vyjádření Ministerstva dopravy.
vyjádření Ministerstva dopravy.
Viz první materiál k tématu: Do Chorvatska a Turecka jen s autobusy minimálně EURO1.
ČESMAD BOHEMIA:
Dne 20.4.2007 jsme uveřejnili podrobné informace k technickým požadavkům uplatňovaným na autobusy a autokary v režimu Dohody INTERBUS, které vstoupily v platnost od 1.1.2007 a které zní:„Od 1.1.2007 smějí být používány pouze autobusy a autokary poprvé zaregistrované po 1.10.1993 (EURO 1).“
Od 1.1.2007 jsou smluvními státy Dohody INTERBUS všechny členské země Evropské unie (kolektivní člen), Chorvatsko a Turecko. Dohoda INTERBUS se netýká příležitostných přeprav prováděných na vlastní účet a v rámci dohody INTERBUS není řešena ani kyvadlová přeprava osob. Doklad, který prokazuje datum první registrace (popř. datum výroby) motorového vozidla, musí být umístěn ve vozidle tak, aby mohl být předložen na výzvu pověřeného kontrolora. V případě, že byl motor autobusu nahrazen novým motorem, bude doklad uvedený výše nahrazen dokladem, jímž se prokazuje, že nový motor vyhovuje typovým předpisům.
K ustanovením, která jsou vyjmenována v předchozím odstavci, potřebují autobusoví dopravci vědět, jaké druhy dokladů budou smluvní strany dohody INTERBUS uznávat a u kterých druhů nepravidelných přeprav osob nebudou smluvními stranami technické požadavky EURO 1 na autobusy uplatňovány. Proto si Sdružení ČESMAD BOHEMIA dne 19.4.2007 vyžádalo závazné stanovisko od Ministerstva doprava ČR.
V odpovědi, kterou Sdružení ČESMAD BOHEMIA obdrželo od Ministerstva dopravy dne 29.5.2007, je konstatováno, že:
„Ministerstvo dopravy nemá pravomoc podávat závazný výklad právních předpisů, a to ani mezinárodních smluv, jejichž správu má v kompetenci. Tuto pravomoc mají v ČR pouze soudy. Vaše dotazy jsme postoupili Generálnímu sekretariátu Rady Evropské unie, který je depozitářem Dohody INTERBUS a jehož výklad by měl mít velkou váhu i pro postoj ostatních členských zemí Dohody INTERBUS. Zároveň jsme se obrátili na kompetentní orgány Chorvatska a Turecka, s cílem získat jejich stanovisko k interpretaci a aplikaci Dohody INTERBUS. O obdržení odpovědí Vás budeme neprodleně informovat.“I přes výše uvedené však Ministerstvo dopravy své stanovisko k našim dotazům zaslalo s tím, že z pozice MD nelze nijak zaručit, že výklad ostatních smluvních stran Dohody INTERBUS bude naprosto totožný.
Otázky i odpovědi uvádíme vždy v plném znění, přičemž vyjádření Ministerstva dopravy je vždy uvedeno kurzívou. Závěrem ke každé otázce a odpovědi připojujeme krátké shrnutí problému.
1. Jakým oficiálním způsobem mají prokazovat autobusy poprvé zaregistrované či vyrobené v období 1.10.1993 – 31.12.1993, které v osvědčení o vozidle (tzv. malý technický průkaz, který řidič vozí s sebou) mají uveden pouze rok výroby 1993, že splňují platné technické požadavky Dohody INTERBUS?
Datum první registrace vozidla se v technickém průkazu dlouho neuvádělo, až do 1.7.2001 byl v technickém průkazu uveden pouze rok výroby vozidla. V případě, že z výše uvedených důvodů není možné využít údaj uvedený v technickém průkazu, je možné využít datum vydání dokladu o registraci vozidla. Pokud však již (např. z důvodu změny vlastníka vozidla) není původně vydaný doklad o registraci vozidla k dispozici, doporučujeme, aby se dopravce obrátil s žádostí o předmětné informace na obecní úřad obce s rozšířenou působností, který vede registr vozidel. Místně příslušný je obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jejímž obvodu má bydliště vlastník vozidla. V registru vozidel je vedeno, kdy byl vystaven doklad o první registraci vozidla. Tento údaj bude vlastníkovi vozidla na jeho žádost zapsán do technického průkazu anebo dopravce obdrží zvláštní výpis obsahující uvedené informace.
V této souvislosti pro úplnost odkazujeme na znění čl. 7 odst. 1 poslední věta Přílohy 2 k Dohodě INTERBUS, v němž je stanoveno, že pokud není k dispozici datum první registrace vozidla, použije se datum jeho výroby.Shrnutí: Doklad, který by měl potvrzovat skutečnost, že autobus byl poprvé zaregistrován či vyroben v období 1.10.1993 – 31.12.1993, je velký technický průkaz vozidla či zvláštní výpis z registru vozidel. Řidič autobusu by tedy měl tento výpis či fotokopii velkého technického průkazu vozit s sebou. Jedná se však o doklady v češtině a teprve po vyjádření kompetentních orgánů Chorvatska a Turecka bude s konečnou platností stanoveno, zda tyto doklady budou smluvními stranami Dohody INTERBUS plně akceptovány.
2. Jak má vypadat oficiální doklad pro případ, že původní motor autobusu byl nahrazen novým motorem splňujícím standardy EURO 1? Existuje v tomto smyslu nějaký jednotný formulář, jímž se prokazuje, že nový motor vyhovuje typovým předpisům a autobus či autokar po této úpravě splňuje technické požadavky Dohody INTERBUS?
Emisní předpis, který motor splňuje, je uváděn v technickém průkazu. Pokud tento údaj není v technickém průkazu uveden, může splnění konkrétních emisních předpisů potvrdit pouze výrobce či jeho akreditovaný zástupce, přičemž se v případě vyhovění motoru určitým emisním podmínkám uvádí konkrétní předpis tyto podmínky obsahující, nikoliv označení EURO 1.
S ohledem na četné dotazy ze strany dopravců, zda budou existovat nějaké výjimky nebo povolenky pro dopravce, kteří mají autobus vyrobený před 1.10.1993, ale splňují emisní podmínky EURO 1, k dané problematice dále konstatujeme, že text Dohody INTERBUS žádné takové výjimky nezná. Dohoda řeší pouze v čl. 7 odst. 2 částečně obdobnou situaci, kdy byl původní motor nahrazen motorem novým, který již vyhovuje požadovaným emisním předpisům. V tomto případě by byl doklad prokazující datum první registrace motorového vozidla, příp. datum výroby motorového vozidla nahrazen nebo doplněn dokladem, jímž by se prokazovalo, že nový motor vyhovuje požadovaným emisním předpisům, jak již bylo uvedeno. Naopak, Ministerstvo dopravy zastává stanovisko, že primární roli při vyhovění technickým standardům Dohody INTERBUS hraje datum výroby, resp. první registrace po dni 1.10.1993. Údaj uvedený v závorce čl. 3 bodu 8 Přílohy 2 Dohody INTERBUS – EURO 1 – slouží pouze pro upřesnění a bezprostředně souvisí se skutečností, že od uvedeného data všechna registrovaná vozidla musí splňovat podmínky EURO 1.Shrnutí: Doklad, který by měl potvrzovat skutečnost, že původní motor autobusu byl nahrazen novým motorem splňujícím standardy EURO 1, je buď velký technický průkaz (obsahuje-li správné číslo emisního předpisu) a nebo potvrzení výrobce či jeho akreditovaného zástupce. Řidič autobusu by tedy měl toto potvrzení či fotokopii velkého technického průkazu vozit s sebou. Jedná se však o doklady v češtině a teprve po vyjádření kompetentních orgánů Chorvatska a Turecka bude s konečnou platností stanoveno, zda tyto doklady budou smluvními stranami Dohody INTERBUS plně akceptovány. Pokud autobusový dopravce provozuje autobus vyrobený před 1.10.1993, ale splňující emisní podmínky EURO 1 již při výrobě, předpokládá Sdružení ČESMAD BOHEMIA, že i když Dohoda INTERBUS takovýto případ nepopisuje, mohly by kontrolní orgány Chorvatska a Turecka obdobně jako u případů s výměnou motoru akceptovat skutečnosti uvedené buď ve velkém technickém průkaze, nebo v potvrzení výrobce či jeho akreditovaného zástupce. Opět je nutno zdůraznit, že teprve po vyjádření kompetentních orgánů Chorvatska a Turecka bude s konečnou platností stanoveno, zda i pro tyto případy budou uvedené doklady smluvními stranami Dohody INTERBUS plně akceptovány.
3. Vztahuje se povinnost používat pouze autobusy a autokary poprvé zaregistrované po 1.10.1993 i na kyvadlové přepravy osob do Chorvatska a Turecka, když Dohoda INTERBUS kyvadlovou přepravu osob neřeší?
Co se týče kyvadlové dopravy, její vztah k technickým požadavkům uplatňovaným v souladu s Dohodou INTERBUS vychází především z čl. 5 Dohody INTERBUS. Předmětný článek stanoví, že technickým požadavkům uvedeným v Příloze č. 2 Dohody INTERBUS musí vyhovovat autobusy a autokary provádějící mezinárodní příležitostnou dopravu. Mezinárodní příležitostná doprava je definována pro účely Dohody INTERBUS v čl. 3 odst. 2 takto: „Mezinárodní příležitostná doprava je přepravní služba uskutečňována mezi územími nejméně dvou Smluvních stran, která není zahrnuta pod definicí linkové dopravy ani pod definici zvláštní linkové dopravy ani pod definici kyvadlové dopravy. Tato přepravní služba může být provozována s určitou pravidelností, aniž by tím přestala být přepravní službou v příležitostné dopravě.“ Z uvedeného je možné dovodit, že technické požadavky uvedené v Příloze 2 Dohody INTERBUS, v nichž je rovněž obsažen požadavek používat od data 1.1.2007 pouze autobusy a autokary poprvé zaregistrované po 1.10.1993 (EURO 1), se nevztahuje na kyvadlovou dopravu mezi Smluvními stranami. Uvedený výklad podporuje i čl. 1 Přílohy 2 k Dohodě INTERBUS. Určité nejasnosti přináší čl. 3 Přílohy 2 k Dohodě INTERBUS, který stanoví, že pravidlům stanovícím mj. povinnost od 1.1.2007 používat pouze autobusy a autokary poprvé zaregistrované po 1.10.1993 (EURO 1) podléhají autobusy a autokary, jimiž jsou uskutečňovány v předmětném článku uvedené přepravní služby. Není tedy použit termín „mezinárodní příležitostná doprava“, nýbrž termín „přepravní služby“ (angl. „services“), který je dále rozveden ve smyslu vedení přepravy a cílových států, nikoliv však z hlediska formy či typu dopravy. Zda představuje pojem přepravní služba pouze specifickou součást mezinárodní příležitostné dopravy či nikoliv, to není z uvedeného zcela zřejmé. Za účelem zabezpečení jednotného výkladu této problematiky se Ministerstvo dopravy, jak již bylo uvedeno, obrátilo s žádostí o výklad na depozitáře Dohody INTERBUS.Shrnutí: Z textu Dohody INTERBUS lze usoudit, že na kyvadlovou dopravu osob mezi smluvními stranami se požadavek používat od 1.1.2007 pouze autobusy poprvé zaregistrované po 1.10.1993 nevztahuje. Ani v tomto případě však není k dispozici jednotný výklad a jedná se pouze pravděpodobný předpoklad.
4. Vztahuje se povinnost používat pouze autobusy a autokary poprvé zaregistrované po 1.10.1993 i na přepravy osob pro vlastní potřebu do Chorvatska a Turecka, když se Dohoda INTERBUS přepravy osob pro vlastní potřebu netýká?
Podle názoru Ministerstva dopravy, Odboru silniční dopravy se v souladu s čl. 1 odst. 4 Dohody INTERBUS nevztahuje aplikace režimu zavedeného předmětnou Dohodou na příležitostnou dopravu uskutečňovanou na vlastní účet. Uvedené vyplývá jednak z vymezení oblasti platnosti Dohody, zakotvené výslovně v již zmíněném čl. 1 odst. 4 Dohody INTERBUS a jednak to vyplývá i z ustanovení čl. 1 odst. 1 písm. a) Dohody INTERBUS, v němž je požadována úplatnost poskytování služby. Jelikož se v souladu s uvedeným názorem zastávaným Ministerstvem dopravy Dohoda INTERBUS na příležitostnou dopravu uskutečňovanou na vlastní účet nevztahuje obecně, netýká se uvedeného druhu dopravy ani regulace týkající se zde obsažených technických požadavků.Shrnutí: Přepravy osob prováděné pro vlastní potřebu nepodléhají Dohodě INTERBUS a nevztahují se na ně tudíž ani technické požadavky této Dohody. Pro upřesnění je nutno dodat, že příležitostná přepravu osob uskutečňovaná na vlastní účet je pouze ta, která je prováděna nekomerčně a neziskově a současně je dopravní činnost pouze vedlejší činností fyzické či právnické osoby.
Jakmile Sdružení ČESMAD BOHEMIA obdrží jakékoliv nové informace k této problematice, bude neprodleně informovat své členy jak na webových stránkách www.prodopravce.cz , tak v odborném časopise Transport magazín.
Jaroslava Černá, vedoucí odboru informací ČESMAD BOHEMIA, 31.5.2007