ČESMAD BOHEMIA má k dispozici tři právní rozbory, které ukazují na chybný výklad Ministerstva dopravy ohledně prolomení 12ti tunové hranice pro platbu elektronického mýta. Přidáno: Stanovisko Autoklubu ČR k předmětnému problému.
ČESMAD BOHEMIA má k dispozici tři právní rozbory, které ukazují na chybný výklad Ministerstva dopravy ohledně prolomení 12ti tunové hranice pro platbu elektronického mýta. Přidáno: Stanovisko Autoklubu ČR k předmětnému problému.
ČESMAD BOHEMIA: Podle ministerského výkladu podléhají výkonovému zpoplatnění i vozidla do 12 tun, mají-li tažné zařízení a v technickém průkazu uvedeno, že v soupravě mohou dosáhnout vyšší hmotnosti, a to i v případě, že jedou sólo. V praxi to pak znamená, že 2 identická vozidla jedoucí po téže dálnici mají naprosto odlišné podmínky.
Vzhledem k tomu, že všechny nám dostupné právní názory se shodují v tom, že povinnost platit elektronické mýto existuje pouze u vozidel, jejichž maximální hmotnost na silnici reálně dosáhne 12 t, a nikoliv u vozidel, u kterých montáž tažného zařízení pouze hypoteticky dovoluje tuto hranici překročit při zapojení do soupravy, je nevyhnutelné, aby v tomto sporném výkladu zákona došlo k precedentnímu soudnímu rozhodnutí. ČESMAD BOHEMIA je připraven poskytnout dopravní firmě, která se z tohoto důvodu obrátí na soud, právní pomoc.
V případě, že soudní rozhodnutí potvrdí námi získané právní analýzy, budeme od státu vyžadovat vrácení neoprávněně inkasovaných plateb za mýtné.
Tisková zpráva Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, Praha dne 25. ledna 2007
Stanovisko Autoklubu ČR k předmětnému problému.
§ 22 odst. 2 zákona č. 13/1997., o pozemních komunikacích, stanoví:
"Užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem nejméně se čtyřmi koly, jehož největší povolená hmotnost činí nejméně 12 tun, nebo jízdní soupravou, jejíž největší povolená hmotnost činí nejméně 12 tun (dále jen "vozidlo v systému elektronického mýtného"), podléhá úhradě mýtného."
Pojem "jízdní souprava" je definován ve dvou právních předpisech:
v § 2 písm. i) zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu: "Jízdní souprava je souprava složená z jednoho nebo více motorových vozidel a z jednoho nebo více přípojných vozidel.",
v § 1 písm. c) vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích: "jízdní souprava - spojení motorového vozidla (dále jen "tažné vozidlo") s jedním přípojným vozidlem nebo s více přípojnými vozidly."
Technický průkaz silničního motorového vozidla a přípojného vozidla obsahuje mj. tyto rubriky:
- největší technicky přípustná povolená hmotnost jízdní soupravy (kg),
- spojovací zařízení - druh - typ.
Z uvedených definic pojmu "jízdní souprava" vyplývá, že o jízdní soupravu jde jedině tehdy, je-li motorové vozidlo spojeno s přípojným vozidlem. O jízdní soupravu tedy naopak nejde, je-li motorové vozidlo sice vybaveno spojovacím zařízením, avšak k motorovému vozidlu není připojeno přípojné vozidlo.
Proto pro motorové vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřekračující 12 tun, i když je vybaveno spojovacím zařízením, avšak jede bez přípojného vozidla, postačí úhrada poplatku za užití dálnice nebo silnice pro motorová vozidla ve formě dálničního poplatku; motorové vozidlo tedy nemusí být vybaveno elektronickým palubním zařízením pro úhradu mýtného.
Bude-li však k motorovému vozidlu o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 12 t připojeno přípojné vozidlo, jehož hmotnost je tak velká, že největší povolená hmotnost takto vzniklé soupravy činí nejméně 12 t, pak je vybavení motorového vozidla elektronickým palubním zařízením nutné a za jízdu soupravy se platí mýtné.
Vybírat mýto za jízdu motorového vozidla o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 12 t jen proto, že toto vozidlo je vybaveno spojovacím zařízením a v technickém průkazu je zapsána největší přípustná povolená hmotnost jízdní soupravy (pokud však nejde o jízdní soupravu s největší povolenou hmotností nejméně 12 t), odporuje příslušným právním ustanovením a vybírání mýta je neodůvodněné a protiprávní.
Václav Špička, Autoklub ČR
Vzhledem k tomu, že všechny nám dostupné právní názory se shodují v tom, že povinnost platit elektronické mýto existuje pouze u vozidel, jejichž maximální hmotnost na silnici reálně dosáhne 12 t, a nikoliv u vozidel, u kterých montáž tažného zařízení pouze hypoteticky dovoluje tuto hranici překročit při zapojení do soupravy, je nevyhnutelné, aby v tomto sporném výkladu zákona došlo k precedentnímu soudnímu rozhodnutí. ČESMAD BOHEMIA je připraven poskytnout dopravní firmě, která se z tohoto důvodu obrátí na soud, právní pomoc.
V případě, že soudní rozhodnutí potvrdí námi získané právní analýzy, budeme od státu vyžadovat vrácení neoprávněně inkasovaných plateb za mýtné.
Tisková zpráva Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, Praha dne 25. ledna 2007
Stanovisko Autoklubu ČR k předmětnému problému.
§ 22 odst. 2 zákona č. 13/1997., o pozemních komunikacích, stanoví:
"Užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem nejméně se čtyřmi koly, jehož největší povolená hmotnost činí nejméně 12 tun, nebo jízdní soupravou, jejíž největší povolená hmotnost činí nejméně 12 tun (dále jen "vozidlo v systému elektronického mýtného"), podléhá úhradě mýtného."
Pojem "jízdní souprava" je definován ve dvou právních předpisech:
v § 2 písm. i) zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu: "Jízdní souprava je souprava složená z jednoho nebo více motorových vozidel a z jednoho nebo více přípojných vozidel.",
v § 1 písm. c) vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích: "jízdní souprava - spojení motorového vozidla (dále jen "tažné vozidlo") s jedním přípojným vozidlem nebo s více přípojnými vozidly."
Technický průkaz silničního motorového vozidla a přípojného vozidla obsahuje mj. tyto rubriky:
- největší technicky přípustná povolená hmotnost jízdní soupravy (kg),
- spojovací zařízení - druh - typ.
Z uvedených definic pojmu "jízdní souprava" vyplývá, že o jízdní soupravu jde jedině tehdy, je-li motorové vozidlo spojeno s přípojným vozidlem. O jízdní soupravu tedy naopak nejde, je-li motorové vozidlo sice vybaveno spojovacím zařízením, avšak k motorovému vozidlu není připojeno přípojné vozidlo.
Proto pro motorové vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřekračující 12 tun, i když je vybaveno spojovacím zařízením, avšak jede bez přípojného vozidla, postačí úhrada poplatku za užití dálnice nebo silnice pro motorová vozidla ve formě dálničního poplatku; motorové vozidlo tedy nemusí být vybaveno elektronickým palubním zařízením pro úhradu mýtného.
Bude-li však k motorovému vozidlu o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 12 t připojeno přípojné vozidlo, jehož hmotnost je tak velká, že největší povolená hmotnost takto vzniklé soupravy činí nejméně 12 t, pak je vybavení motorového vozidla elektronickým palubním zařízením nutné a za jízdu soupravy se platí mýtné.
Vybírat mýto za jízdu motorového vozidla o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 12 t jen proto, že toto vozidlo je vybaveno spojovacím zařízením a v technickém průkazu je zapsána největší přípustná povolená hmotnost jízdní soupravy (pokud však nejde o jízdní soupravu s největší povolenou hmotností nejméně 12 t), odporuje příslušným právním ustanovením a vybírání mýta je neodůvodněné a protiprávní.
Václav Špička, Autoklub ČR