Od 19.9.2006 je pro české autobusové dopravce závazná úmluva o mezinárodní přepravě zavazel a cestujících - Úmluva CVR
Od 19.9.2006 je pro české autobusové dopravce závazná úmluva o mezinárodní přepravě zavazel a cestujících - Úmluva CVR
Dne 19.9.2006 byla vyhlášena jako Sdělení MZV č. 91/2006 v částce č. 44 Sbírky mezinárodních smluv Úmluva CVR. Jedná se o Úmluvu o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční přepravě cestujících a zavazadel a byla vypracována na úrovni EHK OSN, podobně jako tomu bylo i u Úmluvy o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě (Úmluva CMR – Ženeva, 1956). Podmínkou nabytí účinnosti Úmluvy CVR bylo dle čl. 25 uložení ratifikačních listin 5 států. Účinnost podle tohoto kritéria CVR nabyla dne 12.4.1994. Členskými státy Úmluvy jsou v současnosti státy Bosna a Hercegovina (datum ratifikace 12.1.1994), Černá Hora (doposud nejsou nám známy detaily právního nástupnictví tohoto nového státu v otázce Úmluvy CVR), Česká republika (2.6.1993), Chorvatsko (3.8.1992), Lotyšsko (14.1.1994), Slovensko (28.5.1993), Srbsko (12.3.2001) a Ukrajina (17.5.2005).
Úprava obsažená v CVR se vztahuje na každou smlouvu o mezinárodní přepravě cestujících v silniční autobusové dopravě a zabývá se především tématikou odpovědnosti dopravce za škodu, která vznikla zraněním nebo jiným poškozením tělesného či duševního zdraví poškozeného v důsledku nehody, k níž došlo v souvislosti s přepravou, buď v době, kdy byl cestující ve vozidle, nebo v době, kdy nastupoval do vozidla, resp. z něj vystupoval, a dále odpovědnosti v souvislosti s nakládkou či vykládkou zavazadla a jeho přepravou.
Dle vyjádření Ministerstva dopravy „není úprava obsažená v CVR komplexní a ani dostatečně vyčerpávající právní normou. Soustřeďuje se totiž pouze na určité body související s problematikou přepravní smlouvy cestujících a zavazadel. Tento jev však není neobvyklý u obdobných mezinárodních smluv uzavíraných v mezinárodní dopravě. Zřetelný je vliv Úmluvy CMR na znění a úpravu obsaženou v Úmluvě CVR. Na rozdíl od CMR, však v CVR nejsou upraveny podmínky vzniku přepravní smlouvy a upraveny nejsou ani dokumenty o přepravě. Z tohoto důvodu se i při platnosti a účinnosti Úmluvy CVR otázka vzniku přepravní smlouvy a přepravního vztahu řídí vnitrostátním právním řádem. Největší slabina této Úmluvy spočívá v tom, že je k dispozici pouze její teoretická podoba, která však v praxi fakticky nikdy nebyla uplatňována. Především z tohoto důvodu je poměrně nesnadné správně posoudit všechny dopady její aplikace v praxi. Dále je pro Úmluvu CVR charakteristické, že byla přijata pouze velmi omezeným počtem států a i z tohoto důvodu je její praktický dopad nepatrný.“
Nicméně vyhlášením ve Sbírce zákonů, resp. mezinárodních smluv se Úmluva CVR stala od 19.9.2006 pro všechny autobusové dopravce vykonávající mezinárodní dopravu osob závaznou, pokud se přeprava uskuteční po území nejméně dvou států a je-li místo odjezdu nebo místo cílové nebo obě tato místa na území jednoho ze smluvních států. Úmluva CVR stanovuje pro dopravce řadu povinností – vydání individuální nebo společné jízdenky, vydání zavazadlového lístku, řádné zpětné předání převzatého zavazadla, uložení nevyzvednutého zavazadla atd. Nejpodstatnější je však odpovědnost dopravce za škodu, která by vznikla zraněním nebo jiným poškozením cestujícího v důsledku nehody. Celková částka náhrady, kterou je dopravce povinen zaplatit v důsledku jedné události může dosáhnout až limitní částky 250.000,- zlatých franků na jednoho poškozeného, přičemž tato částka nezahrnuje soudní ani jiné náklady, jejichž zaplacení může být dopravci rovněž uloženo. Dále je např. dopravce povinen nahradit škodu za úplnou nebo částečnou ztrátu zavazadla nebo za jeho poškození, a to až do výše 500,- franků za jedno zavazadlo, maximálně však 2.000,- franků na jednoho cestujícího. Frankem uvedeným v Úmluvě CVR se rozumí zlatý frank o váze 10/31 gramů a ryzosti 0,900 (přibližně 50,- Kč).
Ministerstvo dopravy k Úmluvě CVR dále uvádí: „Závažná skutečnost, kterou při mapování této problematiky musíme zohlednit je, že v dané oblasti – mezinárodní silniční autobusová přeprava – v současnosti na evropském kontinentě neexistuje jiná úmluva, která by obsahovala harmonizovanou úpravu přepravní smlouvy. Naopak v ostatních dopravních odvětvích byly již v minulosti příslušné mezinárodní úmluvy vypracovány a relativně široce přijaty, navíc se podle nich i v praxi řídí smluvní vztahy s mezinárodním prvkem. V odvětví silniční dopravy je stávající situace taková, že se projevuje výrazná dichotomie mezi oblastí nákladní dopravy a osobní dopravy – v nákladní silniční dopravě již léta v praxi funguje Úmluva CMR, z níž vycházela následně i Úmluva CVR, ta však nenašla širší přijetí mezi státy a v praxi se de facto nepoužívá. Z výše popsaného je zřejmý velký potenciál Úmluvy CVR při současné absenci jiné obdobné úmluvy, záleží však více méně na vůli a aktivitě jednotlivých států na evropském kontinentě jaká bude její budoucnost.“
Odborníci na tuto problematiku navrhují s ohledem na současný stav Úmluvy CVR různé kroky, které by mohly vést ke zdokonalení její právní úpravy. Je každopádně nezbytná revize Úmluvy v oblasti limitů náhrady škody, které jsou stanoveny ve zlatých francích a bylo by proto potřeba provést úpravu na jednotky zvláštního práva čerpání (v EUR), čímž by se tyto limity podstatně snížily. Úmluva by měla být doplněna o podmínky vzniku přepravní smlouvy a měla by upravovat i dokumenty o přepravě. Vzhledem k tomu, že členskými státy jsou pouze země střední a východní Evropy, tedy státy náležející k dřívějšímu socialistickému bloku a následnické státy Jugoslávie, význam Úmluvy CVR by byl zcela jistě posílen rozšířením počtu signatářských států. Na druhé straně však s ohledem na možnou úpravu práv cestujících v silniční dopravě na úrovni EU hrozí případná kolize s Úmluvou CVR a je proto nezbytné konzultovat jakýkoliv další postup i s orgány Evropské unie. V diskusi odborné veřejnosti se vyskytl i návrh, aby Česká republika vypověděla Úmluvu CVR, neboť její znění nebylo revidováno více jak 30 let a obsahuje řadu nedostatků, jejichž náprava by byla zdlouhavá a náročná.
Nejrychlejším řešením vzniklé situace, která vyhlášením Úmluvy CVR ve Sbírce zákonů, resp. mezinárodních smluv nastala, by byla pro autobusové dopravce možnost uzavírat pojištění CVR, kterým by byly kryty stanovené vysoké limity náhrady škod. Sdružení ČESMAD BOHEMIA zahájilo v tomto smyslu jednání s pojišťovnami se snahou vyvinout nový produkt a dopravcům ho nabídnout. O všech novinkách, které se Úmluvy CVR budou týkat, budeme průběžně informovat na webových stránkách www.prodopravce.cz. K dispozici je zde i plné znění Úmluvy CVR. Bude rovněž zveřejněn právní rozbor Úmluvy CVR, který přislíbil vypracovat odborník na dopravní legislativu Dr. Václav Roubal.
Jaroslava Černá, vedoucí odboru nákladní a osobní dopravy ČESMAD BOHEMIA 1.11.2006
Úprava obsažená v CVR se vztahuje na každou smlouvu o mezinárodní přepravě cestujících v silniční autobusové dopravě a zabývá se především tématikou odpovědnosti dopravce za škodu, která vznikla zraněním nebo jiným poškozením tělesného či duševního zdraví poškozeného v důsledku nehody, k níž došlo v souvislosti s přepravou, buď v době, kdy byl cestující ve vozidle, nebo v době, kdy nastupoval do vozidla, resp. z něj vystupoval, a dále odpovědnosti v souvislosti s nakládkou či vykládkou zavazadla a jeho přepravou.
Dle vyjádření Ministerstva dopravy „není úprava obsažená v CVR komplexní a ani dostatečně vyčerpávající právní normou. Soustřeďuje se totiž pouze na určité body související s problematikou přepravní smlouvy cestujících a zavazadel. Tento jev však není neobvyklý u obdobných mezinárodních smluv uzavíraných v mezinárodní dopravě. Zřetelný je vliv Úmluvy CMR na znění a úpravu obsaženou v Úmluvě CVR. Na rozdíl od CMR, však v CVR nejsou upraveny podmínky vzniku přepravní smlouvy a upraveny nejsou ani dokumenty o přepravě. Z tohoto důvodu se i při platnosti a účinnosti Úmluvy CVR otázka vzniku přepravní smlouvy a přepravního vztahu řídí vnitrostátním právním řádem. Největší slabina této Úmluvy spočívá v tom, že je k dispozici pouze její teoretická podoba, která však v praxi fakticky nikdy nebyla uplatňována. Především z tohoto důvodu je poměrně nesnadné správně posoudit všechny dopady její aplikace v praxi. Dále je pro Úmluvu CVR charakteristické, že byla přijata pouze velmi omezeným počtem států a i z tohoto důvodu je její praktický dopad nepatrný.“
Nicméně vyhlášením ve Sbírce zákonů, resp. mezinárodních smluv se Úmluva CVR stala od 19.9.2006 pro všechny autobusové dopravce vykonávající mezinárodní dopravu osob závaznou, pokud se přeprava uskuteční po území nejméně dvou států a je-li místo odjezdu nebo místo cílové nebo obě tato místa na území jednoho ze smluvních států. Úmluva CVR stanovuje pro dopravce řadu povinností – vydání individuální nebo společné jízdenky, vydání zavazadlového lístku, řádné zpětné předání převzatého zavazadla, uložení nevyzvednutého zavazadla atd. Nejpodstatnější je však odpovědnost dopravce za škodu, která by vznikla zraněním nebo jiným poškozením cestujícího v důsledku nehody. Celková částka náhrady, kterou je dopravce povinen zaplatit v důsledku jedné události může dosáhnout až limitní částky 250.000,- zlatých franků na jednoho poškozeného, přičemž tato částka nezahrnuje soudní ani jiné náklady, jejichž zaplacení může být dopravci rovněž uloženo. Dále je např. dopravce povinen nahradit škodu za úplnou nebo částečnou ztrátu zavazadla nebo za jeho poškození, a to až do výše 500,- franků za jedno zavazadlo, maximálně však 2.000,- franků na jednoho cestujícího. Frankem uvedeným v Úmluvě CVR se rozumí zlatý frank o váze 10/31 gramů a ryzosti 0,900 (přibližně 50,- Kč).
Ministerstvo dopravy k Úmluvě CVR dále uvádí: „Závažná skutečnost, kterou při mapování této problematiky musíme zohlednit je, že v dané oblasti – mezinárodní silniční autobusová přeprava – v současnosti na evropském kontinentě neexistuje jiná úmluva, která by obsahovala harmonizovanou úpravu přepravní smlouvy. Naopak v ostatních dopravních odvětvích byly již v minulosti příslušné mezinárodní úmluvy vypracovány a relativně široce přijaty, navíc se podle nich i v praxi řídí smluvní vztahy s mezinárodním prvkem. V odvětví silniční dopravy je stávající situace taková, že se projevuje výrazná dichotomie mezi oblastí nákladní dopravy a osobní dopravy – v nákladní silniční dopravě již léta v praxi funguje Úmluva CMR, z níž vycházela následně i Úmluva CVR, ta však nenašla širší přijetí mezi státy a v praxi se de facto nepoužívá. Z výše popsaného je zřejmý velký potenciál Úmluvy CVR při současné absenci jiné obdobné úmluvy, záleží však více méně na vůli a aktivitě jednotlivých států na evropském kontinentě jaká bude její budoucnost.“
Odborníci na tuto problematiku navrhují s ohledem na současný stav Úmluvy CVR různé kroky, které by mohly vést ke zdokonalení její právní úpravy. Je každopádně nezbytná revize Úmluvy v oblasti limitů náhrady škody, které jsou stanoveny ve zlatých francích a bylo by proto potřeba provést úpravu na jednotky zvláštního práva čerpání (v EUR), čímž by se tyto limity podstatně snížily. Úmluva by měla být doplněna o podmínky vzniku přepravní smlouvy a měla by upravovat i dokumenty o přepravě. Vzhledem k tomu, že členskými státy jsou pouze země střední a východní Evropy, tedy státy náležející k dřívějšímu socialistickému bloku a následnické státy Jugoslávie, význam Úmluvy CVR by byl zcela jistě posílen rozšířením počtu signatářských států. Na druhé straně však s ohledem na možnou úpravu práv cestujících v silniční dopravě na úrovni EU hrozí případná kolize s Úmluvou CVR a je proto nezbytné konzultovat jakýkoliv další postup i s orgány Evropské unie. V diskusi odborné veřejnosti se vyskytl i návrh, aby Česká republika vypověděla Úmluvu CVR, neboť její znění nebylo revidováno více jak 30 let a obsahuje řadu nedostatků, jejichž náprava by byla zdlouhavá a náročná.
Nejrychlejším řešením vzniklé situace, která vyhlášením Úmluvy CVR ve Sbírce zákonů, resp. mezinárodních smluv nastala, by byla pro autobusové dopravce možnost uzavírat pojištění CVR, kterým by byly kryty stanovené vysoké limity náhrady škod. Sdružení ČESMAD BOHEMIA zahájilo v tomto smyslu jednání s pojišťovnami se snahou vyvinout nový produkt a dopravcům ho nabídnout. O všech novinkách, které se Úmluvy CVR budou týkat, budeme průběžně informovat na webových stránkách www.prodopravce.cz. K dispozici je zde i plné znění Úmluvy CVR. Bude rovněž zveřejněn právní rozbor Úmluvy CVR, který přislíbil vypracovat odborník na dopravní legislativu Dr. Václav Roubal.
Jaroslava Černá, vedoucí odboru nákladní a osobní dopravy ČESMAD BOHEMIA 1.11.2006