Česká společnost Tedom Truck představila na Autosalónu v Nitře FOX
Foto BUSportál SK na Autosalónu v Nitře.

- nákladní automobil jako pokračování značky LIAZ. Na českém trhu se tak po dlouhé době objevuje výrobce nákladních vozidel a zároveň autobusů. Další fotografie.
Reklama
- nákladní automobil jako pokračování značky LIAZ. Na českém trhu se tak po dlouhé době objevuje výrobce nákladních vozidel a zároveň autobusů. Další fotografie.
Děkujeme slovenské redakci BUSportálu a TEDOMu za fotografie.

Avízo na výrobu nového nákladního automobilu určeného zejména pro komunální sféru zaznamenal BUSportál už na jaře letošního roku. Společnost TEDOM tehdy představila FOX obrazem. Pro Autosalón na volné ploše připravili 2 vozy FOX v plynovém a naftovém provedení, plynový autobus TEDOM KRONOS 123 G a jako zajímavost speciál upravený pro Rallye Paříž-Dakar. Všechny exponáty jsou osazeny motory TEDOM.

Technické podrobnosti a další obrázky na www.tedomtruck.cz

Komentář společnosti TEDOM k prezentaci na Autosalónu:
" Po prvním dni výstavy AUTOSALÓN NITRA, kde společnost TEDOM prezentuje své výrobky, je patrné, že příchod nového výrobce nákladních automobilů, nástupce Liazu, vyvolal pozitivní ohlas na Slovensku i v České republice. Zástupci odborné i laické veřejnosti jsou příjemně překvapeni příchodem FOXe na trh. Z ohlasů je patrná náklonnost a určitá nostalgie ke značce Liaz, s jejímž zánikem se mnoho lidí nevyrovnalo. O to pozitivnější je jejich přístup k nástupci této značky. TEDOM FOX chce navázat na přednosti Liazu, kterými jsou především: přístupnost vozu širokému okruhu zákazníků, výborné užitné vlastnosti s vysokou kvalitou zpracování a dostupný kvalitní servis. "
V loňském roce koupil TEDOM pozemek v třebíčské průmyslové zóně pro stavbu montážního závodu autobusů s investicí 150 miliónů. Stavba začala v dubnu a výroba bude spuštěna na podzim. V Jablonci se kromě výroby motorů počítá i s výrobou nákladních vozů pod značkou FOX pro komunální sféru. S "Liazkou" se TEDOM zúčastnil minulé Rallye Lisabon Dakar s nejlepším českým umístěním na 11.místě. TEDOM s.r.o. se stal jediným dodavatelem originálních náhradních dílů do všech motorů LIAZ, které se v továrně dříve vyráběly a které jsou v současnosti stále rozšířené. TEDOM v současnosti favorizuje vývoj motoru na zemní plyn, kde splňuje bez problému EURO 4, ale předpokládá i vývoj na poli dieselu, kde se jednoznačně hlásí k SCR technologii. Více na :

TEDOM - český autobus s italským designem.

Ze stavby třetí české továrny na autobusy ve Výčapech u Třebíče.
Další zajímavé podrobnosti přinesla MFD 6.9.2006

Liaz neskončil. Jeho nástupce se jmenuje Fox.

Jablonec nad Nisou - Česká společnost Tedom Truck vrací na české silnice nákladní automobil Liaz, avšak s novým jménem. Automobil Fox (liška) konstrukčně vychází právě z „liazek“.

Firma chce s lehkým nákladním autem uspět jak doma, tak v zahraničí. „Oproti původnímu modelu vyráběnému v Mnichově Hradišti jsme provedli řadu vylepšení,“ řekl ředitel závodu Tedom Motory Vlastimil Vildman.

Na novém modelu pracovala firma společně s automobilovým závodníkem a podnikatelem Martinem Macíkem. „Velkou část podvozku jsme již vyzkoušeli na posledním závodě do Dakaru,“ dodal Vildman.

Auto bude vyrábět společný podnik Tedomu a Macíka. Závodník totiž vlastní dokumentaci na původní vozy Liaz. Tedom chtěl toto jméno automobilů vzkřísit, ale značka patří firmě AP Trust.

Jakou může mít Fox na trhu šanci? Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka by si mohl svoji klientelu najít. „Důležitá bude hlavně kvalitní servisní síť,“ míní Šípek.

Právě na tu čeští výrobci nákladních aut v devadesátých letech doplatili. Nový Fox bude mít mnoho změn oproti původnímu Liazu. Řadu dílů bude Tedom nakupovat od renomovaných firem. „Ty by měly zajistit co největší spolehlivost celého vozu,“ tvrdí Vildman. Motory si bude vyrábět firma v bývalé motorárně Liazu v Jablonci, kde je vyrábí především pro svoji potřebu do vlastních výrobků - kogeneračních jednotek, do autobusů a jako náhradní díly. Montovat bude i motory jiných značek.

Nové auto se bude zatím vyrábět v Jablonci nad Nisou. Pokud se podaří výrobu rozjet, přesune se do nového závodu v Třebíči, který Tedom staví pro montáž vlastních autobusů. V Jablonci zůstane vývoj, výroba prototypů a kabin.

Liaz patřil k největším výrobcům nákladních aut v oblasti bývalé RVHP. V osmdesátých letech vyráběl přes třináct tisíc aut ročně. Od devadesátých let šla firma rychle dolů. Přišla o některé trhy, navíc se nevyrovnala s konkurencí ze zahraničí.

Po ztrátě trhů, nevydařené privatizaci a několika pokusech o vzkříšení firma definitivně zkrachovala. Bývalou motorárnu převzala před třemi lety třebíčská firma Tedom, která v Jablonci zaměstnává kolem 200 lidí a postupně navyšuje výrobu motorů.

Autor: JAN SŮRA, MFD

Česká společnost Tedom Truck představila na Autosalónu v Nitře FOX
Z jarní prezentace. Foto BUSportál.
Česká společnost Tedom Truck představila na Autosalónu v Nitře FOX
Foto TEDOM.
Česká společnost Tedom Truck představila na Autosalónu v Nitře FOX
Foto TEDOM.
Česká společnost Tedom Truck představila na Autosalónu v Nitře FOX
Foto TEDOM.
Česká společnost Tedom Truck představila na Autosalónu v Nitře FOX
Foto TEDOM.
Česká společnost Tedom Truck představila na Autosalónu v Nitře FOX
Foto TEDOM.