První použití čipových karet pro odbavování v autobusech MHD v městě Kladně zahájil dopravce
První použití čipových karet pro odbavování v autobusech MHD v městě Kladně zahájil dopravce
První použití čipových karet pro odbavování v autobusech MHD v městě Kladně zahájil dopravce ČSAD KLADNO a.s. 1.července 2000. Novým odbavovacím zařízením s integrovanou čtečkou čipových karet od firmy Mikroelektronika bylo vybaveno 60 autobusů obsluhujících městské linky. Cestujícím bylo nabídnuto odbavení za jednotlivé jízdné hotově ve voze, nebo levněji odečtem z čipové karty. V další nabídce bylo šest druhů předplatních kuponů od žákovského měsíčního, přes různé nabídky množstevních po seniorské pro jízdy za jednu Kč. Pro nejširší použití je v nabídce přenosná karta rodinná. Na všechny karty je současně možnost vložení peněz do elektronické peněženky. S výjimkou jízdného placeného hotově je umožněn přestup zdarma nebo za zvýhodněný tarif. Nástup do vozidel je pouze předními dveřmi a každý cestující je evidován, bud přiložením čipové karty nebo odbaven řidičem při hotovostní platbě. Odbavování ve voze je pouze doplnkové a není cenově zvýhodněno. Ze 75 tisíc obyvatel Kladna si v krátké době zakoupilo přes 20 tisíc cestujících čipovou kartu. Při ročním přepravení cca 11 milionů cestujících bylo odbavení čipovou kartou.

V průběhu roku 2001 bylo nové odbavovací zařízení namontováno i do dalších 110 autobusů ČSAD Kladno, které jsou využívány pro obsluhu příměstských linek. Vně města byla umožněna platba jízdného odečtem z elektronické peněženky se slevou 5% proti platbě v hotovosti. V obvodu MHD Kladno bylo od srpna 2001 u většiny příměstských linek rozšířeno i odbavování na kupony MHD. Současně byla připravována integrace městských a příměstských linek v souvislém území zahrnujícím území města Kladna a okolních obcí. Projekt byl odsouhlasen a podpořen Magistrátem města Kladna a schválen název Kladenská integrovaná doprava (KLID). Realizace je po projednání s odborem dopravy Středočeského kraje prováděna v postupných krocích. K lednu 2004 propojují integrované linky město Kladno s druhým největším městem regionu Slaným a dalších 11 okolních obcí. V obsluhovaném území žije cca 110 tisíc obyvatel, počet čipových karet překročil 30 tisíc a procento cestujících odbavovaných hotově pokleslo pod 25% z očekávaného počtu přes 13 milionu přepravených cestujících za rok. V plné integraci je 18 linek, z nichž 6 vyjíždí mimo obvod města do zaintegrovaného území. Preferován je taktový jízdní řád. Odbavování probíhá za tarif MHD, zastávky jsou zařazeny do čtyř pásem. Základní jednotlivé jízdné odečítané z karty pro jízdu v jednom pásmu je 8 Kč, pro dvě pásma 10 Kč, pro tři pásma 13 Kč a pro jízdu přes čtyři pásma 21 Kč. Při hotovostním odbavení je platba zvýšena o 2 Kč. Původní nabídka kuponů pro období kalendářního měsíce byla rozšířena o dvou a tříměsíční, současně bylo zavedeno plovoucí období s možností začátku platnosti v libovolný den v měsíci. Tím byly odstraněny pravidelné fronty v předprodejích na přelomu měsíce. Mimo obvod města Kladna je cestujícím, kteří nemají v dosahu pravidelného dojíždění některou z předprodejních kanceláří, umožněno dobíjení elektronické peněženky v autobusech.

Výše tarifu byla nastavena při zahájení provozu v roce 2000 a nebyla dosud měněna. Pro letošní rok po vyhodnocení vlivu zvýšených cen vstupů, zejména spotřebních daní u pohonných hmot a snížením počtu položek zařazených v nižší sazbě DPH bude projednána s Magistrátem města Kladna možná úprava tarifu, případně navýšení pouze některých druhů jízdného.

Současně probíhá projekt zapojení do integrace dalších dopravců. V prvním čtvrtletí 2004 bude spuštěn zkušební provoz vzájemné akceptace čipových karet s dopravcem PROBO TRANS Beroun s.r.o. Program pro zpracování dat z odbavovacích strojků a následný clearing řeší ve spolupráci s dopravci firma ČSAD SVT Praha s.r.o. Cílem je přepravit cestujícího na jeden jízdní doklad. Dalším úcastníkem tohoto projektu jsou ČD a.s., které hodlají umožnit držitelům čipových karet při přestupech z autobusu na železnici na vybraných tratích v regionu platbu z elektronické peněženky.

Základní výhodou systému je evidence. Každý cestující je evidován nejen při nástupu jízdy, ale i při přestupu přikládá kartu ke čtečce. Je tak zaznamenán každý nástup do vozidla v konkrétní zastávce, na konkrétní lince, spoji a čase a současně údaj o cílovém tarifním pásmu. Podle těchto podrobných údajů je zpracováván jízdní řád, vedení tras a nasazování potřebné vozové kapacity.

Ludomír Landa,ČSAD KLADNO a.s.