádech budou všechny zastávky regionální autobusové dopravy v Integrované dopravě Zlínského kraje (IDZK) "na znamení". Na téměř 1 300 zastávkách musí dát cestující vědět řidiči, že chtějí vystoupit. Změny se týkají také tarifu. Zvýší se nástupní sazba u jednotlivého jízdného a základní cena 24hodinové jízdenky. Držitelé ZTP nebo ZTP/P pojedou krajskou dopravou zdarma.
Nejviditelnější novinkou, která se dotkne cestujících v linkových autobusech IDZK od 15. prosince, bude obsluha všech zastávek v režimu „na znamení“. V praxi to znamená, že cestující, který bude chtít z vozidla vystoupit, zmáčkne před zastávkou tlačítko STOP, jímž svůj záměr signalizuje řidiči. Cestujícímu, který bude chtít do vozidla nastoupit, postačí, pokud bude stát na zastávce. Jestliže řidič na zastávce nebo v jejím okolí uvidí stát člověka, musí na ní zastavit a umožnit nástup.
„Některé zastávky v kraji jsou pro nástup a výstup využívány jen minimálně, případně pouze v časech dopravní špičky. V takovém případě zde není nutné zastavovat, pokud řidič vidí, že se v prostoru zastávky a jejího okolí nikdo nenachází a ani nikdo s pasažérů v autobusu se nechystá vystoupit. Vozidlo pak nemusí zpomalovat ani se později znovu rozjíždět a plynule pokračuje v jízdě. Díky tomu tak může snížit případné zpoždění, které cestou nabralo,“ uvádí jednatel společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje, s.r.o. (KOVED) Martin Štětkář. „Jde o trend, který se ve veřejné dopravě prosazuje. Aktuálně už funguje v několika krajích v republice a zkušenosti jsou vesměs pozitivní.“
Jestliže autobus přijede na zastávku s předstihem, musí zde zastavit a vyčkat do času pravidelného odjezdu i v případě, že na zastávce nebude čekat žádný cestující.
293 z celkem 1 566 zastávek je na znamení už nyní. Nově se změna týká téměř 1 300 dalších. Cílem je snížení počtu zastavení a rozjezdů v zastávkách, hlukové zátěže, zvýšení plynulosti dopravy, lepší dodržování jízdních řádů, snížení spotřeby pohonných hmot a produkce emisí. Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje také doufá, že dojde k menšímu opotřebení vozidel.
Změny v tarifu
Zlínský kraj také přistoupí k úpravě tarifu IDZK. Nově budou držitelé průkazů ZTP nebo ZTP/P v krajské dopravě jezdit zdarma.
Změní se nástupní sazba u jednotlivého jízdného, z 11 Kč s zvýší na 15 Kč. Cena za ujetý kilometr se nemění, zůstává ve stávající výši 1,50 Kč.
Základní cena 24hodinové jízdenky bude nově 220 Kč (namísto současných 200 Kč), zlevněná jízdenka pro děti od 6 let, studenty, seniory od 65 let a invalidy ve III. stupni bude stát 110 Kč.
Ceny předplatného jízdného budou sjednoceny pro téměř všechny zóny ve Zlínském kraji. Výjimku tvoří pouze zóna 460 Vsetín a 500 Uherské Hradiště, které zahrnují kromě autobusů a vlaků IDZK také autobusy MHD, proto je zde předplatné jízdné dražší.