Ceny baterií do elektrických vozidel klesly o 20 procent, nejvíc od roku 2017
IVECO BUS pro elektrické autobusy Crossway a Streetway využívá články Microvast. FPT Industrial pak montuje baterie ve své továrně v Turíně v Itálii.

Podle analýzy agentury BloombergNEF se ceny lithium-iontových baterií v roce 2023 snížily na rekordní minimum 115 USD (2 700 Kč) za kilowatthodinu. Jde však o celosvětový průměr, nejlevnější jsou v Číně, naopak nejdráž vycházejí v Evropě.

 

Podle analýzy agentury BloombergNEF se ceny lithium-iontových baterií v roce 2023 snížily na rekordní minimum 115 USD (2 700 Kč) za kilowatthodinu. Jde však o celosvětový průměr, nejlevnější jsou v Číně, naopak nejdráž vycházejí v Evropě.

 

Analýza BloombergNEF zahrnovala 343 cen baterií pro elektromobily, elektrické autobusy a elektrické nákladní vozy. Baterie s kapacitou 466 kWh do elektrického autobusu IVECO CROSSWAY by tak s uvedenou cenou 115 dolarů stála 53 600 dolarů (tj. přibližně 1,3 milionu Kč). Kloubové elektrické autobusy SOR v Kladně mají baterii o kapacitě 411 kWh, vozí tedy baterie za přibližně 47 300 dolarů (1,13  milionu Kč). Jak uvádí BloombergNEF, cena 115 dolarů za kilowatthodinu je průměrná a značně ji snižuje Čína, kde jsou podstatně levnější.

Nejméně stojí baterie v Číně, a to 94 USD/kWh (2 200 Kč). V USA a Evropě byly o 31 procen a 48 procent vyšší, což odráží relativní nevyspělost těchto trhů, stejně jako vyšší výrobní náklady a nižší objemy, uvádí BloombergNEF. Rozdíl v poklesu cen v Evropě a Americe byl proti Číně výrazně pomalejší. Výrobci v Číně čelili tvrdé konkurenci, což vedlo k nižším cenám a maržím. Zároveň se více soustředili na nové trhy, které jsou ochotny za baterie zaplatit více.

Hlavními důvody poklesu ceny je nadměrná výrobní kapacita, zlevnění cen surovin a komponentů, přechod na levnější lithium-železo-fosfátové (LFP) články a proti minulým letům zpomalení růstu prodeje elektrických vozidel.

Odvětví v uplynulých letech těžilo z nízkých cen surovin. Ty by mohly podle BloombergNEF v příštích několika letech vzrůst. Přispěje k tomu geopolitické napětí, cla na kovy a nízké ceny, které brzdí nové projekty těžby a rafinace.

BNEF podle krátkodobého výhledu očekává, že se ceny v roce 2025 sníží o 3 dolary/kWh. V příštích deseti letech pomohou k dalšímu snížení cen další investice do výzkumu a vývoje technologie, zlepšování výrobních procesů a rozšiřování kapacity.

Pod 100 dolarů/kWh se mohou ceny dostat v roce 2026, a do roku 2030 na 69 dolarů/kWh.