CNG v dopravě: Nové plničky a statistika vozidel. Strategické plničky na D1
Brno. Foto E.ON

u Humpolce a u křížení D1/D2 v Brně. Výhledově plnička v Písku.
u Humpolce a u křížení D1/D2 v Brně. Výhledově plnička v Písku.
Jak uvádí Asociace NGVA, je v ČR je již 5 tisíc CNG vozidel na stlačený zemní plyn (CNG). Oproti lednu 2012 se jedná o nárůst téměř 44 procent. Nejvíce meziročně narostl počet osobních a dodávkových vozidel a to o 49 procent. V ČR je také již 385 plynových autobusů a 55 komunálních vozidel na CNG. Tuzemská spotřeba CNG se opět meziročně zvýšila o 26 procent a za poslední rok přibylo 11 veřejných CNG plnicích stanic.
BUSportál se zajímal o tři plnicí stanice na hlavních tazích - strategické plničky přibyly na D1 u Humpolce a u křížení D1/D2 v Brně. Další dobře umístěnou plničkou při cestě na jih Čech bude plnička v Písku.
Energetická skupina E.ON spouští do provozu další CNG plnící stanice v Brně a v Humpolci
V prosinci 2012 byla v Brně, v prostoru čerpací stanice BENZINA PLUS na Kaštanové ulici spuštěna do provozu další plnící stanice na stlačený zemní plyn (CNG). Jedná se v pořadí již o druhou podobnou stanici v Brně. Společnost E.ON ji vybudovala ve spolupráci s provozovatelem čerpacích stanic, společností BENZINA, s.r.o. a NEXT Energy s.r.o., a je vzdálena 700 m od křížení dálnic D1 a D2, exit 196 (GPS: 49°9'55.915"N 16°37'47.089"E).

Jedná se o vůbec první podobný projekt společností E.ON a BENZINA, další je plnící stanice v Humpolci, 500 m od exitu na 90 km dálnice D1. (Vysokotlaký kompresor BAUER KOMPRESSOREN MÜNCHEN, max. výkon: 135 m3/hod, výstupní přetlak: max. 300 bar, sušení plynu, vysokotlaký zásobník: objem 3 360 l)

Technologii tvoří zařízení společnosti BAUER KOMPRESSOREN GmbH o výkonu 140 Nm3/hodinu. Díky tomuto výkonu lze zabezpečit dostatečnou kapacitu plnění pro zákazníky. Jeden plnící stojan je již umístěn standardně na čerpacím ostrůvku, spolu se stojanem pro čerpání motorové nafty. Stojany jsou osazeny koncovkami typu NGV 1, pro plnění osobních a dodávkových vozů. Další stojan, vybavený koncovkou NGV 2, stojí stranou čerpacích ostrůvků a to z důvodu plnění CNG pro velká nákladní vozidla a autobusy. Komfortem je i způsob provádění plateb za načerpané CNG. Možno je využití hotovostní platby, platební a kreditní karty, CNG karty a fleet card.

Pro společnost E.ON je to již čtvrtá a pátá veřejná CNG plnící stanice s tím, že plnící stanice v Humpolci byla spuštěna do provozu na přelomu roku, ale oficiální uvedení bude na jaře. Záměrem společnosti je budovat v dalších letech 3–4 stanice ročně, a to v prostorách veřejných čerpacích stanic.

Z TZ E.ON
K plnicí stanici v Písku uvádí Motor Jikov
Společnost ČSAD Autobusy České Budějovice provozuje i příměstskou autobusovou dopravu a městskou hromadnou dopravu v Písku. Zde budou do ostrého městského provozu nasazeny dva autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).

Umožní to nová plnicí stanice v písecké průmyslové zóně Jitexu. Provozovatelem první veřejné plnicí stanice CNG na Písecku je zlínská společnost ZLINER ENERGY, a. s. Výhradním dovozcem a dodavatelem technologického zařízení od německého výrobce Schwelm Anlagentechnik GmbH do ČR je společnost MOTOR JIKOV Strojírenská a.s. v Soběslavi. Tato společnost se zabývá vývojem, výrobou a instalací kompletního sortimentu plnicích technologií CNG – od domácích, přes firemní až po veřejné plničky a zajišťuje také servis těchto zařízení.
Podrobně na www.motorjikov.com.
Také viz strany dodavatele stavby www.koci.eu a www.zlinerenergy.cz