se po zavedení mýtného od nového roku přiblíží. Cestující, který hledá nejlevnější způsob dopravy, musí pečlivě vážit všechna pro a proti a řešit nepřehlednou síť tarifů a slev všech dopravců jak na silnici, tak na kolejích.
se po zavedení mýtného od nového roku přiblíží. Cestující, který hledá nejlevnější způsob dopravy, musí pečlivě vážit všechna pro a proti a řešit nepřehlednou síť tarifů a slev všech dopravců jak na silnici, tak na kolejích.
(ČTK) 29.12.2006 Praha - Vyplývá to z porovnání cen, které ČTK zjistila u dopravců. Nelze již jednoznačně říci, jaký způsob cestování bude výhodnější, ačkoli dosud autobusy na delších trasách nad konkurencí na kolejích cenově vítězily.

Většina autobusových dopravců nyní oznámila, že na dálkových linkách zdraží v roce 2007 kvůli mýtnému jízdné o deset až 30 procent. Zbylí dopravci zatím vyčkávají, jak se jim mýtné promítne do nákladů.

Někteří autobusoví dopravci také uvažují o tom, že omezí nebo přímo zruší linky, které vedou po zpoplatněných dálnicích. Omezení spojů z Prahy do Ostravy plánuje jeden z největších dopravců v ČR, společnost Student Agency. Frekvenci svých linek na trase Praha - Brno - Bratislava omezí například firma Busmat. Místo sedmkrát bude jezdit jen čtyřikrát za týden.

Plné jízdné na železnici cenám autobusových jízdenek zatím nekonkuruje. České dráhy však nabízejí řadu slev, díky nimž se mohou vlaky s autobusy srovnávat. Například zákaznické jízdné nebo tzv. kilometrická banka na trase z Prahy do Ostravy se v roce 2007 dostane na nižší úroveň než zdražené autobusové jízdenky. Na této trase mají dráhy také výhodu, že vlak ujede kratší vzdálenost než autobus.

Konkurence v autobusové dopravě vedla v posledních letech ke zvýšenému komfortu pro cestující. Luxus však v podobě souprav Pendolino dorazil i na železnici. A ačkoli základní jízdné převyšuje cenu jízdenek na autobus, při uplatnění různých slev může cestující dosáhnout i ceny nižší.
Praha - Ostrava mýto 3 nápravy 1141,- / mýto 2 nápravy 710,- korun

Ceny 2006 / 2007

Student Agency 290,- korun / oznámené 20 pct zdražení
Capital Express 290,- / 320,-
České dráhy - rychlík 424,- ( 297,- zákaznické )
Praha - Brno mýto 3 nápravy 720,- / mýto 2 nápravy 450,-

Ceny 2006 / 2007

Student Agency 150,- / 190,-
Bohemia Euroexpress Int. 145,- / 175,-
Karel Matyáš - BUSMAT 150,- / uvažuje o 10pct zdražení Capital Express 150,- / 165,-
České dráhy - rychlík 294,- ( 206,- zákaznické)
Praha - Liberec mýto 3 nápravy 306,- / mýto 2 nápravy 200,-

Ceny 2006 / 2007

Student Agency 70,- / 80,-
ČSAD Liberec 70,- / 70,-
České dráhy - rychlík není přímé spojení
Praha - Plzeň mýto 3 nápravy 243,- / mýto 3 nápravy 150,-

Ceny 2006 / 2007

Student Agency 80,- / 90,-
Capital Express nejezdil / 110,-
Diago 80,- / 80,-
České dráhy - rychlík 140,- (98,- zákaznické)
Praha - Hradec Králové mýto 3 nápravy 310,- / mýto 2 nápravy 220,-

Ceny 2006 / 2007

ČSAD Ústí nad Orlicí 81,- / zdražení nejisté
CDS 76,- / zdražení nejisté
České dráhy - rychlík 140,- (98,- zákaznické)
ČTK zdroj: autobusoví dopravci
BUSportál dodává, že výčet dopravců zdaleka není úplný, že cena na silnici se bude měnit nadále pružně a hodnocení by se mělo nechat na praktický provoz. Pro občasného cestujícího je pořízení zákaznické karty ČD nadále těžce akceptovatelné.