Nový ministr dopravy Petr Bendl otevřel diskuzi o možnosti odložit vzhledem k tíživé hospodářské situaci rozšíření mýtné povinnosti pro vozidla od 3,5 t. Každé další zvyšování nákladů je dnes pro firmy opravdu smrtelným nebezpečím, a je proto rozumný jeho odklad. Poněkud nelogicky vyznívá i názor snížit sazby mýtného pro lehčí nákladní automobily tak, aby jejich vlastníci v průměru neplatili více než teď za dálniční známky. Výsledkem by byl nižší příjem do státního rozpočtu, neboť elektronický výběr mýtného je nákladnější než ony klasické dálniční známky.

ČESMAD BOHEMIA ovšem upozorňuje, že daleko zásadnější dopad do makroekonomiky i mikroekonomiky firem by mělo rozšíření mýta na silnice nižších tříd. Rozšíření systému by bylo finančně velmi nákladné a není zatím vůbec zpracováno, zda by jeho výnosy alespoň pokryly náklady na vybudování a provoz. Zpoplatnění silnic nižších tříd by zato zcela jistě významně zdražilo zásobování a zvýšilo většině firem náklady na dopravu. Po zkušenostech se zavedením elektronického mýta na dálnicích, které mělo odklonit tranzitní dopravu a posílit zájem o železnici, což se ukázalo jako naprostá utopie, je rovněž značně pochybný jeho dopad na regulaci místní dopravy.

Martin Felix