Na začátku září dokončil Dopravní podnik města Brna třetí fázi modernizace tramvajové vozovny Pisárky. Ještě letos město plánuje investovat do nových zelených kolejí, přístřešků pro cestující na zastávkách, zázemí pro řidiče na konečných zastávkách a bezbariérových úprav.
Na začátku září dokončil Dopravní podnik města Brna třetí fázi modernizace tramvajové vozovny Pisárky. Ještě letos město plánuje investovat do nových zelených kolejí, přístřešků pro cestující na zastávkách, zázemí pro řidiče na konečných zastávkách a bezbariérových úprav.
Modernizace vozovny v Pisárkách
Dopravní podnik města Brna (DPMB) dokončil třetí fázi modernizace pisárecké vozovny. Díky nově postavené vratné smyčce tramvaje nemusí při návratu do vozovny zajíždět až na vzdálené Mendlovo náměstí. V areálu vozovny DPMB zmodernizoval odstavnou plochu pro tramvaje a vzniklo i největší kolejové rozvětvení s automatizovanými výhybkami v Česku. Realizace projektu za 678 miliónů korun začala v lednu loňského roku. DPMB zažádal o dotaci z Operačního programu Doprava, která by mohla pokrýt až 81 procent této částky.
Třetí fáze modernizace vozovny v Pisárkách obnášela stavbu vratné smyčky a řadu dalších velkých stavebních úprav. Vedle smyčky ležící na mostní konstrukci dopravní podnik také zmodernizoval odstavnou plochu pro tramvaje před vozovnou a rozšířil kolejové stání. Unikátem je nově zbudované kolejové rozvětvení, které napojuje všech patnáct kolejí z vozovny na hlavní trasu tramvaje číslo 1. Tato kolejová harfa opatřená elektrickými výhybkami je při délce 105 metrů v rámci tramvajových vozoven největší v České republice.
"Práce, které souvisí s propojením terminálu s multifukční halou ARENA BRNO, nejsou součástí modernizace vozovny a budou pokračovat v návaznosti na postup stavby. Jedná se o novou zastávku Lipová směr centrum včetně přístupového schodiště, oplocení prostoru smyčky, budoucí přístup k lanovce a schodiště i bezbariérová rampa pro přístup k hale,“ řekl Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.
Stavební úpravy krytu tramvajových tratí – zelené koleje na Palackého třídě a ulici Purkyňova
V souvislosti se stále špatnými klimatickými podmínkami ve městech a s ohledem na pozitivní ohlasy na realizaci vegetačního povrchu zelených pásů podél kolejí na ulici Nové sady se DPMB rozhodl pro rozvoj těchto krytů i v dalších brněnských ulicích. Město na tvorbu zelených ploch poskytne 6 milionů korun. Ještě v letošním roce tak dojde ke změně krytu tramvajových tratí na rušných komunikacích. Konkrétně na Palackého třídě nahradí betonové panely umělý travnatý povrch o velikosti 247,5 m2 a na ulici Purkyňova bude 475,2 m2 osázeno suchomilnými rostlinami.
Přístřešky pro cestující
Jde především o vybudování chybějících přístřešků pro cestující na zastávkách sítě MHD v Brně, které postupně vznikají od roku 2019. „Uvědomujeme si, že úroveň cestování je dána nejen kvalitou služeb a vozů dopravce, ale i kvalitou navazující infrastruktury, kterou prostor pro cestující rozhodně je. Rozšířením počtu zastávek s přístřeškem pro cestující tak dojde k výraznému zlepšení komfortu při cestování. Brno poskytne 6 milionů korun, za které bude vybudováno okolo 15 dalších přístřešků včetně stavebních přípravných prací. S realizací se začne ještě letos. Počítá se například s výstavbou přístřešku na zastávce Lesná – nádraží nebo smyčka Rakovecká,“ uvedl radní pro dopravu Petr Kratochvíl.
Konečné stanice – přístřešky pro cestující a zázemí pro řidiče
Je nutné postupně obměnit současné zastaralé přístřešky pro cestující a sociální zázemí pro řidiče DPMB na konečných stanicích v síti MHD. Na obnovu objektů původně ze 70. a 80. let Brno poskytne 11 milionů korun. Nový přístřešek bude vždy umístěn v ploše původní stavby a bude bezbariérový. Do konce letošního roku se dočká realizace objekt v Útěchově, v příštím roce pak přijdou na řadu například konečné stanice Černého, Kalvodova nebo tramvajová smyčka Zemědělská.
Bezbariérové úpravy zastávky Hluboká a chodníku na ulici Laštůvkova
Na základě poznatků a doporučení Poradního sboru Rady města Brna pro bezbariérové Brno dojde k realizaci bezbariérové úpravy chodníku na ulici v úseku Laštůvkova–Odbojářská. "Jedná se zejména o místa určená pro přecházení. Město na úpravy poskytne 1 600 000 korun, přičemž ještě letos se připraví projektová dokumentace a v roce 2025–2026 proběhne samotná realizace,“ nastínil náměstek primátorky Filip Chvátal. „V případě zastávky Hluboká poskytne město Dopravnímu podniku města Brna dotaci ve výši 5 700 000 korun, která bude použita na realizaci bezbariérových úprav a kompletní modernizaci tramvajových zastávek v obou směrech. Hotovo by mělo být ještě letos.“
Dopravní uzel MHD Stará osada – doplnění prostředků pro vedení nevidomých
V současné době je připravována technická studie Bezbariérové řešení dopravního uzlu Stará osada. Jedná se o dlouhodobější řešení. Brno proto poskytne 1 500 000 korun na dočasné úpravy, které na dopravním uzlu Stará osada zlepší orientaci osob se zrakovým znevýhodněním. Půjde zejména o doplnění hmatných a kontrastních prvků. Předpokládaná doba realizace je podzim 2024.
Rada města Brna schválila na tyto stavební úpravy 31 800 000 korun. Poskytnutí příspěvků musí ještě schválit zářijové zastupitelstvo.