byl uspořádán v rámci českého předsednictví EU v Brně od 11. do 15. května. Organizátorem Evropského týdne bylo Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., ...
byl uspořádán v rámci českého předsednictví EU v Brně od 11. do 15. května. Organizátorem Evropského týdne bylo Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., ...
patronát nad akcí přijal ministr dopravy a významně se na ní podílel i Magistrát města Brna a Dopravní podnik města Brna.
Nejvýznamnější akce týdne ETRIW proběhla ve středu 13. května, kdy se ve Sněmovním sále Nové radnice v Brně konala mezinárodní konference „Městská mobilita ve světle Lisabonské strategie“. Konferenci zahájil brněnský primátor Roman Onderka společně s náměstkem českého ministra dopravy Ivo Vykydalem. Jednání se zúčastnili též senátoři Korytář, Nedoma, Petrov a Šebek.
Téma konference představili ve svých příspěvcích poslanec Evropského parlamentu Petr Duchoň, který seznámil přítomné s Akčním plánem EP, Franz-Xaver Soeldner z Generálního ředitelství pro energii a dopravu Evropské komise, který prezentoval komplexní škálu aktivit Komise v oblasti městské mobility a místopředseda Sdružení evropských měst pro dopravu POLIS p. Asier Abaunza, který přednesl stanovisko měst a regionů k možnostem celoevropské spolupráce na řešení mobility. S dalšími referáty na konkrétní problémy městské mobility vystoupili významní evropští odborníci.
V odpolední části konference diskutovali představitelé nejvýznamnějších evropských sdružení dopravního výzkumu a evropských technologických platforem pro dopravu možnosti propojení a dalšího rozšíření spolupráce evropského výzkumu.
Vyvrcholením konference bylo přijetí Brněnská deklarace, kterou se evropský dopravní výzkum připojil k iniciativám Evropské komise a Evropského parlamentu v oblasti mobility ve městech.
V pátek 15. května se na závěr týdenního summitu konalo zasedání Programového výboru 7. rámcového programu výzkumu, kde se diskutovaly priority v dopravě včetně aeronautiky a návrhy evropského dopravního výzkumu pro další léta. Tohoto zasedání se zúčastnilo více než šedesát představitelů národních ministerstev dopravy členských států, evropského výzkumu a zástupců Evropské komise.
V průběhu Evropského týdne výzkumu proběhla rovněž pravidelná zasedání jednotlivých výzkumných asociací a platforem:
Podrobnější informace o jmenovaných sdruženích ECTRI - Evropské sdružení dopravních výzkumných organizací
ETRR - European Transport Research Review - on-line časopis s otevřeným přístupem
FEHRL - Fórum evropských národních silničních výzkumných laboratoří
Síť excelence HUMANIST
ERTRAC – Evropské rada pro výzkum v silniční dopravě
EURNEX - evropský poskytovatel dopravního výzkumu pro SME & průmysl
FERSI - Fórum evropských výzkumných institutů pro bezpečnost silničního provozu
EPTR - Evropská platforma pro kooperaci a koordinaci v dopravním výzkumu
Nejvýznamnější akce týdne ETRIW proběhla ve středu 13. května, kdy se ve Sněmovním sále Nové radnice v Brně konala mezinárodní konference „Městská mobilita ve světle Lisabonské strategie“. Konferenci zahájil brněnský primátor Roman Onderka společně s náměstkem českého ministra dopravy Ivo Vykydalem. Jednání se zúčastnili též senátoři Korytář, Nedoma, Petrov a Šebek.
Téma konference představili ve svých příspěvcích poslanec Evropského parlamentu Petr Duchoň, který seznámil přítomné s Akčním plánem EP, Franz-Xaver Soeldner z Generálního ředitelství pro energii a dopravu Evropské komise, který prezentoval komplexní škálu aktivit Komise v oblasti městské mobility a místopředseda Sdružení evropských měst pro dopravu POLIS p. Asier Abaunza, který přednesl stanovisko měst a regionů k možnostem celoevropské spolupráce na řešení mobility. S dalšími referáty na konkrétní problémy městské mobility vystoupili významní evropští odborníci.
V odpolední části konference diskutovali představitelé nejvýznamnějších evropských sdružení dopravního výzkumu a evropských technologických platforem pro dopravu možnosti propojení a dalšího rozšíření spolupráce evropského výzkumu.
Vyvrcholením konference bylo přijetí Brněnská deklarace, kterou se evropský dopravní výzkum připojil k iniciativám Evropské komise a Evropského parlamentu v oblasti mobility ve městech.
V pátek 15. května se na závěr týdenního summitu konalo zasedání Programového výboru 7. rámcového programu výzkumu, kde se diskutovaly priority v dopravě včetně aeronautiky a návrhy evropského dopravního výzkumu pro další léta. Tohoto zasedání se zúčastnilo více než šedesát představitelů národních ministerstev dopravy členských států, evropského výzkumu a zástupců Evropské komise.
V průběhu Evropského týdne výzkumu proběhla rovněž pravidelná zasedání jednotlivých výzkumných asociací a platforem:
ECTRI (Evropské sdružení dopravních výzkumných organizací)
EPTR (Evropská platforma pro kooperaci a koordinaci v dopravním výzkumu)
ERTRAC (Poradní výbor EU pro výzkum v silniční dopravě)
EURNEX (Síť excelence pro evropský výzkum v železniční dopravě) + ERRAC (Poradní výbor EU pro výzkum v železniční dopravě)
FEHRL (Fórum evropských národních silničních výzkumných laboratoří)
FERSI (Fórum evropských výzkumných institutů bezpečnosti silničního provozu)
HUMANIST VCE (Síť excelence pro výzkum lidského faktoru v dopravě)
TZ a informace o sdruženích: CDVPodrobnější informace o jmenovaných sdruženích ECTRI - Evropské sdružení dopravních výzkumných organizací
www.ectri.org
Evropské sdružení dopravních výzkumných organizací (ECTRI) je mezinárodní neziskovou organizací, která byla založena v dubnu 2003. Jejími členy je 20 hlavních dopravních výzkumných ústavů a vysokých škol ze 17 evropských zemí. Společně odpovídají za více než 3000 evropských vědeckých a výzkumných pracovníků v oblasti dopravního výzkumu. Cílem ECTRI je napomoci vybudovat „Evropský výzkumný prostor“ (ERA) v pozemní dopravě ve spolupráci s 8 tematickými a 3 vývojovými a pracovními skupinami.
Každé dva roky ECTRI, také společně s FEHRL a FERSI, organizuje Young Researchers Seminars se zaměřením na vzdělávání mladých výzkumných pracovníků (Další seminář se uskuteční v Turíně, Itálie, 3-5. června 2009).
Sdružení ECTRI nebo jeho členové jsou zapojeni do několika evropských i mezinárodních aktivit: ERRAC, ERTRAC, technologická platforma pro námořní dopravu a fórum e-Safety. ECTRI rovněž udržuje trvalé spojení s představiteli EU a dalších evropských organizací, jako je OECD/ITF a US-Transportation Research Board. ECTRI také podporuje a účastní se hlavních konferencí, týkajících se dopravního výzkumu jako ETC, TRA, RS4C atd. Úzké spojení ECTRI s předními evropskými organizacemi pro dopravní výzkum vedlo ke společnému podpisu „Lyonské deklarace“, kterou v prosinci 2008 podepsali ECTRI, FEHRL, FERSI, ISN VCE, HUMANIST VCE, EURNEX NoE a NEARCTIS NoE. Prostřednictvím této deklarace ECTRI obnovilo svou účast na podpoře spolupráce v oblasti výzkumu dopravy a jeho přispění v rámci Evropského výzkumného prostoru ERA.
ETRR - European Transport Research Review - on-line časopis s otevřeným přístupem
www.ectri.org/Publications/etrr.html
ETRR je on-line vědecká platforma zaměřená na šíření výsledků výzkumu v oblasti dopravy. Hlavním zaměřením a posláním časopisu je provozovat fórum pro zveřejňování kvalitních vědeckých prací z oblasti dopravy obecně a zajišťovat prostředek pro šíření nových myšlenek, které zde vzniknou nebo mají přínos pro Evropské společenství pro dopravní výzkum. Existují 3 aspekty pojetí časopisu, které jej významně odlišují od ostatních časopisů zaměřených na dopravu; za prvé: snadná a široká dostupnost prostřednictvím internetu s minimem omezení a nákladů; za druhé: nabízí zaměření na specializované otázky pro evropský dopravní výzkum, jeho financování a dohled nad organizacemi; za třetí, je jasně orientovaný na výzkumné pracovníky a rovněž odborníky z praxe. Zveřejňování příspěvků je zdarma pro autory i pro čtenáře. Časopis upřednostňuje výzkumné zprávy v angličtině, jak teoretické, tak týkající se aplikovaného výzkumu, jejichž dokonalost a obsah významně přispívá dopravnímu výzkumu v Evropě.
FEHRL - Fórum evropských národních silničních výzkumných laboratoří
www.fehrl.org
Fórum evropských národních silničních výzkumných laboratoří je mezinárodní asociace sdružující přes 30 národních výzkumných a technických institutů z celé Evropy vytvořená v roce 1989. Spolupráce s mimoevropskými zeměmi umožňuje FEHRLu využívat celosvětové výzkumné kapacity.
Hlavním posláním FEHRLu je podporovat a ulehčovat spolupráci ve výzkumu, poskytovat informace vysoké kvality v oblasti silniční dopravy, nabízet poradenství týkající se technologií, ale také utváření strategie. V rámci specifikace a výsledků výzkumu poskytuje FEHRL vědecké informace pro evropskou a národní politiku v oblasti dopravního inženýrství a záležitostí spjatých se silniční dopravou, vytváření a udržování efektivní a bezpečné evropské silniční sítě, inovace v oblasti průmyslových odvětví týkající se silničního stavitelství a využívaní silniční infrastruktury, zlepšování energetické hospodárnosti v rámci dopravního inženýrství a řízení procesů, ochrany životního prostředí a zvyšování kvality života. FEHRL poskytuje svým členům přístup k informacím z rozsáhlého portfolia a vytváří také společné zdroje a databáze projektů na podporu přenosu výsledků výzkumu mezi institucemi, umožňuje pracovní výměny a sdílené užívání a rozvoj drahých silničních testovacích zařízení. FEHRL provozuje také společný portál pro předávání znalostí, vytvořející efektivní propojení mezi výzkumnými aktivitami na evropské úrovni a jejich uplatňováním na místní úrovni.
Síť excelence HUMANIST
www.humanist-vce.eu
Cílem projektu 6. rámcového programu Síť excelence HUMANIST (NoE), za přispění ECTRI a FERSI, bylo podporovat přístup „Human centred design“ vytvořením Evropského virtuálního centra. Vytvoření virtuálního centra bylo odpovědí na roztříštěnost výzkumných kapacit v Evropě. Bylo třeba vytvořit silná propojení mezi partnery uvnitř NoE. Vztahy s univerzitami a akademickým světem mimo NoE byly posíleny díky vzdělávacím programům a začleněním mladých výzkumných pracovníků. Výstupy z NoE byly rovněž určeny relevantním zúčastněným stranám jako jsou národní a evropské orgány veřejné správy, standardizační orgány, národní a evropské projekty výzkumu a vývoje. Projekt Síť excelence HUMANIST skončil v únoru 2008 a jeho současné aktivity pokračují při Virtuálním centru excelence vytvořeném jako mezinárodní asociace se 4 novými pracovními skupinami: • HUMANIST Road Map Task Force (inputs for FP7 and FP8, ERTRAC, eSafety) • Task Force “Driver training and ITS” • Task Force “Long time impact and effect on ITS” • Task Force “Human error management system to improve road safety”. Členové HUMANIST VCE se účastní 12 projektů 7. rámcového programu (DG TREN, DG RTD, DG INFSO).
ERTRAC – Evropské rada pro výzkum v silniční dopravě
http://www.ertrac.org/
ERTRAC byl založen jako poradní orgán Evropské komise, jehož úkolem je mobilizovat všechny klíčové činitele oboru, navrhovat společnou vizi a zajišťovat koordinované a efektivní využití výzkumných zdrojů k uspokojování potřeb a výzev silniční dopravy a evropské konkurenceschopnosti.
Cílem ERTRACu je:
- zpracovávat strategickou vizi sektoru silniční dopravy ve vztahu k výzkumu a vývoji
- definovat strategie k dosažení této vize prostřednictvím Strategické výzkumné agendy (SRA) a Strategických výzkumných doporučení (SRR)
- stimulovat růst efektivních veřejných a privátních investic do VaV oboru silniční dopravy - přispívat ke zlepšení koordinace mezi evropským, národním, regionálním a soukromým výzkumem a vývojem v silniční dopravě
- přispívat k vytváření sítí výzkumných kapacit
- podporovat evropský výzkum a vývoj tak, aby Evropa byla atraktivním regionem pro výzkumníky a konkurenceschopný průmysl
EURNEX - evropský poskytovatel dopravního výzkumu pro SME & průmysl
www.eurnex.net
EURNEX, Síť excelence pro evropský výzkum v železniční dopravě, se úspěšně stala samostatným právním subjektem v listopadu 2007. Zahrnuje 47 vědeckých ústavů v oblasti dopravy a mobility po celé Evropě, zastoupených stálým výborem (W. Steinicke, M. Pereira a P. Moos). Dozorčí rada pro výzkum sestává z řídících pracovníků železničního sektoru oprávněných k rozhodování. EURNEX je první výzkumné seskupení excelence na podporu evropského výzkumného prostoru v železniční dopravě. Řízená specialisty a průmyslem a za podpory Evropské komise, poskytuje EURNEX multidisciplinární výzkum a vývoj zajišťovaný vědeckými centry excelence, které se zabývají
• Integrací a sdílením znalostí v celé EU27.
• Poskytováním lokálních služeb v členských státech EU, představujících shrnutí poznatků Evropské poradní rady pro železniční výzkum.
• Podporou inovativních, praktických řešení pro zvýšení konkurenceschopnosti investorů železniční dopravy a celého systému.
EURNEX je členem technologické platformy – poradního orgánu Evropské komise v oblasti železničního výzkumu ERRAC.
FERSI - Fórum evropských výzkumných institutů pro bezpečnost silničního provozu
www.fersi.org
FERSI bylo založeno v roce 1991 s cílem podpořit spolupráci mezi evropskými výzkumnými instituty pro silniční bezpečnost. Tato spolupráce byla a nadále je nutná k zajištění toho, aby problémy bezpečnosti silničního provozu v evropských zemích byly zkoumány pomocí nejlepších dostupných odborných znalostí a výsledky výzkumu byly prováděny nejvhodnějším a nejúčinnějším způsobem, jak na národní, tak i na evropské úrovni.
EPTR - Evropská platforma pro kooperaci a koordinaci v dopravním výzkumu
EPTR – Evropská platforma pro kooperaci a koordinaci v dopravním výzkumu (EPTR) byla založena v listopadu roku 2001. Je to neformální organizace. Mnozí účastníci však mají mandát zaujmout stanoviska svých zemí v programu FP, nebo jsou zodpovědní, nebo alespoň dobře informováni o výzkumných programech v dopravě ve své zemi.
Programový výbor 7. Rámcového programu výzkumu pro dopravu vč. aeronautiky Programové výbory pro jednotlivé výzkumné obory jsou složeny z expertů, vyslaných jednotlivými členskými státy a asociovanými zeměmi. Jejich úlohou je jednak zhodnotit a schválit řízení rámcového programu ze strany Evropské komise, jednak navrhovat konkrétní témata dalšího zaměření výzkumu v určeném oboru v souladu s potřebami EU a členských států. Programový výbor FP7 pro dopravu tak řeší ve spolupráci s direktoráty Evropské komise, zejm. DG RTD a DG TREN, výzkumnou oblast pozemní dopravy a aeronautiky
Podpis brněnské deklarace.
Pohled do konferenčního sálu.
Specielně vypravená tramvaj do Technického muzea.
Exkurze do tunelů.